Trends 2016: wat verwacht de klant van de schoonheidssalon en waar liggen kansen?

04.01.2016 | Trends | 11849 keer bekeken
Trends 2016:  wat verwacht de klant van de schoonheidssalon en waar liggen kansen?

De bestedingen aan cosmetica bedragen circa 157 Euro per hoofd van de bevolking. Maar dan hebben we het alleen over de bestedingen van cosmetica via het retailkanaal. Maar consumenten besteden meer aan uiterlijke verzorging dan het kopen van cosmetica via de drogist en supermarkt. Er wordt ook geld uitgegeven de verbetering van het uiterlijk via de professionele beautybranche, via privéklinieken en natuurlijk ook online. Waarom gaan mensen naar de schoonheidssalon, wat verwachten wij van de bestedingen aan uiterlijke verzorging  in 2016 en waar liggen kansen voor de beautyprofessional? 

De omzet van cosmetica via het drogisterijkanaal neemt af

Tot 2015 daalde de omzet van het drogisterijkanaal en stabiliseerden de verkopen van verpakkingen. De markt had te maken met een toename van de promotiedruk en een daling van de prijzen. Naar verwachting zullen ook in 2016 de bestedingen in dit segment onder druk blijven staan. Het feit dat er voor de DA drogisten surseance van betaling is gevraagd ondersteunt deze visie. 

Omdat de omzet in cosmetica afneemt en de marges onder druk staan zien we dat er nieuwe product/markt combinaties ontwikkeld worden. Zo zet bijvoorbeeld Philips zwaar in op beauty en ontwikkelde het afgelopen jaar beautytools die geïnspireerd zijn op de apparatuur die in de schoonheidssalon gebruikt worden zoals zoals borstelapparaatjes. Deze worden verkocht via elektronica- en witgoedketens. 

producten.png

Online verkoop cosmetica

De online verkoop van cosmetica zien we vooral bij grootverpakkingen en bij de (herhalings-) aankoop van geuren in het selectieve kanaal. Internetverkoop is belangrijk en groeit gestaag. Voor cosmetica wordt het online aandeel van de verkopen op dit moment op circa 6% van de totale omzet cosmetica geschat. In 2015 hebben zowel Bol.com als Wehkamp speciale beautyshops ingericht. De vrouwelijke consument kan hier producten bestellen en dezelfde dag nog thuis bezorgd krijgen. Voor 2016 verwachten wij dat de online bestedingen aan cosmetica en beautytools nog verder kunnen toenemen. 


Plastische chirurgie en cosmetische ingrepen

Mede door het programma ‘Sophie in de kreukels’ is het taboe rondom cosmetische ingrepen verder afgenomen. Het wordt steeds meer geaccepteerd als je iets aan jezelf laat doen. Wij verwachten dat de bestedingen aan cosmetische ingrepen in 2016 licht zullen groeien. De nadruk zal liggen op behandelingen met een natuurlijk resultaat. 


Omzet via het professionele kanaal

omzet 2015.jpg

Tot 2015 stonden de bestedingen aan uiterlijke verzorging ook via het professionele kanaal onder druk. Volgens het CBS gingen consumenten steeds minder vaak naar de schoonheidssalon en kozen ze voor minder uitgebreide behandeling. Ook werd er minder geld aan verzorgingsproducten uitgegeven. Hier lijkt in 2015 een einde aan gekomen. In 2014 bedroeg de gemiddelde omzet van een schoonheidssalon bijna 40.000 Euro per jaar. In 2015 groeide de omzet met circa 6%. 

Wat zeggen ondernemers* in de beautybranche?

Duco: In 2014 was er een afname van het bezoek van de salon. Uit de markt hoor ik dat het in 2015 beter gaat.



Mirella: Plastische chirurgie is niet meer zo hot als het was. De consument wil minder cosmetische ingrepen met een onnatuurlijk resultaat zoals Donald Duck lippen door inspuitingen. Ik zie ook dat consumenten steeds meer behandelingen die normaal gesproken in de schoonheidssalon uitgevoerd worden nu zelf thuis willen en kunnen gaan doen. Denk aan IPL ontharingsapparatuur en borstelapparaatjes die via Blokker en dergelijke verkocht worden; maar ook aan ultrasound voor thuisgebruik. In retail zijn de mensen gevoelig voor aanbiedingen. Niet alleen prijsacties, zoals 3 halen en 2 betalen, maar ze stellen een leuke extraatje als een gratis oogcrème, een toilettasje of make-up tasje bij aankoop van een product ook op prijs.

Monica: De consument wordt overladen met informatie en weet niet meer wat hij er mee moet. Daarom is de consument op zoek naar 1 op 1 contact. Ze wil weer opnieuw terug naar die aandacht. Daarom geloof ik in een beautyprofessional die 1 of 1,5 uur alleen met jou bezig is. De klant is echt koning en moet zich ook zo voelen. Wel gaat bij ons a het felle licht aan en gaan we werken aan die huid. Al doen wij dit ook in combinatie met lekker ontspannen, want het is immers wel anderhalf uur “me-time”. De hannah klant geeft per maand ongeveer 150 Euro uit aan cosmetica. Het gaat erom dat de klant dat aan zichzelf wil uitgeven.

Jeanne: De consument is erg aan het veranderen en wil winkelen wanneer ze zelf wil. Als ze in de avond om 10 uur een crème wil kopen dan doet ze dat. Dan zijn de meeste schoonheidsspecialisten niet beschikbaar. Bij de plastische chirurgie zie je dat er een verschuiving is naar natuurlijkere behandelmethoden. Die extremen wordt minder.

In welke behoefte van de consument kan de beautyprofessional voorzien?

De consument wil steeds meer doen in steeds minder tijd. Daartoe wordt technologie in toenemende mate in het leven van de consument geïntegreerd, mede met als doel om meer informatie over zichzelf te verzamelen en hiervan te leren. De vele beauty- en health apps zijn hier goede voorbeelden van.

Door dagelijkse drukke bezigheden krijgen mensen vaker de behoefte om het af en toe langzamer en rustiger aan te doen. Preventieve wellness neemt toe: je kunt beter gezondheidsproblemen voorkomen dan ziek worden, want dan ben je nog verder van huis. Tijd en geld aan je eigen welzijn besteden is inmiddels breed geaccepteerd binnen ´het sociale circuit´ / de samenleving.

Tot slot groeit het bewustzijn van de consument over groene en duurzame aspecten in onze samenleving. Innovatie is meer regel dan uitzondering. 

Welke rol kan de schoonheidsspecialiste in de behoefte van de consument vervullen? Dit zeggen de ondernemers in de beautybranche.

DucoDe schoonheidsspecialiste zelf is de belangrijkste reden waarom mensen een schoonheidssalon bezoeken, Zij heeft een vertrouwensband met de klant en de kennis en daar komen de mensen voor.


Mirella Het voordeel van een schoonheidsspecialist is dat ze de consument kan adviseren welk product bij de huid past, en dat gebeurt in de retail niet. Er moet een klik zijn tussen de klant en de schoonheidsspecialist.Of men komt gewoon voor een lekkere verwenbehandeling voor zichzelf.


Monica: De huidcoach adviseert de klant over huidverzorging en huidverbetering. Een klant gaat naar de huidcoach omdat ze wil weten wat ze met haar huid moet doen. Ze wil weten wat goed is voor haar huid en hoe ze de huid het beste kan verbeteren en onderhouden. Dat kan door huidproblemen komen of door algemene zorgen over haar huid. De huidcoach onderscheidt zich ten opzichte van anderen door kennis, empathie en resultaat.

Jeanne: De behoefte aan aandacht is duidelijk aanwezig bij de consument. Ze wil een moment voor zichzelf. Het allerbelangrijkste wat een schoonheidsspecialiste kan geven is aandacht. In mijn ogen zal daar in de toekomst het meeste behoefte aan zijn.


Waar liggen kansen voor de beautyprofessional in 2016?

Het dieptepunt van de crisis is voorbij, de consument heeft in 2016 weer meer te besteden. De consument heeft  enerzijds behoefte aan efficiente beautybehandelingen en producten en anderzijds wil men graag aandacht en ontspanning. De beautyprofessional kan inspelen op deze behoeften en onderscheidt zich van de verkopers in retail omdat ze een persoonlijke, op maat gemaakte behandeling kan aanbieden. 

Huidverzorging en huidverbetering

Consumenten zijn op zoek naar efficiënte beautybehandelingen, behandelingen waarvan men direct het resultaat kan zien. De schoonheidsspecialiste kan de consument hierin adviseren en begeleiden. Voor een salon in huidverbetering is veel kennis en ervaring nodig. Daarmee onderscheidt deze salon zich van andere salons in het marktgebied. Klanten die deze salon zullen bezoeken willen vooral resultaat zien.Kijk hier of een salon in huidverbetering iets voor je is.

Aandacht en verwennen

Mensen zien beauty-behandelingen ook als een middel om zichzelf mee te verwennen. Want genieten van het leven betekent voor velen even tijd nemen voor jezelf. Dat is niet alleen genieten/een luxe, maar steeds vaker ook noodzakelijk om staande te blijven in de huidige ‘snelle’ wereld. 

Heb jij de kennis en de passie om behandelingen aan te passen aan de wensen van de klant? Kun jij variëren in behandelingen en de klant een unieke schoonheidsritueel bieden of een fijne massage geven? Dan zal de persoon je dankbaar zijn voor de aandacht en het behandelmoment, Wil jij die kant op dan moet je investeren in je salon, interieur en totaal concept.Kijk hier of een wellnesssalon iets voor je is.

Specialisaties of niche

Het inspelen op speciale behoeften van de consument is ook een kans in de markt. Denk aan salons voor moslima’s, mannen of salons met een speciale beleving. Zo kun je je bijvoorbeeld ook onderscheiden met een salon in duurzaam ondernemen.


Interview door Inge de Munnik
  Geinterviewde ondernemers in de schoonheidsbranche:

- Duco van Keimpema, eigenaar Care Cosmetics
- Mirella Bisschops, eigenaar cosmetica groothandel MB Cosmetics
- Monica van Ee, directeur hannah SIRC
- Jeanne van Rijthoven, Directeur Benelux & UK Maria Galland


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren