Vrouwen met (meer) make-up zijn competenter

24.10.2011 | Branchenieuws | 452 keer bekeken
Vrouwen met (meer) make-up zijn competenter

Uit recent onderzoek van de Harvard Universiteit is gebleken dat naarmate vrouwen meer make-up dragen ze door anderen meer worden gezien als capabel, competent en betrouwbaar, aldus de NY Times. Het was al bekend dat bepaalde symmetrie in iemands gezicht een positief beeld kan geven en dat men knappe mensen als intelligent en goed beschouwd.

Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan in een “rechtszaak” waarbij dezelfde verdachten onder de dezelfde aanklacht verschillend werd beoordeeld door de juryleden (in de ene case zag de verdachte er onverzorgd uit en in de andere juist heel verzorgd). Het is ook bewezen dat vrouwen zich met make-up op zelfverzekerder voelen en dat kun je natuurlijk uitstralen. Voorwaarde is uiteraard dat je het niet overdrijft. Proctor & Gamble was de opdrachtgever van dit onderzoek, welke is uitgevoerd door Nancy Etcoff, assistent professor van klinische psychologie. 25 Vrouwen tussen de 20 en 50 jaar en van verschillende afkomst werden gefotografeerd in 4 looks: geheel zonder make-up, natuurlijk, professioneel en glamoureus. Meer dan honderd mannen en vrouwen keken beoordeelden vervolgens de personen op de foto’s. De vrouwen met make-up werden als meer competent bevonden dan de vrouwen zonder make-up. Cosmetica kunnen voor een deel bepalen hoe anderen jouw zien en is dus iets dat vrouwen zelf in de hand houden.

Er bestaat wel een verschil in situaties: bijvoorbeeld werk (professionele look) of vrije tijd (glam look) waarbij de hoeveelheid make-up belangrijk is, dat moge duidelijk zijn. Maar hoe slim vindt men je bij een sollicitatie? Hoe toegankelijk kom je over bij een eerste indruk? Er zijn zoveel factoren waar we geen invloed op hebben, maar met een beetje make-up kunnen we in ieder geval onszelf een streepje voor geven.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren