Wat is nu echt gezonde voeding?

13.11.2015 | Columns | 2092 keer bekeken
Wat is nu echt gezonde voeding?

Brood in de ban, suiker het land uit, koolhydraten uit ons leven, gluten negeren we, vetten dat kan echt niet meer….

Er worden boeken geschreven, lezingen en cursussen gegeven om maar zo goed mogelijk op voedingsmiddelen of zelfs voedingsstoffen te discrimineren. Atkins en Montignac vallen publiekelijk koolhydraten aan. En ook over het vermijden van vetten en eiwitten zijn boekenkasten vol geschreven. Maar is het helemaal uitsluiten van één bepaalde voedingsstof écht de weg naar het beloofde land van een lang en gezond gelukkig leven??

Onderzoek

Zo lang als er geschreven wordt over voeding, kunnen we lezen waarom we bepaalde voedingsstoffen niet zouden moeten eten en wat dat voor onze gezondheid zou kunnen doen. Welke combinaties van voedingsmiddelen uitermate slecht of juist bijzonder goed voor ons zijn. Wie heeft eigenlijk ooit bedacht dat je een voedingsmiddel uit elkaar zou moeten trekken in losse voedingsstoffen? Het lijkt logisch dat onderzoekers dit gedaan hebben om meer zicht te krijgen op de oorzaken van een bepaald ziektebeeld. En in die zin is het ook heel erg nuttig. Denk aan de invloed van voeding op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten of diabetes.

Macrovoeding

Dit brengt me tegelijk bij een heel belangrijk punt. Wanneer we een macro-voedingsstof - want zo noem je koolhydraten, vetten en eiwitten - compleet uit onze voeding schrappen dan schrappen we tegelijk zowel de misschien minder goede als de goede varianten van deze macro-voedingsstof. Het meest herkenbare voorbeeld hiervoor is waarschijnlijk vet. We kennen de verzadigde en onverzadigde vetten. In het algemeen hebben we wel gehoord dat verzadigde vetten en negatieve invloed hebben op hart- en vaatzieken, en onverzadigde vetten juist een positief effect. Toch zijn we er dan nog niet! Want het inmiddels zo hippe kokosvet is óók een verzadigd vet! Toch heeft kokosvet juist een positief effect op onze gezondheid. De ónverzadigde (goeie toch??) transvetten zijn juist weer nadelig voor de gezondheid.

Ingewikkeld! Nu kunnen we dus ook al niet in plaats van alle vetten, gewoon de verzadigde vetten discrimineren. Want ook daar zitten goeie tussen. Ook eiwitten zijn niet simpelweg eiwitten. Ze bestaan uit aminozuren. En deze zijn weer op te splitsen in essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren. En meer of minder belangrijk eiwitten hebben we hard nodig om onze spieren te behouden.

En ja, ook koolhydraten zijn een groep. Polysaccharides, disaccharides, oligosaccharides en monosaccharides. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en granen leveren ons ook juist de zo belangrijke vitamines en mineralen en vezels. Die kunnen we dus helemaal niet discrimineren.

Als we eten, dan eten we voedingmiddelen en geen individuele voedingsstoffen. Voedingsmiddelen zijn nagenoeg altijd een combinatie van macro-voedingsstoffen. Slechts een paar voedingsstoffen bestaan voor 100% uit één macro-voedingsstof: zonnebloemolie (vet), kristalsuiker (koolhydraten) en pure gelatine (eiwit). Maar pasta of brood, wat behoorlijk koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn, bevatten ook  vetten en eiwitten. Boter bevat ook een weliswaar hele kleine hoeveelheid, eiwit en koolhydraten. Enzovoort.

En nu verstandig kiezen

Het kan natuurlijk zijn dat jouw individuele lijf goed of minder goed reageert op één of meerdere voedingsstoffen of voedingsmiddelen. Dat je deze dan links laat liggen is logisch. Zorg wel dat je goed geïnformeerd bent en dat je geen tekorten krijgt. Ieder lijf is anders en reageert anders. En zo kan ook de behoefte aan verschillende voedingsstoffen van mens tot mens verschillen. Wat voor je partner een ‘wonderdieet’ is, kan voor jou een ramp zijn.

Algemeen geldt:

  • Kies uit de koolhydraatgroep vooral de heerlijke koolhydraatrijke groenten, fruit en volkoren producten. Ze zijn onze bronnen voor vitamines, mineralen en vezels.
  • Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die weinig of zeer weinig nuttige stoffen bevatten eet je zo min mogelijk (snoep, koek, gebak, pure suiker).
  • Ga bewust om met vetten. Gebruik om te bakken liefst het verzadigd kokosvet. Benut de goede onverzadigde vetten uit olijfolie vooral koud. Over een salade of om je broodje in te dippen.
  • Eiwitten zijn nodig om onze spieren in conditie te houden. Varieer met bonen, eieren, gevogelte/vlees, vis en noten.

Discrimineren van voedingsstoffen is zó 2015……. Op naar de feestdagen!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 13.11.2015 - 08:07 uur | Judith Scheele

    Yes, eindelijk eens duidelijk de waarheid hoe het nou echt zit. Eigenlijk is het wel logisch ook als je even goed nadenkt, iedereen weet dat te veel van alles niet goed voor je is en toch laten we ons voor de gek houden en de fabrikanten alles lekker extra zoet, zout en vet maken.
    Mis alleen wel dat we moeten variëren met eten, en dat je zelf koek en gebakjes etc niet compleet moet verbieden.