Wat is nou je echte winst?

23.06.2014 | Columns | 2035 keer bekeken
Wat is nou je echte winst?

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group


Er is een probleem met de manier waarop we onze prestaties en de prestaties van onze bedrijven meten. Meestal is er een budget en zijn er doelstellingen. Het doel van de begroting is hogere verkoopcijfers en bijvoorbeeld lagere wachttijden. Onze systemen zijn ontworpen om op resultaat te worden beoordeeld en op resultaat te worden beloond. Als een marketingactie de verkoopcijfers van een crème omhoog stuwt dan voelt dat als een overwinning. Maar als een marketingactie de enige manier is om veel crèmes te verkopen verspil je dus altijd geld aan een goede verkoop. 

Er zijn genoeg instituten die fantastische marketing acties houden en zo op korte termijn hun naamsbekendheid en resultaten een impuls geven. Het probleem zit in de tijd nadat de actie is afgelopen, of als je paginagrote advertentie niet is afgedrukt. Dezelfde naamsbekendheid verdampt samen met het budget dat aan de campagne is besteed. En zo wordt de cyclus sterker. Meer besteden om meer te krijgen. En hoewel het sommige salons en reclame bedrijven nog aan het werk houdt, is het geen duurzame strategie. De weg naar hoeveel jouw klanten om jou geven is niet af te snijden.

Omdat we constant meten en gemeten worden door resultaten op de korte termijn is het een stuk moeilijker te rechtvaardigen dat je stap voor stap bouwt aan de lange termijn. Als je een actie bedenkt dan wil je baas de verkoopcijfers zien, je baas wil cijfers om aan te tonen dat jij je werk goed hebt gedaan. En dus werken we het hardst om anderen (en onszelf) iets meetbaars te geven. We zoeken naar een manier om snel geld te verdienen en makkelijk targets te halen om zo te bewijzen dat we ons werk goed doen. Soms meten we uiteindelijk de verkeerde dingen en tonen daarbij onbewust aan onze klanten dat we er niet voor de lange termijn staan.

Wat als we onze salons, onze bedrijven en onze culturen eerst optimaliseren voor relaties en pas daarna voor resultaat? Wat als we minder focussen op naamsbekendheid en meer op het genereren van vertrouwen? Wat als we snelle winst inruilen voor loyaliteit? Wat als we niet zozeer gezien willen worden maar in plaats daarvan meer leren zien?

Wat is dan de echte winst?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 01.07.2014 - 02:16 uur | Iris van Zanten

    Gerben heeft geheel gelijk .Door het nabellen en opvolgen van je klant behoud je een zeer loyale klantenkring, die je werk respecteerd en het leuk zal vinden om je naam door te geven .Het werkt al 27 jaar voor mij.#creeer je raving fan