Welk dieet adviseer jij aan je klanten?

10.10.2016 | Columns | 1014 keer bekeken
Welk dieet adviseer jij aan je klanten?

Wist je dat de beste diëten niet uitgaan van minder, maar juist van méér eten? De afgelopen weken is er nogal wat ophef geweest over (alweer) een nieuw dieet. En zoals gebruikelijk valt half voedingskundig Nederland over het dieet heen, omdat het niet zou werken, of niet voldoende voedingsstoffen zou leveren. Niks nieuws dus feitelijk, ondanks alle media-aandacht. 

Gesprekken over diëten zijn aan de orde van de dag, dat zul je in je eigen werk ongetwijfeld merken. Wat kun je je eigen klanten adviseren? Gelukkig is er een aantal positieve dingen te melden over alle diëten, zowel oud als nieuw. Allereerst het feit dat ze de aandacht verleggen van ongezonde naar gezonde producten. Met andere woorden: ga meer gezonde producten eten, en laat de ongezonde producten staan. En je hoeft geen voedingsprofessor te zijn om te weten wat ongezonde producten zijn: snoep, snacks en alcohol! Als je die laat staan, kom je met een dieet al een heel eind. En de gezonde producten? Dat zijn vooral groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen en vis. Die mogen dus royaal worden gegeten! 

Het leuke van deze producten is dat als je er veel van eet (en dat mag dus), je geen lekkere trek krijgt. En als je die toch krijgt, eet dan weer opnieuw producten uit het genoemde rijtje. Plantaardige olie, noten en melkproducten horen er ook in thuis, maar daarvoor geldt het advies “met mate”.

We worden dus niet te dik van teveel eten, maar we worden dik van teveel verkeerde dingen eten. In snoep en snacks zitten vooral suiker, vet, zout en zetmeel. Je ziet die niet in het lijstje met gezonde producten staan. Laat jezelf niet afleiden als er op bijvoorbeeld een koek staat “met volop fruit”, want dat blijkt vaak slechts een kleine hoeveelheid te zijn. Een koek blijft een koek, en fruit eet je als fruit, zo simpel kan het zijn.

Dit artikel is geschreven door Annie van Neerven.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren