Wie is je klant?

28.07.2014 | Columns | 1835 keer bekeken
Wie is je klant?

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group


Saskia werkt als een personal trainer bij de lokale sportschool. Ze ziet er oud genoeg om voor oma door te gaan, maar ik denk niet dat ze oma is. In tegenstelling tot de meeste vrouwen van haar leeftijd die hier wonen draagt ze geen trouwring. Elke middag eet ze bij dezelfde lunchroom. Maar niet altijd op dezelfde tijd omdat ze soms een klant heeft om half één. Op die dagen gaat ze daarna direct naar de lunchroom. Ze eet altijd alleen, drinkt een Café latte en neemt gewoonlijk een broodje kaas. Als ze besluit om eens gek te doen vertelt ze dat aan de medewerkers. Ze schijnt te stoeien met haar gewicht en worstelt met zichzelf over wel of geen boter op haar broodje. Meestal neemt ze geen boter.

Iedereen van de lunchroom kent haar bij naam en de medewerkers geven er niet om als ze hen herinnert aan de iets te luide muziek, of aan het tochten van de deur. Saskia zit niet elke dag aan dezelfde tafel zoals andere vaste gasten wel doen. Die kleine beslissing is haar manier om te laten zien dat zij niet is vastgeroest in haar patroon. Zij woont in de buurt want dit is geen zaak waar je dagelijks komt tenzij je er een reden voor hebt en het is geen plek waar je voor omrijdt. Maar Saskia is hier ook niet voor haar broodje kaas.

Als ik de uitbater van de lunchroom was zou ik meer doen om te laten zien dat ik het waardeer dat ze er iedere dag is. Ik zou haar laten merken dat ze belangrijk is.
Vertel me over jouw klant. Niet alleen haar leeftijd, inkomen en postcode maar vertel me wie zij werkelijk is.

Wat ligt ze  's nachts wakker van? Waar brengt zij haar tijd door, zowel offline als online? Waar geeft zij om? Vertel me over haar angsten en dromen. Wat is belangrijk voor haar? Vertel me alles wat je weet. Zoek op en vind uit wat je niet weet.

Als we niet in staat zijn om echt naar onze klanten te kijken, om echt hun verhaal te leren kennen, hoe kunnen we dan de dingen en ervaringen geven die zij willen en nodig hebben? Ze geven ons elke dag aanwijzingen, we hoeven slechts onze ogen te openen, en belangrijker, ons hart.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren