Welke kwaliteit kan Anbos garanderen?

30.01.2014 | Columns | 6920 keer bekeken
Welke kwaliteit kan Anbos garanderen?

Ik vind het heel jammer dat ik geen ANBOS-lid meer ben maar heb het gevoel dat er na mijn opzegging niets veranderd is…  Sinds een tijdje geef ik coaching trainingen aan schoonheidssalons en zit nu regelmatig letterlijk op de stoel van een collega. En ook al blinkt het mooie gepoetste ANBOS-bordje aan de deur…. achter de behandelstoel ziet het er vaak anders uit... 

Voor het schrijven van deze tekst vond ik dat ik niet anders kon dan even de ANBOS-site te raadplegen om mijn uitlatingen niet alleen op deze,  en mijn ervaringen van 20 jaar geleden te laten berusten. Nog steeds en natuurlijk geeft ANBOS aan dat zij veel voordelen biedt voor de schoonheidssalon, dat zie ik ook. Maar hét voordeel dat ik de meesten van mijn collega’s hoor zeggen is dat de consument denkt dat ze met een betere salon te maken heeft.  ANBOS zegt ook op hun site: ‘ Hiermee onderscheiden ze zichzelf als schoonheidssalon’. 

Echter, beste ANBOS, verschil ik hierover  van mening, en zou hier best weleens met u over willen praten.  Buiten het feit dat u ongetwijfeld goed de belangen van uw leden behartigt, en bij het opstarten en begeleiden van een eigen zaak uw helpende (telefonische en typende) hand zult bieden, vind ik het jammer dat u bovenstaande uitspraken doet maar dat er geen daadwerkelijk toezicht is op naleving van deze onderscheidende eisen  bij nieuwe en bestaande leden in uw bestand. 

Iedereen met het diploma schoonheidsverzorging op zak mag ANBOS-lid worden. Al slaapt de huiskat op de behandelkamer of heeft men niet eens middelen in huis om te desinfecteren. Ondanks dat ik ieder zijn broodwinning gun, heb ik toch veel moeite met de interpretatie van de filmpjes achter de link Anbos in beeld en vind het misleidend en teleurstellend ten opzichte van de goed opgeleide, gemotiveerde en gediplomeerde schoonheidsspecialist die, om wat voor reden dan ook, geen lid is van ANBOS. Natuurlijk is het goed als er een branche-organisatie is die coacht, stimuleert en richtlijnen geeft, maar wat de consument niet weet is dat er helemaal geen controle is op de, voor mij, belangrijkste eisen;  veiligheid, vakkundigheid en hygiëne.

Mijn vragen aan Anbos en collegae: kunt u zich voorstellen dat dit voor mij een hekel  punt is? En zijn er oplossingen om dit te verbeteren? Of ben ik de enige schoonheidsspecialiste die er zo over denkt? 

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (22)

Reageren
  • Cléophée Van Wigcheren
    07.04.2017 - 21:07 uur | Cléophée Van Wigcheren

    Ik heb deelgenomen aan de brainstorm-avond om van de ANBOS een keurmerk te maken, een erkenning. Mijn idee was om, net als de hotels, kwaliteits-sterren toe te gaan kennen aan salons. Ik heb alleen geen vervolg meer gezien op die avond. Wat mij betreft heldere checklist maken waar je aan moet voldoen voor de sterren. Dan weet de klant wat hij kan verwachten, en hoeft de salon z'n prijzen niet meer te verdedigen want iedereen vind het volkomen logisch dat je meer betaalt voor een 5-sterren hotel dan een 3-sterren hotel. Als de brancheorganisatie van de hotellerie het kan, zou de ANBOS bij ze kunnen meekijken hoe dat te realiseren voor onze branche? Ik ben ook bereid mee te denken/helpen als nodig

  • Niloufar Far
    28.04.2015 - 13:52 uur | Niloufar Far

    Even een vraag wat ook met Anbos te maken heeft: Ik behandel mijn klanten momenteel alleen voor ontharing. Mijn doel is om voor mijn klanten mogelijk te maken om hun kosten bij de verzekering te kunnen declareren. Hiervoor moet ik over een AGBcode beschikken. AGB wilt dat ik Anbos geregistreerd ben. Hebben jullie tips/trucs voor mij?? Is dit wel de juiste weg? Waar kan ik meer informatie hierover vinden?
    Alvast bedankt

  • karmelita gischler
    04.02.2015 - 19:56 uur | karmelita gischler

    ben het helemaal met je eens Ilze van Opstal!!
    ik als aanstormend schoonheidsspecialiste heb mij al heel lang het nut afgevraagd, ik ben als consument zo vaak in een salon gekomen (Anbos) waarbij ik toch echt een extra probleem aan mijn huid had omdat zij simpel gewoon geen idee hadden hoe je een donkere huid moet behandelen, ik kijk al lang niet meer naar een specialiste die bij Anbos is aangesloten want het betekend volledig NIETS

  • 08.03.2014 - 23:45 uur |

    Al 39 jaar tevreden lid van de A.N.B.O.S.!!
    Helaas blijft voor veel mensen onzichtbaar dat ze ook heel veel goed werk verrichten bij de A.N.B.O.S.
    Dat schoonheidssalons vies zijn ondanks dat ze A.N.B.O.S lid zijn is de kortzichtigheid van mensen en is niet als probleem bij de A.N.B.O.S weg te leggen.
    Menig ander beroepsgroepen kampen met hetzelfde probleem.
    Lekker gemakkelijk om de A.N.B.O.S. dus dit probleem in de schoenen te schuiven.

  • 07.02.2014 - 00:04 uur | Mariëlle Otten

    Nog even een aanvulling op deze discussie...
    Inderdaad, een lager btw tarief zou geweldig zijn.
    En verder..., hoe zit het met salons die het ANBOS beeldmerk voeren terwijl ze geen lid zijn? Een betere controle is wenselijk.
    Ik betaal netjes mijn contributie maar ik ken genoeg salons die het beeldmerk op hun website en reclame uitingen voeren terwijl ze niet eens lid zijn.

    Ook ben ik van mening dat eigenaren van "instituten met personeel" zelf ook in het bezit moeten zijn van een vakdiploma om lid te kunnen worden van de ANBOS.
    Mijn ervaring is namelijk dat als de gediplomeerde schoonheidsspecialist eenmaal de praktijk verlaat, de eigenaar van het instituut (zonder diploma schoonheidsspecialist) gewoon verder gaat met het beeldmerk van de ANBOS, en zelf verder werkt zonder enige kennis van huidverzorging.

  • 06.02.2014 - 13:18 uur | Natascha Happel

    Ik ben al tijdje aan het twijfelen of ik me wel of niet ga aansluiten bij de Anbos. Ik wacht dus nog even op de uitkomst maar vind het een zeer interessante discussie :)

  • 06.02.2014 - 07:43 uur | Monique Kramer kramer

    Hoi Ilze,
    ik ben afgelopen jaar lid geweest om eens te bekijken wat het nu voor zin heeft, maar helaas... Ik heb er weinig van gemerkt behalve in mijn portemonnee. Ik heb me dan ook weer afgemeld en ik ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik werk ook al ruim 20 jaar als schoonheidsspecialiste en het zou idd wel eens tijd worden dat het een erkend beroep wordt. Wellicht kan je ook in het gesprek meenemen dat ze iets proberen te doen en we net als kappers een lage btw krijgen op de behandelingen???

  • 06.02.2014 - 07:29 uur | Monique Kramer kramer

    Hoi Ilze,
    ik ben het helemaal met je eens.
    ik ben afgelopen jaar lid geweest en ik heb dat enkel gemerkt in mijn portemonnee en dus heb ik het weer opgezegd. Ik zie er de voordelen niet van. Misschien kan je hier iets van meenemen in je gesprek en doen ze er wat aan en wie weet wordt ik in de toekomst dan wel weer lid.

  • Dit is een reactie van een schrijvende Beautyspotter
    05.02.2014 - 14:48 uur | Inge de Munnik

    Goed nieuws! Half februari gaan Branchevereniging Anbos en Ilze van Opstal met elkaar om tafel om dit onderwerp te bespreken. Ilze zal ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen op dit gebied. We zijn benieuwd!

  • 02.02.2014 - 15:48 uur | Mariëlle Otten

    Inmiddels ben ik 18 jaar gediplomeerd schoonheidsspecialist, gewerkt bij diverse bedrijven/ salons, sinds 2 jaar heb een eigen salon en ben aangesloten bij de ANBOS.
    Ilze, ben het deels met je eens, maar ik denk dat er ten eerste eens moet gekeken worden naar de kern van het probleem, het beroep/ ambacht schoonheidsspecialist. Vanaf dat het beroep is vrijgegeven (vlak na het behalen van mijn vakdiploma) is er een behoorlijke wildgroei ontstaan van mensen die een salon starten zonder enige kennis en/ of vakdiploma.
    Even een cursusje volgen bij de LOI en de praktijk leren via een dvd, dan hopsa een salon starten, dat dat bestaat, echt ongelofelijk!
    Het is geen hobby, het is een vak!

    Hier in de omgeving heb ik daar diverse voorbeelden van, erg jammer als je als ondernemer je best doet, hard werkt elke dag, wel je papieren hebt, altijd correct en hygiënisch werkt, regelmatig workshops, opleidingen en trainingen volgt om je klant het beste te kunnen bieden en up to date te blijven.
    En dat terwijl Truus op de hoek met bijvoorbeeld Oriflame ook lekker bij kan verdienen met een totaal geen kennis van de huid, maar het alleen hobbymatig leuk vindt om met crèmes te smeren en te babbelen met mensen.
    Oké... ik profiteer hier ook van, want zulke dames die de party's bezoeken komen uiteindelijk in mijn stoel terecht omdat ze niet tevreden zijn over hun huidconditie.

    Wat mij betreft is het zeker tijd voor verandering en meer erkenning voor schoonheidsspecialisten met een vakdiploma!
    Ook ik volg deze discussie graag.

  • 31.01.2014 - 18:30 uur | Hamers-van Rijn

    Interessant....na 18 jaar eigen salon en geen lid te zijn van Anbos word ik per 1 februari a.s. kernlid..... mmm ben benieuwd. Volg graag deze discussie.

  • 31.01.2014 - 13:44 uur | Hans van Gestel

    ANBOS is helaas niet de enige die uitlatingen doen die men niet kan waarmaken.
    Zo kan ik me ook enorm storen aan de TV commercials die zelden worden aangepakt met hun uitingen die niet aantoonbaar zijn en beloftes doen die niet kunnen worden waargemaakt.
    Goed dat Ilze deze discussie op gang brengt en ik ben erg benieuwd wat de acties en reacties zijn van ANBOS komende 3 maanden.

  • 30.01.2014 - 20:30 uur | Michele Burgers

    Het enige wat blijft zijn...........veranderingen.

    De consument veranderd, de schoonheidsspecialiste veranderd, behandelingen veranderen, de ANBOS veranderd, de hele wereld veranderd. En op sommige zaken heb je nu eenmaal sneller grip dan andere. De explosieve groei in de beauty branche van afgelopen 15 á 20 jaar heeft ervoor gezorgd dat de bakens flink verzet zijn in de beauty branche. Heel veel kleine (soms part time) salons die toch prima werk afleveren gezien het aantal klanten dat ze bedienen, mooie professionals aan huis, de city spa, salons in winkelpanden, in fitness centra, hotels etc. Ondertussen werd ook de consument mondiger, ondernemers handiger en vakorganisaties gingen meer en meer inzien dat de koers bijgesteld moest worden. Doordat ik uit mijn 27 jarige beauty branche ervaring zowel de kappersbranche vereniging (ANKO) en de beauty branche vereniging (ANBOS) mee zag bewegen (en soms zoeken naar richting), heb ik er altijd zeer betrokken vakmensen in actie gezien. Maar toch brengt Ilze zeker een interessant punt op tafel. Wie bepaald namelijk de regels van het spel, in dit geval het lidmaatschap? Wie houd er toezicht op? Zijn er ooit steekproeven te verwachten bij leden? Verplichte bijscholing? En wie bepaald of een ANBOS salon inderdaad beter werk levert dan een niet lid. Zoals een register accountant b.v. verschil maakt met een administratie kantoor. Goed om te lezen dat ANBOS de handschoen snel oppakt en aan tafel wil. Persoonlijk geloof ik nog steeds in vakorganisaties voor ambachten. En dan niet alleen voor een schildje aan de wand maar ook voor bijscholingen, congressen, ondernemers vraagstukken en zelfs de leuke reisjes die men organiseerde. Het is een blijft een veelomvattende club die ANBOS. Maar waarom zou het verkeerd zijn om je eigen organisatie weer eens tegen het licht van 2014 te houden? Zoals ik Ilze (sinds) kort mocht leren kennen is het een vrouw die een positieve uitdaging nog nooit uit de weg is gegaan. En misschien is dat wel de grootste verandering die de branche doormaakt. Daar waar er 30 jaar geleden nog veel behoefte was aan basis begeleiding door een vakvereniging, zijn vrouwelijke ondernemers nu veel handiger, sneller en beter geïnformeerd dan ooit tevoren. Eén avondje Google brengt bovendien al snel op 8 van je 10 vragen antwoord. Er zijn meer en meer women business clubs waar ze hun ondernemers problemen en oplossingen met elkaar delen.
    Dus alleen over de boeg van prestige en vakkennis kun je het als vakorganisatie in deze tijden al niet meer gooien. De koers bepalen en controleren, bakens opnieuw uitzetten, zeilen bij hijsen en alle hens soms aan dek. Als de schoonheidsspecialistes in Nederland met gezonde trots hun vak en vakorganisatie blijven uitdragen, collegae willen blijven ontmoeten en nieuwe kennis delen dan is ANBOS ook onmisbaar in de toekomst. Maar die toekomst komt steeds sneller dichterbij, veranderingen zetten sneller door dus wacht niet te lang met deze discussie. Ik ben reuze benieuwd hoe dit een vervolg krijgt. Misschien mag ik er dan over 27 nog eens een reactie op schrijven. Een mooi 2014 en tot ziens op de beauty beurs in Utrecht. Michele Burgers

  • 30.01.2014 - 20:27 uur | M. J.

    Inge, de Anbos doet uitspraken dat hun leden werken volgens enz. enz. en daarmee zeggen ze in feite dus tegen de consument dat dit bij de "niet Anbos leden" niet het geval is, waarom zeg je dit anders in je reclames, want je wil dat de consument naar de Anbos leden gaat. De Anbos zegt dus eigenlijk dat alleen haar leden kwaliteit leveren enz. In mijn ogen hoort dit wel in deze discussie thuis omdat ik een "niet Anbos lid" ben. Als je dus een uitspraak doet dat je bij een Anbos lid moet zijn (dus haar leden) doe je wel uitspraken over de "niet leden" maar dan in verkapte vorm. Net zo min dat de Anbos niet weet hoe haar leden werken, net zo min dat de Anbos niet weet hoe haar "niet leden" werken.

  • Dit is een reactie van een schrijvende Beautyspotter
    30.01.2014 - 20:05 uur | Inge de Munnik

    Marian, ik ben van mening dat Anbos alleen uitspraken doet over haar leden. Daar gaat de discussie hier over, laten we dat even zuiver houden. Anbos zelf zegt niets over niet-leden.

  • 30.01.2014 - 18:50 uur | M. J.

    Beste Anbos, wie bepaald de professionaliteit, kwaliteit en deskundigheid van de "niet Anbos leden"? Ik denk dat jullie dit zeker niet kunnen beoordelen. Eigenlijk zeggen jullie als je geen Anbos lid bent, ben je niet professioneel, deskundig, werk je niet volgens de hygiene regels enz. Dit kun je toch ook nooit hard maken naar de consument toe?

  • 30.01.2014 - 18:47 uur | M. J.

    Ja, Inge dat is een heel goed idee.

  • 30.01.2014 - 15:59 uur | Communicatie van ANBOS

    Beste Inge en Ilze,
    Wij gaan gauw een afspraak plannen zodat we met elkaar aan tafel kunnen. Vorige week is er een bijeenkomst geweest met een aantal leden en dit punt ook besproken. Dit onderwerp heeft al langere tijd de aandacht. Ook met Monique hebben wij al eerder gesproken o.a. hierover. Op naar ons gesprek, op naar de toekomst ofwel de verdere professionalisering van de branche!

  • 30.01.2014 - 14:53 uur | Monique van Erp

    Mee eens, heb er ook al eens een blogbericht aan besteed!
    http://ambiancehuidverzorging.blogspot.nl/
    Misschien dat er eindelijk eens iets gaat gebeuren???

  • Dit is een reactie van een schrijvende Beautyspotter
    30.01.2014 - 14:24 uur | Inge de Munnik

    Is het misschien een idee dat ik er verslag van doe als branche-organisatie Anbos met Ilze van Opstal in gesprek gaat ? Want het is een interessante discussie die hier gaande is en die kennelijk iedereen raakt

  • 30.01.2014 - 13:07 uur | Communicatie van ANBOS

    Beste mevrouw Van Opstal,
    Uit uw blog blijkt dat u zeer betrokken bent bij de branche. Wij gaan graag in gesprek met professionals als u.

    Kunnen we binnenkort eens contact met u opnemen om met elkaar van gedachten te wisselen?

  • 30.01.2014 - 10:44 uur | M. J.

    Nee, je bent niet de enige die er zo over denkt. Ik ben geen Anbos lid meer maar krijg regelmatig nieuwe klanten die bij een "Anbos salon" zijn weggelopen omdat het daar vies was. Iedereen koopt het Anbos bordje en hangt het aan zijn deur. Geen keuring, geen controle, helemaal niets.

    Daarnaast vind ik dat er eens een nieuwe, frisse wind door de Anbos mag waaien. Mijn ervaring is ook dat ze niet handelen volgens de regels die ze zelf opgesteld hebben. Ondeskundig en onprofessioneel is mijn ervaring helaas.

    Anbos? Mij zegt het dus helemaal niets, niemand kan over mijn kwaliteiten oordelen als ze nog nooit bij mij binnen zijn geweest en nog nooit een behandeling heb ervaren.

    Ik vind het misleidend naar de consument en heb daar op Linkedin al eens een discussie over gevoerd met mensen die werkzaam zijn bij de Anbos. Heb nog nooit zo snel reacties gekregen van de Anbos, normaal moet je weken wachten op een antwoord maar het ging heel snel.......................