​Uiterlijke verzorging belangrijk voor Nederlandse consument

26.04.2016 | Branchenieuws | 1565 keer bekeken
​Uiterlijke verzorging belangrijk voor Nederlandse consument


Uiterlijke verzorging is belangrijk voor de Nederlandse consument, zo blijkt uit het Jaarverslag 2015 dat recent is gepresenteerd door de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Wat betekent dit voor de beauty professional?

Stijging van de markt

De markt voor cosmetica is op basis van 53 weken in 2015 met 1,3 procent gestegen. In 2016 verwacht men een vergelijkbare ontwikkeling, waarbij de groei van de Nederlandse bevolking en de toenemende besteding door 55+-shoppers een positief effect hebben.

2,8 miljard euro

Er is afgelopen jaar voor maar liefst 2,8 miljard euro aan cosmetica uitgegeven. Per hoofd van de bevolking gaat het dan om een besteding van ruim 159 euro per jaar. Voornamelijk decoratieve cosmetica, huidverzorging en zonnecosmetica scoorden in 2015 goed. Er zijn vooral meer lip-, teint-, hand-, gezichts- en zonneproducten gekocht.

Verkoop via ‘alternatieve’ kanalen

De consument koopt cosmetica in toenemende mate buiten de traditionele kanalen, zoals de drogisterij, parfumerie en supermarkt. Dan gaat het om webshops, budgetstores, lifestyle- en modewinkels, apotheken, warenhuizen en professionele salons. Die ‘alternatieve’ kanalen zijn goed voor 15 procent van de verkochte cosmetica. Voor de beauty professional wordt in 2016 een lichte groei in particuliere consumptie verwacht.

Schoonheidsspecialisten

De totale brancheomzet van schoonheidsspecialisten, inclusief pedicures en manicures, is met ruim 6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarmee komt deze op 397 miljoen euro inclusief BTW. De NCV meldt in het jaarverslag dat het aandeel van de productverkoop met 2 procent is toegenomen en daarmee 29 procent van de totale brancheomzet bedraagt. Met behandelingen wordt bijna 70 procent van de omzet gerealiseerd.

Kappers

In de kappersbranche is een omzet van 1,4 miljard gerealiseerd, aldus de NCV in het jaarverslag. De verkoop van kappersproducten is daarmee goed voor 10 procent van de omzet in de salon. Dit is een omzetontwikkeling van ruim 3 procent, waarmee kappers in 2015 – na een aantal jaren van negatieve omzetontwikkelingen – weer een beter jaar hebben gehad. Deze groei komt met name uit haarverzorging, zoals shampoo, conditioners en kuren. Uit het onderzoek blijkt tevens dat consumenten weer iets vaker naar de kappers gaan en dan iets minder terughoudend zijn in hun bestedingen.

De omzetgroei die bij kappers wordt gesignaleerd wordt door de NCV verder verklaard door de aangroei van het aantal kappers. Dan gaat het met name om de zzp’ers. Het aantal kappers met personeel neemt af. In de afgelopen vijf jaar is het aantal kapperszaken met 25 procent toegenomen tot ruim 25.000.


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren