Vervolg gesprek Anbos en kwaliteit

25.02.2014 | Columns | 1516 keer bekeken
Vervolg gesprek Anbos en kwaliteit

Zoals beloofd zou ik verder ingaan op de onderwerpen die ik heb besproken op 17 februari  jl. tijdens mijn bezoek aan het Anbos-kantoor in Woerden.  In mijn vorige column heb ik gezegd dat Anbos als coach zou kunnen fungeren naar een positieve kijk op de toekomst waarbij je kritisch naar jezelf blijft kijken. Dat zou naar mijn idee kunnen met een strenger beleid en dat betekent dat je leden zou moeten verplichten om deel te nemen aan activiteiten. 

Wellicht ondersteunen sommige collega’s mijn idee niet, maar om dit te onderbouwen wil ik het als volgt uitleggen: natuurlijk kan het zijn dat een bijeenkomst ver rijden is, niet uitkomt qua afspraken of over een onderwerp gaat waar in eerste instantie je interesse niet ligt. Echter is mijn ervaring, dat, door toch te gaan, je altijd met nieuwe ideeën terugkomt en gestimuleerd bent om weer even bepaalde zaken in een nieuw daglicht te plaatsen. Dit heb ik neergelegd bij Anbos en hiermee is meteen de groep ‘slapende leden’ besproken. Anbos deelt mijn mening gedeeltelijk en kan vertellen dat er meer mogelijkheden zijn voor registratie met de nieuwe ledenpas.

BTW percentage
Voor wat betreft het 6% btw-percentage geven zij aan dat dit nog steeds hun volledige aandacht heeft en actueel onderwerp van gesprek is.

Anbosbordjes bij oud-leden
Er wordt gecontroleerd op Anbosbordjes bij oud-leden, maar het snelste resultaat bereikt men met het gewoonweg melden van het onrechtmatig gebruik van het Anbosschild door een van onze collega’s bij Anbos

Kwaliteitsbewaking
Kwaliteitsbewaking vond ik ook zo’n uit de lucht gegrepen belofte; hoe doen jullie dat dan als je niet daadwerkelijk komt controleren? En inderdaad gebeurt dit nu nog louter en alleen door middel van klachtregistratie. In de praktijk gebeurt het weleens dat leden geroyeerd worden doordat zij meermaals in aanraking zijn geweest met de geschillencommissie die hen aansprakelijk stelt voor gemaakte fouten. 

Kosten / opbrengsten van Anbos
Anbos heeft zeer recent het pand aan de Pompmolenlaan 16 gekocht waardoor een grote kostenpost wegvalt en er een inkomstenbron bij is door middel van verhuur van diverse (praktijk)ruimten aan aanverwante beroepsgenoten. Deze kostenpost en inkomstenbron komt rechtstreeks ten goede aan de activiteiten die in de planning staan voor de leden; dat is MOOI!

In mijn volgende column meer over de geschillencommissie waarvan ik het nut niet inzag, en hoe bepaalt Anbos onze deskundigheid?? Wil je meedoen in deze discussie? Reageer op bovenstaande stellingen/onderwerpen. Alle input is goed en ik ventileer het naar Anbos!

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal.Dit is deel 2 van een reeks van 3 columns die Ilze van Opstal schrijft naar aanleiding van haar artikel 'Welke kwaliteit kan Anbos garanderen". Deel 1 vind je hier.

 


          

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • 04.04.2014 - 17:21 uur | Marisa Dost

    Ik vind dat een specialist regelmatig bijgeschoold moet worden. Het is een idee voor de Anbos om alle specialisten het bewijs te laten opsturen van de gevolgde cursussen/trainingen. Zo kan iedereen zijn eigen interesses volgen en toch laten zien dat zij niet stilstaan. Qua hygiene zouden ze een keuring kunnen doen. Het nadeel van zo'n keuring vind ik wel, dat iedereen dan alles perfect netjes maakt. Maar het na een week alweer is zoals het bij salons kan zijn. Vies en rommelig. Over de BTW, uiteraard ben ik het ermee eens. Waarom de kappersbranche wel? Je huid is toch veel belangrijker dan 'dood' materiaal wat uit de hoofdhuid komt!

  • 19.03.2014 - 13:45 uur | Monique Kramer

    Hoi, mijn mening over de bijeenkomsten is dat je die eigenlijk niet verplicht kan stellen, je kan niet over iemand zijn tijd en geld beschikken, want over het algemeen zit er toch wel een kostenplaatje aan. Daarbij zit er vaak ook al tijd, (geld) in het volgen van bijscholingen van je merk en of specialisaties ed.
    over het 6% verhaal hoop ik echt dat ze dat gaat lukken, want het mag dan direct geen 1e levensbehoefte zijn, maar indirect is dat voor een groep mensen wel, denk maar eens aan een stukje zelfvertrouwen wanneer je er goed uit ziet; minder of geen acne mee, niet meer geplaagd worden met een snor en ga zo maar verder. Dus in dat opzicht heb je het toch wel over indirecte levens behoeften, het is zeker (gelukkig) vandaag de dag een stukje verzorging wat er bij hoort.
    Het is fijn dat ze nu minder kosten hebben en ik ben dan ook erg benieuwd hoe ze dat in de toekomst gaan invullen. Wellicht kan het gebruikt worden voor meer bijscholingen, reclame, vermindering van de lidmaatschap kosten of.....

  • 18.03.2014 - 10:41 uur | Monique van Erp

    Mee eens dat er wat aan bijeenkomsten verplicht zou moeten worden, maar dan meer als een soort stok achter de deur om toch zeker één keer per jaar iets nieuws te vernemen. Maar 2x per jaar een regiobijeenkomst bezoeken is me echt te veel. Je wil toch ook nascholingen etc. van je eigen producten en behandelingen blijven doen. Er moet ook nog gewoon geld verdiend worden. 6% gaan we vast nooit voor elkaar krijgen aangezien we niet in eerste levensbehoeften voorzien. Goed dat de kosten wat minder worden i.v.m. het nieuwe pand en er is al vaak een onderbouwing geweest van de kosten. Je kunt dan de discussie voeren of je al dan niet dat ene vakblad wil lezen, maar je kunt toch weer op de hoogte blijven.
    De kwaliteitscontrole blijft een probleem maar ik vind het wel een goede zaak dat ANBOS niet meer gaat communiceren dat het enkel ANBOS leden zijn die werken zoals het zou horen.
    Ik heb het gevoel dat er bij de ANBOS wel een verandering aan het plaatsvinden is in communicatie met de leden en dat is een goede zaak.

  • 18.03.2014 - 10:20 uur | Els kiljan

    Ik volg diverse opleidingen en ga regelmatig naar congressen, niet van de Anbos maar ze overlappen wel de onderwerpen waar de Anbos mee komt waardoor deze minder interessant voor mij zijn. En je kan je tijd maar 1 keer gebruiken.
    Ik vind het wel goed dat de Anbos dit aanbied omdat het wel richting kan geven als je wilt innoveren of verdiepen maar nog niet weet hoe of wat.