Verkopen is antwoord geven op de vraag van je klant

06.08.2014 | Columns | 1842 keer bekeken
Verkopen is antwoord geven op de vraag van je klant

We hebben allemaal wel eens een klant in de stoel waarvan we niet verwachten dat ze iets zal kopen. Pas op!  De klant waarvan je het niet verwacht kan jou best wel eens verrassen met de aankopen die ze zal doen.  Leer te luisteren naar je klant en speel in op de behoefte die zij heeft.

Stel dat een klant rimpels heeft, maar aan jou vertelt dat ze haar poriën te grof vindt. Dan kun jij bij jezelf wel denken dat het allemaal wel meevalt, maar je zal toch op de poriënverfijning moeten gaan werken in jouw behandeling of bij je  productadvies in moeten spelen op deze vraag.  Daar zit immers haar probleem. Als aanvulling kun je de klant dan wel vertellen dat het product of de behandeling ook nog de lijntjes en rimpeltjes verzacht in het gelaat. 

Vraag naar de verwachtingen van je klant en luister goed wat ze zegt.
Als de klant jou als expert ziet en jouw hulp inroept, dan mag jij haar vanuit jouw kennis adviseren wat ze aan haar huid kan verbeteren en wat jij daarin voor haar kunt betekenen. Maar als zij aangeeft dat ze een specifiek probleem heeft, dan moet je daarop inspelen.  Want als je dat niet doet, dan mis je niet alleen een verkoopkans, maar je voorziet ook niet in de behoefte van jouw klant.  Het maakt niet uit of het een behandeling gaat  of om verkoop van een product. Je zult altijd de klant tevreden moeten stellen door haar antwoord te geven op de vraag die zij stelt. 

Dat geldt bijvoorbeeld ook bij een make-up advies voor je klant. Gebruikt zij in het dagelijkse leven vrijwel geen make-up en ga jij haar heel uitgebreid met smokey eyes opmaken, dan zal zij zich niet op haar gemak voelen en mis je de kans op verkoop. Geef je daarin tegen een prachtige flawless skin make-up dan voelt zij zich nog mooier en is de kans dat ze producten koopt vele malen groter.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren