Waarom moeten salonmerken exclusief verkrijgbaar blijven via het professionele kanaal?

27.11.2014 | Branchenieuws | 1882 keer bekeken
Waarom moeten salonmerken exclusief verkrijgbaar blijven via het professionele kanaal?

Is het belangrijk dat het merk waarmee je werkt in de salon exclusief verkrijgbaar is via de salon en niet via andere verkoopkanalen zoals parfumerie, drogisterij of een Multi level marketing bedrijf? Het Beautyspot.nl trendpanel is hier duidelijk over: 94% van de beautyprofessionals vindt dat een salonmerk exclusief via salons verkocht moet worden en niet via andere kanalen. Slechts 3% van de beautyprofessionals vindt dat het wel kan en 3% is neutraal. Waarom is dat zo en waarom vinden bijna alle beautyprofessionals dat dat zo moet blijven? 

Waarom willen we dat de salonmerken alleen via de salon verkrijgbaar blijven? Een salonmerk dat via consumenten het merk bekend maakt verkoopt toch veel gemakkelijker? Is het omdat we onze marge hoog willen houden? 
Of moet het salonmerk zorgen voor een exclusief imago voor jouw salon? Want wat bepaalt nu eigenlijk of een klant voor jouw salon kiest? Komt zij voor vooral voor jou als beautydeskundige of komt ze vooral voor het merk waarmee jij werkt ?
En hoe gaan we om met salonmerken die wel via internet of de parfumerie verkrijgbaar zijn? Stoppen we daarmee  in onze salon? 
Hoe belangrijk is de exclusieve verkoop in de salon in deze tijd nog? Dat zouden we heel graag willen weten, we zijn benieuwd naar jullie reacties.

 

PS: wil je ook je mening geven over actuele onderwerpen en meedoen aan het Beautyspot.nl Trendpanel? Mail dan je naam en de naam van je salon panel@beautyspot.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 27.11.2014 - 09:11 uur | Hans van Gestel

    Exclusiviteit is anno 2014 ver te zoeken. Het internet heeft de exclusiviteit van een importeurschap al gedegradeerd en is wettelijk verboden. Open grenzen in Europa en de wereld verbieden dit inmiddels en worden angstvallig met schijnconstructies in het leven gehouden. Sites zoals strawberry net en vele andere aanbieders in het buitenland springen hier handig op in en zorgt ervoor dat uw product via de zogenoemde grijze import overal te koop Is en vaak tegen prijzen waar uw inkoopprijs amper mee kan concureren.
    Exclusiviteit van een product is vaak een strop om de nek van uw vrije ondernemersschap met verplichte targets en afnames.
    Naar mijn bevindingen maakt niet het product uw usp (unique selling point) in uw salon maar vooral u als specialist en wat u als specialist adviseert en of dit product nu uit China komt, of van een over the top exclusief merk of van een bedrijf met andere marketing strategie dat zal de klant niet zijn keuze voor u en uw salon bepalen.
    U als adviseur staat achter een bepaald product en u als adviseur moet met een goed geweten achter uw keuze staan van uw product en uw eigen bevinding over de juiste mix van prijs, kwaliteit, marketing filosofie en eigen ervaringen.
    Blijkbaar zijn nieuwe marketingtrends zoals netwerk marketing ook een interessante optie gezien de keuze van veel salons en beauty pro's voor deze werkwijze. Onwetendheid, een tekort aan feitenkennis of nog erger angst is helaas vaak een verkeerde raadgever/adviseur om een juiste keuze te maken voor goede leverancier of beste product.
    Onderzoek naar betrouwbaarheid, ervaring, bezoek aan de productie faciliteiten, laboratorium en ervaringsdeskundigen wordt zelden gedaan.
    En spelen andere Faktoren zoals opinie sites, zogenoemde adviseurs die geen kennis van zaken hebben een belangrijke rol in hun keuze voor een bepaald merk.
    En exclusiviteit is meer een meer een fictie die zijn hoogtepunt heeft gehad en vaak meer nadelen geeft voor u als "vrije" ondernemer.
    Luister naar uzelf bij uw keuze en ervaar zelf wat goed Is voor uw klanten en voor uw salon.