Wellness in 2020

31.08.2015 | Trends | 1371 keer bekeken
Wellness in 2020

Sara Rosenthal is eigenaar van Rosenthal Interiors & Partners en is gespecialiseerd in het ontwerpen van wellnesscentra en Spa’s. Volgens Sara Rosenthal is het noodzakelijk dat de wellnessmarkt gaat innoveren.  Naast het toepassen van vernieuwende materialen is er behoefte aan een andere benadering van de gast en een sterkere verbinding met haar of zijn levensstijl. Maar hoe dan? Op de Beautyspot.nl edition zal Sara Rosenthal toelichten welke type gasten er in wellnesscentra komen, wat hun wellness behoefte is en hoe je daar het beste op kunt inspelen. Deze lezing vindt plaats op 12 september 2015 van 10.30 tot 11.00 uur. 

Wellness inspiratie salon

Op het Beautyspot.nl live edition kun je ook zien op welke manier je een wellness-ruimte kunt inrichten en aan je salon kunt toevoegen. Deze wellness inspiratiesalon speelt in de op de behoefte van diverse typen (karakters) van wellness bezoekers. De ruimte bestaat uit hoogwaardige materialen met een natuurlijke uitstraling die je kunt aanpassen aan de gewenste sfeer met weldadige geuren, aangename verlichting en een unieke ervaring, die smaakt naar meer! (koop vast je kaartje en meld je aan voor de lezing). 

Op welke manier kun je beter inspelen op de wensen van de gasten? 

Sara Rosenthal: "Ik zie dat veel wellnes-centra een ruime keuze  schoonheidsbehandelingen en massages aanbieden. Maar deze ‘standaard’ behandelingen sluiten niet altijd naadloos aan bij het karakter van de klant of de stemming van die persoon op dat moment. Over het algemeen kun je 7 typen karakters onderscheiden die ieder hun eigen wellness behoefte hebben. In het algemeen is één karaktertype overheersend. Er wordt natuurlijk altijd rekening gehouden met de stemming en behoefte van de gast op het moment zelf"

Hoe herken ik deze types als ze binnenkomen?

Bij de ontvangst van een gast herken je de types vaak al. Aan de ontmoeting, het oogcontact en de lichaamstaal kun je al heel veel aflezen. Ontvang de klant, stel hem of haar op het gemak en stel daarna een aantal vragen. Misschien heeft de klant last van hoofdpijn, of krampen in de nek. Dat kunnen tekenen van stress zijn en daar kun je daar in je behandeling rekening mee houden. 

Een voorbeeld: Als jij gestrest bent en je gaat meteen de behandeling in, dan kun je je vaak pas tijdens de behandeling ontspannen en dan pas gaat de stress omlaag.  Als jij voorafgaand aan de behandeling even wordt opgevangen en je krijgt de tijd om even tot rust te komen, dan sta je veel meer open voor een nieuwe ervaring. En dat zijn simpele dingen, maar ze worden weinig toegepast omdat veel gestandaardiseerd is. Maar de mens is niet gestandaardiseerd. 

Welke behandeling biedt je aan?

Je kunt je voorstellen dat mensen van nature allemaal een eigen voorkeur hebben voor een behandeling die bij hun karakter past. Maar wat ze voorgeschoteld krijgen is een Spa Menu. Daarin staan wel 30 keuzemogelijkheden en de gast weet eigenlijk niet wat hij of zij moet kiezen en kiest dan maar voor een relax-massage of een sportmassage. 

Eigenlijk kunnen we leren van de trends die we nu in restaurants zien. Er zijn steeds meer restaurants die zich specialiseren in slechts een type gerechten. Of men heeft een beperkte a la carte kaart en biedt een menu van de dag aan. Zo zou je eigenlijk in een wellness-bedrijf ook moeten kunnen kiezen waar je op dat moment behoefte aan hebt. Want een ruime keuze aan behandelingen is voor de meeste klanten gewoon te veel. Als je het voor de klant eenvoudiger maakt dan zou dat al enorm schelen.  Juist daar zou een individuele salon goed op kunnen inspelen. Want een beauty-professional kan vaak heel erg veel. Ze kan een mooie huid-behandeling of massage  geven, ze weet welke producten ze het beste kan gebruiken. Alleen de opties die ze de klant aan kan bieden en de communicatie met de klant moet  helderder worden. 

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is, net als in de restaurants, een menu van de dag aanbieden. Je zegt tegen de klant dat je die dag een aantal bijzondere behandelingen hebt, afgestemd op de gemoedstoestand van de klant op die dag. Je kunt van veel leukere behandelingen geven en sferen creëren in je salon en dat is eigenlijk wat wellness moet gaan worden. De klant krijgt een unieke ervaring, maar het is ook veel leuker voor de behandelaar omdat de variatie aan behandelingen groter wordt. Want de liefde en de kunde om mensen aan te raken die is er vaak wel. En dat is ook het mooie.  

Maar hoe creëer je de juiste sfeer?

Als je een salon inloopt dan zie je vaak te veel: een loupelamp, behandelapparatuur, de pantry. Dat zijn veel prikkels voor een klant.  De gast moet dan wat langer zoeken voordat hij zijn weg vindt in een rustmoment en zich kan ontspannen.  De kunst is om datgene wat je nodig hebt voor de behandeling niet aan de gast te laten zien, maar wel te kunnen gebruiken.  

Vaak is een salon nog functioneel ingericht: de muren zijn gekleurd in een kleur die de eigenaar mooi vindt, er hangen schilderijen die de eigenaar gekozen heeft. En er wordt vaak dezelfde muziek gespeeld, en dat hebben mensen op een gegeven moment ook wel een keer gehoord.  Je zou eigenlijk zo veel mogelijk moeten variëren in verschillende prikkels, afhankelijk van het type dat je voor je hebt en de gemoedstoestand van de dag. Dan biedt je een verzorgend moment in een andere omgeving dan dat hij gewend is, en dat is een unieke beleving. Dan zal de persoon ook dankbaar zijn voor de aandacht en het behandelmoment. Naar mijn idee is er veel meer mogelijk met interieur.

Want het gaat er niet om hoe jij vindt dat de wellness-ruimte er uit moet zien, het gaat erom dat de gast zich goed kan ontspannen en een beleving ondergaat. De omgeving moet erbij helpen om de klant in de juiste gemoedstoestand te brengen. 

De persoon die de behandeling geeft is ondergeschikt !! aan de behandeling want alle overige componenten zijn al aanwezig.

Waar zie jij kansen in de toekomst?

Net zoals een kok vraagt 'wil je a la carte eten' of zal ik vandaag een verrassingsmenu klaarmaken, zo zou je dat ook  bij een wellness-behandeling kunnen insteken. En daar zit een kans voor goede wellness professionals of voor de kleine individuele salon. Zij hebben de kennis en passie om hun behandelingen aan te passen aan de wensen van de klant. Als professional kun je variëren in behandelingen en optimaal inspelen op de wensen van de klant. Dat maakt het voor de professional ook veel interessanter. Wil jij die kant op dan moet je investeren in je salon, interieur en totaalconcept. 

* Het interview met Sara Rosenthal is ook te lezen in de Beautyspot.nl print edition herfst 2015

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren