Zo begon Dominique haar eigen schoonheidssalon met specialisatie permanente make-up

02.08.2010 | Branchenieuws | 3776 keer bekeken
Zo begon Dominique haar eigen schoonheidssalon met specialisatie permanente  make-up

Dominique Lochtenberg was als schoonheidsspecialiste al een paar jaar uit het vak toen zij vorig jaar besloot om toch weer de draad op te pakken. Vanwege haar passie voor permanente make-up leek haar het geweldig leuk om zelf een schoonheidssalon te starten met permanente make-up (PMU) specialisatie. Ze informeerde bij verschillende bedrijven naar een goede opleiding,  maar kon alleen maar kortdurende cursussen vinden van 1 tot maximaal 5 dagen. Het gaf haar geen goed gevoel om na zo’n korte cursus al een permanente pigmentatie bij iemand aan te brengen, en ze zocht verder. Dominique vertelt ons in dit artikel  op welke manier zij haar keuze heeft gemaakt voor haar opleiding en hoe het haar is gelukt om haar klantenkring op te bouwen.  Binnenkort komt haar droom uit: zij opent haar eigen schoonheidssalon Permanente Make-up Studio Dominique in Amstelveen.

Dominique vertelt:

“In mijn zoektocht naar een goede opleiding voor het aanbrengen van permanente make-up kwam ik op de website van  Irma Hulscher terecht. Ik las dat zij van plan was om een academie te starten voor permanente make-upspecialisatie.  Toen ik verder informeerde naar de inhoud van de opleiding bleek deze maar liefst 10 maanden te duren (26 lessen en 5 stagedagen). Ik wist meteen: dat is wat ik zoek!  Ik moet overigens ook nog een test doen om te kijken of ik ‘het wel in mijn vingers had’ en of ik voldoende inzicht had. Gelukkig bleek dat het geval te zijn.

Voorbereiding

Als je aan zo’n opleiding begint dan weet je dat er een dag komt dat je de permanente make-up echt voor het eerst bij iemand aan zal moeten brengen. Maar ja, hoe krijg je mensen zo ver zodat je op hen kunt gaan ‘oefenen’?  Zeker als het om permanente make-up gaat lijkt het mij dat ze daar niet voor in de rij staan en dat  ze liever naar een ervaren specialist gaan.

Daarom heb ik ongeveer 2 maanden voordat ik aan de cursus zou beginnen visitekaartjes laten maken met daarop ‘Modellen gezocht voor permanente make-up’ . Ook heb ik folders laten drukken met  een korte uitleg over wat permanente make-up precies inhoudt, een prijslijst met zeer aantrekkelijke ‘starters’ prijzen en uiteraard de contact informatie.  Deze kaartjes en folders heb ik vervolgens verspreid onder familie, vrienden, kennissen en collega’s.

Inmiddels had mijn vriend de hele bovenverdieping verbouwd tot een mooie, steriele behandelruimte met wachtkamer en toilet.

 

Resultaat: 4 weken na eerste behandeling 

Resultaat: direct na 3e behandelingOefenen

In januari 2010 ben ik met de cursus gestart. Na een aantal theorielessen en oefenen op patches en stukjes varkenshuid mochten we in de les op levende modellen werken.  Natuurlijk vond ik dat heel spannend, maar niet echt eng. En niet al te lang daarna mochten we ook thuis, dus buiten de les om, zelfstandig op levende modellen oefenen.

Gelukkig hadden een aantal mensen, die mij nog kenden uit de tijd dat ik een schoonheidssalon had, voldoende vertrouwen in mij om een keer als proefpersoon te dienen. Dat gaf mij vervolgens ook weer wat meer zelfvertrouwen. Het balletje ging rollen en ik kreeg steeds meer ervaring. Omdat ik nog een kantoorbaan had gaf ik de behandelingen in de avonduren of op vrijdag

Opbouwen klantenkring

Het gevoel dat ik het écht in mijn vingers zou gaan krijgen kwam al heel snel.  Ik wilde een grotere doelgroep bereiken. Ik zette een advertentie op Marktplaats en kreeg een aantal reacties van mensen die geïnteresseerd waren. Deze potentiële klanten vroegen vaak om foto’s. Daar kon ik nog niet helemaal aan tegemoet komen. Een klant moet immers na de eerste behandeling nog 2 keer terugkomen voordat je een eindresultaat hebt.  En tussen elke behandeling zit een periode van 4 weken die nodig is om de huid te laten genezen. Zover was ik dus nog niet.... Ik besloot een paar foto’s te laten zien en er duidelijk bij te vermelden dat dat nog niet het eindresultaat was.

Ook wilde ik graag een eigen website hebben voor mijn startende salon. Ik kreeg een tip van iemand die weer iemand kende die het bouwen van websites als hobby had. Ik heb die persoon benaderd en binnen 2 weken was mijn site in de lucht.

Inmiddels heb ik een aardige klantenkring opgebouwd en ik krijg het steeds drukker. Ik behandel nog steeds tegen gereduceerde tarieven om de kosten die ik heb (gemaakt) te drukken. Deze tarieven zijn uiteraard  tijdelijk en des te meer ervaring ik krijg, des te hoger de tarieven worden. Dat lijkt me een eerlijke deal.

Eigen schoonheidssalon

In januari volgend jaar ga ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel als ondernemer . Eindelijk komt mijn droom uit en kan ik mijn eigen schoonheidssalon gaan exploiteren. Heel spannend allemaal maar ontzettend leuk! Ik kijk er naar uit!!”

Dominique Lochtenberg,

Voor meer informatie kijk op www.pmustudio.nl

Wil jij ook je eigen verhaal vertellen? Mail redactie@schoonheidsspecialistennieuws.nl, wij zijn heel erg nieuwsgierig hoe het bij jou is gegaan!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Jennifer Verheijden
    15.05.2015 - 16:19 uur | Jennifer Verheijden

    Hoi Dominique hoe gaat het met je permanent make up salon? Is het rendabel?Wil zelf namelijk ook gaan starten met permanent make up. Gr jennifer