Wellness in 2015: de beleving van de klant centraal

25.03.2015 | Trends | 1295 keer bekeken
Wellness in 2015: de beleving van de klant centraal

Met het begrip wellness wordt over het algemeen gedoeld op een gezond evenwicht van lichaam en geest dat een algeheel gevoel van welzijn tot gevolg heeft. Steeds meer klanten lijken jaarlijks de weg naar de wellnessbranche te vinden. Ze hebben daarbij volop mogelijkheden. Het aanbod loopt uiteen van een eenvoudige massage of een dagje sauna, tot volledig verzorgde weekenden in een wellness-hotel. Maar hoe kun jij als saloneigenaar nu het beste profiteren van deze opmars?

Terug naar de basis

Om een antwoord te vinden op de vraag hoe jij kunt profiteren van de huidige grote belangstelling voor wellness, is het goed om eerst even terug te gaan naar de basis. Wat is wellness nu eigenlijk precies, waar staat het voor?

De oude Grieken zagen het bereiken van harmonie tussen lichaam en geest als misschien wel het belangrijkste doel van de mens. Al rond 370 v. Chr. had de Griekse arts en grondlegger van de westerse geneeskunde Hippocrates ideeën over wat we nu wellness noemen. Zo zei hij dat lichaamsoefening zorgt voor gezondheid en vitaliteit en de ouderdom vertraagt. De Romeinen vatten dit streven naar harmonie later samen in de gevleugelde uitdrukking 'mens sana in corpore sano' (een gezonde geest in een gezond lichaam).

De oude Grieken en Romeinen bezochten al badhuizen of kuuroorden om hun gezondheid te bevorderen. Deze 'thermen' waren opgebouwd rondom warmwaterbronnen; aan behandelingen met water werden geneeskrachtige kwaliteiten toegekend. Terwijl in de Griekse en Romeinse kuuroorden de nadruk aanvankelijk op gezondheid lag, kregen de thermen in de loop van de tijd een ander karakter. Meer en meer werden het sociale ontmoetingsplaatsen, waar je bijvoorbeeld ook terecht kon om te sporten, gemasseerd te worden of van een maaltijd te genieten.

Kuuroorden toen en nu

Met de term kuuroord bedoelen we een toeristisch oord waar alles draait om 'ontspanning met een medische gevoelswaarde'. Geneeskrachtige bronnen of gezonde lucht liggen aan de basis van de gezondheidsbevordering die kuuroorden bieden.

Zoals gezegd bouwden en gebruikten de oude Grieken en Romeinen al kuuroorden rondom hun warmwaterbronnen. In de achttiende eeuw vlamde de populariteit van het badhuis weer op; allereerst in het Engelse Bath, een plaats die ook in de tijd van de Romeinen al bekend stond om zijn geneeskrachtige warme bronnen. Vervolgens (her)ontdekte men in de negentiende eeuw ook op het continent de heilzame kracht van water. Dit leidde o.a. tot het ontstaan van kuuroorden in Europa.

Vooral Duitsland heeft een rijke geschiedenis als het gaat om kuuroorden. Daarbij heeft het Duitse woord voor kuuroord (Kurort) meer dan in andere Europese landen een officieel stempel. Een kuuroord wordt er gezien als een plek waar geneeskundige therapieën ondergaan kunnen worden. Hierbij gaat het om een langer durend verblijf, terwijl het geen ziekenhuis of iets dergelijks betreft. Dat het fenomeen kuuroord in Duitsland serieus wordt genomen, blijkt uit het feit dat het land meer dan 200 kuuroorden telt! Ook wordt kuren in Duitsland soms vergoed door het ziekenfonds.

(Her)Introductie van het begrip wellness

De Amerikaanse arts Halbert L. Dunn wordt beschouwd als de vader van de meest recente wellness-beweging. Hoewel hij al in 1950 het begrip wellness introduceerde, werd het wellness-concept pas echt populair vanaf 1970.

Dunn definieerde wellness als een 'geïntegreerde manier van functioneren die erop gericht is de potentie van ieder mens optimaal te benutten.' Om dit doel te bereiken is het volgens hem nodig dat ieder mens voortdurend zoekt naar een balans in zichzelf en ten opzichte van zijn leefomgeving. Hij zag wellness als de opwaartse beweging naar een steeds betere benutting van ieders persoonlijke potentieel.

Het woord wellness is een samenvoeging van de woorden wellbeing en fitness. Wellness is dan ook de keuze voor een gezonde manier van leven en bewegen in combinatie met geestelijk welzijn. Een stressvrij, harmonieus en gezond leven is in alle gevallen het doel van deze keuze. Toch zal ieder individu wellness anders invullen.

Om wellness te bereiken is het nodig ontspanning en inspanning in de juiste verhouding te combineren, om zo een persoonlijk evenwicht te bereiken. Afhankelijk van de persoonlijke behoeften en voorkeuren zal ieder mens andere accenten leggen. Zo zoekt een ieder naar die combinatie van inspanning en ontspanning die voor hem of haar persoonlijk de meeste wellness oplevert.

Hoewel Dunn dus duidelijk aangeeft dat voor het bereiken van wellness zowel inspanning als ontspanning nodig zijn, denkt de moderne consument bij wellness waarschijnlijk iets eerder in de richting van ontspanning. Veel mensen zullen een uitputtende work-out in de sportschool niet meteen associëren met wellness, terwijl fitness, spinning, maar ook bijvoorbeeld zumba etc. wel degelijk bijdragen aan het welzijn van de beoefenaar. Een ontspannend bezoek aan de sauna of een floatingsessie zullen mensen vaak eerder scharen onder de noemer wellness. Overigens zijn er dan ook nog mogelijkheden die inspanning en ontspanning combineren: denk bijvoorbeeld aan hatha yoga en tai chi.

Luxe behoefte met een rijke traditie

Wellness als behoefte komt meer voor in welvarende samenlevingen dan in minder ontwikkelde landen. Het is een doel waar mensen zich pas op zullen richten nadat hun basisbehoeften op het vlak van voeding, huisvesting en medische zorg vervuld zijn.

Als wellness-specialist maak je al met al deel uit van een rijke traditie, waarin fitness en wellbeing nauw met elkaar verbonden zijn. Hoewel de wellness-branche vandaag de dag uiteraard put uit alle moderne kennis en technieken, is 'een gezonde geest in een gezond lichaam' in feite nog altijd het uitgangspunt. En met dit uitgangspunt in gedachten heb je een helder richtsnoer als je antwoord zoekt op de vraag hoe jij als wellness-deskundige kunt profiteren van de ontwikkelingen in de wellness-business.

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Wat mensen zoeken is dus een ervaring die bijdraagt aan hun algehele welzijn. Jouw uitdaging is dan ook een ervaring aan te bieden die daar zo goed mogelijk bij aansluit. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk wel wat jij op dit moment al in je salon te bieden hebt en welke wellnessrichting daar het beste bij past. Als je zelf overtuigd bent van de toegevoegde waarde van wellness in jouw praktijk, dan vergroot je daarmee immers je geloofwaardigheid richting je klanten.

Maar welke wellnessbehandelingen dan? Het is belangrijk dat je denk vanuit het perspectief van de klant. Want het is het nu niet juist de klant waar alles om hoort te draaien, zeker in de wellness-branche? Wat wil de klant? Ontspanning of huidverbetering? Waar leg je de nadruk op in je behandeling?

Denk daarbij dan eens terug aan de rijke traditie en wat wellness voor de oude Grieken en Romeinen betekende. Wil je je klant ook adviseren op het gebied van gezondheid zoals voeding en/of beweging? Of wil je je klant volledig laten ontspannen zodat ze even helemaal kan ontsnappen aan de hectiek van de dag? Of moet jouw salon meer een sociale ontmoetingsplaats worden net zoals bij de Romeinen? Of denk je misschien meer aan geneeskrachtige behandelingen of rituelen? Is samenwerking met een sportschool misschien een optie?

Vraag je huidige klanten naar hun specifieke wensen en behoeften, bijvoorbeeld door middel van een enquête of tevredenheidsonderzoek. Wat bevalt ze aan wat jij biedt, maar vooral ook: wat kan er (nog) beter? Wat zouden ze als meerwaarde ervaren? En past dat bij jouw salon en jouw persoonlijkheid?

Kijk ook eens door de ogen van je klanten rond in je wellness-ruimte. Welke producten staan er? Welke achtergrondmuziek speelt er? Welke kleuren overheersen? Maar ook: welke arrangementen bied je aan? Spreken die jou als klant aan? Als je met meerdere mensen in je praktijk werkt, laat jezelf dan eens verwennen in je eigen praktijk. Hoe ligt je behandelstoel eigenlijk? Zijn de handdoeken zacht genoeg? Is de massageolie die je voor je klanten gebruikt vettig op de huid of trekt hij snel in? Is de verlichting prettig? Ervaar je eigen producten en diensten 'aan den lijve' en ontdek zo wat er misschien beter kan aan de wellness-ervaring die jij je klanten biedt.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren