Als je als pedicure aan de slag gaat, heb je verschillende opties. Kies je voor ambulant werken of voor een eigen salon? Wat zijn de voor- en nadelen van deze keuzemogelijkheden?

Ambulant werken
Start je net als pedicure, dan is de keuze voor ambulant werken vaak heel vanzelfsprekend. De opstartkosten zijn laag, omdat je alleen de materialen hoeft aan te schaffen die je op locatie nodig hebt. Het klinkt misschien als veel gesjouw, maar als je een goede trolley aanschaft waar je al je materialen in kunt vervoeren, valt het mee. Als ambulante pedicure kun je een brede klantenkring bereiken. Denk aan mensen die slecht ter been zijn, maar ook bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen. Als je een hele dag op één locatie kunt werken, dan beperk je de reiskosten en het verlies aan werktijd. Let wel op hoe het zit met de vergoeding van de kosten; wie er dient te betalen is wettelijk geregeld in de Wet langdurige zorg (Wlz).

Salon aan huis
Geen zin in gesjouw, dan kun je ervoor kiezen om een salon aan huis te openen. Wellicht heb je een kamer over of gebruik je de garage toch nooit. Let er wel op dat je salon goed bereikbaar is. Een salon in de garage heeft vaak als bijkomend voordeel het stukje privacy; de klant hoeft niet je hele huis door om de salon te bereiken. Soms is het zelfs mogelijk om een toiletruimte in de garage te creëren.

Het is natuurlijk fijn dat je niet met je spullen hoeft te sjouwen, maar een salon aan huis biedt nog meer voordelen. Je verliest veel minder tijd en verbruikt minder brandstof – en hebt dus minder kosten – als je niet van klant naar klant hoeft te rijden. Doordat je je afspraken strakker kunt plannen, kun je ook meer behandelingen uitvoeren en dus een hogere omzet draaien.

Samenwerken
Heb je geen ruimte om thuis een salon te creëren en is de huur van een pand voor jou alleen nog te veel van het goede? Kijk dan eens om je heen. Je ziet namelijk steeds meer plekken ontstaan waar beautyprofessionals zich verzamelen. Denk aan de kapper die daarnaast ruimte biedt aan een nagelstyliste of de schoonheidsspecialiste waar de pedicure haar eigen praktijkruimte heeft. Hierbij is het wel belangrijk dat je een klik hebt met de andere beautyprofessional(s); juist dan kun je het beste in elkaar naar boven halen en creatieve plannen bedenken.

Zo’n samenwerking biedt ontzettend veel voordelen. Qua kosten hoef je geen hele verbouwing te realiseren, zoals dat aan huis of in een eigen pand waarschijnlijk nodig is. Bovendien betaal je alleen de huur voor de ruimte die jij gebruikt. Daarnaast bereik je samen veel meer potentiële klanten, omdat je ieder je eigen netwerk hebt. Ook de kosten van reclame-uitingen kun je samen delen door voor een gezamenlijke campagne te kiezen. Je kunt samen ook aanbiedingen en acties samenstellen, zodat je elkaar versterkt.

Gerelateerde berichten