Is Niet-Winkeldag voor ons een kwelling of kans?

29.11.2014 | Columns | 849 keer bekeken
Is Niet-Winkeldag voor ons een kwelling of kans?

29 november 2014: Buy Nothing Day

Canada 1992, de eerste Buy Nothing Day ziet het levenslicht, als protest op de koopgekte die vooral in aanloop naar de feestdagen de kop opsteekt. De bedoeling is 24 uur lang niets kopen waarmee men zogezegd bewust wordt van alle onnodige aankopen en daarmee tevens het milieu zou ontzien. Maar wij als hardwerkende ondernemers willen niet een hele dag niets doen, want niets doen kost geld!

Alle ondernemers die ik vraag naar hun mening over “buy nothing day” beginnen direct een relaas over ‘ondernemers pesten’, de economie om zeep helpen’, ‘linkse politiek’ en ik merk dat het onderwerp heel gevoelig ligt. Alle ondernemers reageren zo, behalve 1. ZZP kapster Demi ziet deze dag als de uitgelezen kans om terug te gaan naar de basis van ons beroep: Advies geven. “Advies is vaak gratis, en geef jij eerlijk en helder advies dan komt men later bij jou terug. Juist in tijd van crisis is men veel kieskeuriger bij wie zij hun geld uitgeven. Dus ga eens dag alleen maar gratis advies geven en zie dit als een investering op de lange termijn”.

Direct gaat het malen in mijn hoofd, hoe kun je van iets kleins, iets groots maken? De afgelopen maanden ben ik de uitdaging van het “omdenken” al vaker aangegaan. Een hele dag voor niets werken daar wordt geen enkele ondernemer blij van, en al helemaal niet op een zaterdag. Maar wat als je het als een investering ziet? De lokale media wil vast wel aandacht besteden aan een ondernemer die de hele dag haar dienst gratis aanbiedt. Heb je zelf geen opvallend winkelpand, vraag dan een andere ondernemer (bijvoorbeeld een modezaak waarvan de doelgroep aansluit op die van jou) of je daar jezelf een dag mag promoten in de etalage (goed zichtbaar) en ga een middag visagie, manicure of kleine gezichtsbehandelingen doen. Stel de lokale krant, of omroep op de hoogte van deze actie, scoor een interview et voilà! Media-aandacht waar je normaliter zeker honderden euro’s aan had moeten uitgeven, en lang niet zo uniek was geweest. Zorg ook dat je actie op social media veel wordt gedeeld. Onder het mom van “buy nothing day” haal jij een geniale marketingstunt uit, zo vlak voor de feestdagen.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren