Ik was met Anbos in gesprek

18.02.2014 | Columns | 2202 keer bekeken
Ik was met Anbos in gesprek

Gisteren om 13.30 uur had ik een afspraak met Femke Kint, afdeling communicatie en Jacqueline Lissenburg, manager verenigingszaken in het, kort geleden door Anbos zelf aangekochte, pand aan de Pompmolenlaan 16 te Woerden. Toen ik om 15.45 uur het pand uitliep had ik een positief gevoel bij het zeer ontspannen gesprek tussen ons drieën.

Wat voor mij bovenaan het lijstje stond om te bespreken was de misleiding waarmee Anbos het filmpje toont wat ik had gelinkt in mijn vorige column. Heel eerlijk gezegd bekijk ik het filmpje anders nu ik zelf gesproken heb met Femke; blijkbaar werkt dat zo. Máár, waar de misleiding uiteindelijk in zit is de zin: ‘Wanneer een consument kiest voor een schoonheidsspecialist aangesloten bij Anbos dan weten ze dat ze in vertrouwde handen zijn omdat ze volgens de hygiënische richtlijnen werken.’ Dát irriteerde mij, want ik zie ánders! Femke en Jacqueline beaamden mijn kritiek, en het filmpje zal verwijderd worden. Bovendien zullen zij in de toekomst voorzichtiger naar buiten treden door onder andere de zin ‘proberen onze leden te stimuleren’ te gebruiken.

Natuurlijk had ik tevoren ook bedacht wat ik dan de beste methode zou vinden om de Anbos-schoonheidsspecialist onderscheidend te maken van andere vakgenoten. Van het woord onderscheidend kunnen we alleen maar spreken tussen de wel- en niet-gediplomeerde schoonheidsspecialist, maar om ten eerste nog meer voor een groot deel van hun leden te kunnen betekenen begint dat mijns inziens bij het blijvend stimuleren van de creatieve geest van ons allemaal, enthousiasmeren voor vergaren van extra kennis en coachen naar een positieve kijk op de toekomst waarbij je kritisch kijkt naar jezelf. Dit alles waarbij de Anbos zich als Big Brother profileert. 

De Anbos heeft hier oren naar en ikzelf denk dat dat met een strenger beleid te realiseren moet zijn. Het is nú de tijd om op te staan en te zeggen: ‘Ik ben ondernemer en onderneem de stap vooruit!’ 
In deze ruim 2 uur hebben we nog veel meer zaken besproken, en wil deze graag in mijn volgende columns aan het licht stellen, te weten: btw-percentage, Anbosbordjes bij oud-leden, ‘slapende’ leden en ideeën over de vernieuwde ledenpas, kwaliteitsbewaking gebeurt nu louter dm klachtregistratie. 

Er is nu een ‘lijntje’ naar Anbos, dus wie nog meer vragen heeft; graag een reactie. Ik breng het ter sprake!

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal. Dit is deel 1 van een reeks van 3 columns die Ilze van Opstal schrijft naar aanleiding van haar artikel 'Welke kwaliteit kan Anbos garanderen".
          

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (5)

Reageren
  • 24.02.2014 - 16:23 uur | Monique Dessing-John

    Beste Ilze van Opstal, graag wil ik reageren op dit artikel, omdat ik al langer met de gedachte speel om mijn visie te geven op wat de ANBOS nu is en wat ze nog meer voor de beroepsgroep zouden kunnen betekenen. Als echtgenoot van een schoonheidsspecialist ben ik op de achtergrond betrokken geraakt bij de branche en heb mij ook verbaasd over de hoge contributie van de ANBOS en het weinige dat je hier voor terug ziet. Zeker in deze lastige tijden zie ik voor een sterke vakvereniging bijvoorbeeld een taak om met een groter budget dan de afzonderlijke hardwerkende middenstander een gezamenlijke advertentiecampagne op te zetten via bijvoorbeeld google adwords met als doel om het aantal bezoeken aan de schoonheidsspecialist te verhogen. Waarom zou je hier de ANBOS website niet voor gebruiken waar alle aangesloten salons op te vinden zijn om zo de vindbaarheid voor de consument te verhogen met behulp van een sterke en doelgerichte campagne? Ik denk dat een ondernemer hier meer aan heeft dan het kunnen afnemen van een duurbetaalde cursus japanse drukpuntmassage of iets dergelijks dat ik in het cursusaanbod tegenkwam. Zo maak je het ook voor andere onderneemsters interessanter om zich bij de ANBOS aan te sluiten en kan deze branch misschien een oppepper en een upgrade krijgen die wat mij betreft hard nodig is! Met vriendelijke groeten, Johan Dessing. Maquillage Cosmetisch Wellness Instituut Zaandam

  • 20.02.2014 - 17:30 uur | Maria Vonk

    Een schoonheidsspecialist die lid of geen lid van Anbos is, is niet per definitie beter of slechter..Er zijn ook loodgieters, automonteurs of orthodontisten die geen lid van een brancheorganisatie zijn en niet slecht in hun werk zijn. Buiten dat is de prijs die je als Anbos lid betaald belachelijk hoog. Zeker voor een startende onderneming. En daarover rept bijna niemand over. Ik leef de HAMcode na, heb al mijn diploma's en nog extra diploma's en zoek best aansluiting bij een organisatie voor uitwisseling of wat dan ook. Maar de contributie staat mij tegen. Daarbij vind ik ook dat Anbos niet zichtbaar is. En een onzichtbaar orgaan behoeft zeker niet zo'n bijdrage van elke schoonheidssalon te krijgen.
    Wat me ook verbaasd is dat je aangeschreven wordt door het HBA (hoofdbedrijfsschap Ambachten)? Die volgens mij samenwerkt met Anbos? Die je absurde jaarlijkse bijdrage laat betalen. Waarom bestaan er 2 van deze organisaties, die me dunkt eenzelfde doelgroep vertegenwoordigen?

  • 18.02.2014 - 17:53 uur | M. J.

    Een Anbos lid is bij definitie niet beter dan een "niet Anbos lid" want wie bepaalt dat? En precies het enige onderscheidende is of je wel of niet in het bezit bent van een diploma! In ieder geval fijn om te horen dat ze het filmpje willen verwijderen.

  • 18.02.2014 - 13:29 uur | Monique van Erp

    Goed dat er gepraat wordt en nu ook doorpakken ANBOS en blijven luisteren naar dit soort geluiden.

  • 18.02.2014 - 13:15 uur | Annemarie Koenen

    Fijn dat ANBOS hier open voor staat. Maar blijkbaar moet je eerst via een medium iets te vertellen hebben, voordat je in het netwerk van hen terecht mag komen, jammer.