Vanaf vandaag ga ik aan iedere klant minstens 1 product verkopen

15.08.2014 | Columns | 3129 keer bekeken
Vanaf vandaag ga ik aan iedere klant minstens 1 product verkopen

Dit is echt een zinnetje die je gewoon tegen jezelf moet zeggen vlak voordat je werkdag begint. Echt het werkt. Áls je tenminste iets wíl verkopen…. Want ik hoor te vaak dezelfde redenen waarom dit niet zou lukken. 


•    Ik ben niet commercieel: Je hóeft ook niet commercieel te zijn. Geef een goed advies en vertel erbij dat jij de benodigde producten ook kunt leveren. Vind je dat moeilijk om te zeggen? Geef een staaltje mee. Indien de klant echt crème nodig heeft, simpelweg omdat de pot thuis leeg is, adviseer dan om de crème te kopen en geef het staaltje alsnog mee zodat die eerst geprobeerd kan worden en evt. ruilen nog mogelijk is. Door deze zekerheid aan je klant te geven neemt de klant de crème mee en terugbrengen gebeurt eigenlijk nooit (omdat jij zo goed geadviseerd hebt natuurlijk).
•    Mijn klanten vinden mijn producten te duur: Vind jij zélf jouw producten te duur? Zo niet, breng dit dan zelfverzekerd over en vertel waar deze prijs vandaan komt; leer de ingrediënten! Als je zelf als verkopend adviseur je producten te duur vindt, dan kan je beter op zoek gaan naar een ander merk; zo simpel is dat en daar moet je gewoon niet te lang over nadenken maar stappen ondernemen; er is genoeg op de markt.
•    Mijn klant wil niets anders dan haar eigen product: Als jij vertelt wat de huid tekort komt, en je vertelt erbij dat jij daar wel iets voor hebt staan wat bij dagelijks gebruik snel effect geeft, dan is die klant best welwillend om over te stappen, maar praat erover!
•    Ik durf geen voorraad te nemen en/of ik weet niet hoeveel voorraad ik moet nemen: Je hoeft echt niet het hele assortiment van je groothandel in je salon te hebben staan. Bekijk wat je meeste klanten zouden gebruiken en bepaal hierin jouw favoriete product nav ingrediënten, geur, gevoel en uitstraling. Een basisuitrusting is genoeg; je klant ziet bij menig drogisterij/parfumerie ook door de bomen het bos niet meer.
En als laatste zou ik nog een extra tip willen geven: schaf een pinautomaat aan; wanneer je bovenstaande stelling gaat toepassen gaat je verkoop nog gemakkelijker met een pinautomaat (klant hoeft niet op een euro meer of minder te letten en hoeft geen extra handeling te verrichten na het bezoekje aan jouw salon). Echt, die automaat heeft zichzelf zeer snel terugverdiend

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren