Wat is het beste moment van je verkoopgesprek?

19.01.2017 | Columns | 9327 keer bekeken
Wat is het beste moment van je verkoopgesprek?

We herkennen het allemaal; heb je zojuist een heerlijke behandeling gegeven, een prettige conversatie met je gast gehad en dan op het einde toon je nog even de producten in de hoop dat ze nog wat zal kopen, maar ze koopt niets! Help, hoe kan dit nou?

Daar kunnen natuurlijk verschillende redenen voor zijn, maar ik zal je hierbij wat tips geven waar je rekening mee kunt houden. Je zult zien dat de verkoop wat gemakkelijker zal gaan.

Verkopen voor de behandeling

Je verkoopgesprek begint namelijk al bij aanvang van de behandeling. Bestaande klanten zijn zo vertrouwd met je, dat ze waarschijnlijk direct hun privéleven met je willen bespreken. Dat mag, want door te luisteren geef je ze persoonlijke aandacht en dat is klantbinding. Maar blijf niet in dat persoonlijke gesprek hangen! Je bent een professional en bent er om haar huid en uitstraling te verbeteren.

Bij het installeren van je klant in de stoel, luister je naar haar verhaal, zodra je start met de behandeling leg je even je handen op haar schouders en zegt: “Nu is het tijd voor ontspanning, dus vergeet even wat er thuis is en geniet van deze heerlijke behandeling.”

Verkopen tijdens de behandeling

Breng met de eerste stappen van je behandeling je gast tot rust, en ga daarna stap-voor-stap vertellen wat je aan het doen bent om haar huid mooier te maken. Vraag welke producten ze thuis gebruikt, want dan kun je daarop inspelen met advies. Adviseer iets wat ze thuis nog niet heeft. Ga niet te diep in op ingrediënten maar vertel wat de producten doen voor haar huid. Het maakt haar huid mooier en stralender.

Vind je dat ze een bepaald product zeker moet gaan gebruiken, vertel het en laat het haar voelen. Dit doe je vóór de massage. Tijdens het masseren gaat ze wegdromen en gaat ze denken aan wat jij haar net hebt verteld: “Als ik dat product gebruik wordt mijn huid mooier.” En ze gaat verlangen naar dat product.

Tijdens het masker zet jij die producten klaar op de balie waarvan jij vindt dat ze moet gaan gebruiken. Zet 3 producten neer. Stel haar voor om bij elk bezoek één of twee producten te kopen en niet de hele lijn in één keer.

Verkopen na de behandeling

Let op, dat zodra de behandeling klaar is, je haar jas nog niet aangeeft. Deze mag ze pas aandoen als jij de producten voor thuisgebruik hebt laten zien en gevraagd hebt om een vervolgafspraak in te plannen. Want als ze de jas aanheeft, wil zij zo snel mogelijk de deur uit.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (6)

Reageren
  • Marie-Louise Billekens
    26.02.2017 - 07:52 uur | Marie-Louise Billekens

    Hallo José ,
    Dank je wel voor je reactie en mooi dat je het meesteval toepast.

    Het is een psychologisch proces, zonder jas aan afrekenen maakt meer kans op extra verkoop.
    Misschien zou je de kapstok kunnen verplaatsen. Tevens is mijn advies om de jas aan te geven, niet dat de klant deze zelf pakt.

    Succes met jouw business
    Marie-Louise

  • 21.01.2017 - 11:03 uur | José Woppenkamp

    Zo doe ik het ook en het werkt. Maar niet voordat de klant haar jas aantrekt. De kapstok is dichterbij dan de balie. Je kan niet zeggen dat ze moet wachten met het aantrekken van haar jas!

  • Marie-Louise Billekens
    27.02.2015 - 13:18 uur | Marie-Louise Billekens

    Beste Doret,

    Hartelijk dank voor je reactie.Inrichting kan inderdaad helpen. Ik heb mij in deze column even gericht op de momenten van verkoop.”

    Stralende Groeten
    Marie-Louise

  • Doret Schulkes
    26.02.2015 - 15:05 uur | Doret Schulkes

    Hallo Marie-Louise,
    Je laat duidelijk zien dat verkopen een proces is en niet een moment. Wat ik mis in je verhaal is dat de inrichting van je salon ook signalen kan uitzenden naar je klant. Deze signalen werken al vanaf dat de klant binnenkomt (bijv. als ze even moet wachten). Je inrichting neemt zo een deel van je "verkoopverhaal" over. Of zo je wilt "ondersteunt het verkoopverhaal.
    In het TV-programma Mindfuck wordt dat regelmatig prachtig gedemonstreerd!

  • Karin Van Dingenen
    24.02.2015 - 14:05 uur | Karin Van Dingenen

    zou werk ik ook en resultaten zijn er. Klanten hebben een mooiere huid door de verzorgingen thuis verder te zetten. Alleen dat van de mantel wist ik niet.

  • Marinda Doorenbosch
    23.02.2015 - 17:22 uur | Marinda Doorenbosch

    Duidelijk uitgelegden zo ben je toch niet opdringerig