​Uitdagingen voor de professionele schoonheidsbranche in 2016

08.01.2016 | Trends | 4304 keer bekeken
​Uitdagingen voor de professionele schoonheidsbranche in 2016

De crisis is voorbij, het economisch herstel lacht Nederland toe. De consument heeft weer meer te besteden en dat is goed nieuws voor de professionele schoonheidsbranche. Of zijn er in onze branche toch nog wat hobbels die we met zijn allen moeten nemen in 2016?  Beautyspot.nl vroeg het aan vier ondernemers* in de branche.  

Wat zijn de uitdagingen voor de professionele beautybranche? 

Monica: Ik zie dat er te zware ingrediënten worden gebruikt. Ik noem dat de sluipmoordenaar ingrediënten. Of te intensieve behandelingen. In sommige salons worden bijvoorbeeld dermarollers met te lange naalden, maar vooral te diepe peelings toegepast. Men laten zich hiertoe verleiden. Als jij elke keer zo veel van je gezicht laat weg peelen, dan gaat dat een keer fout. Neem bijvoorbeeld de artsen die vitamine A voorschrijven. Bij sommige privéklinieken kun je voor een paar tientjes een recept voor vitamine A ophalen. Als mensen zo diep of zo constant gepeeld hebben, dan hebben ze totaal geen natuurlijke bescherming meer op het gezicht. En die kale huid wordt wel geconfronteerd met luchtvervuiling en de zon. En die SPF 30 opsmeren is gebaseerd op een normaal verdikte huid. Het uiteindelijke gevaar is dan huidkanker. En wie krijgt daar de schuld van? 

De consument vraagt om groene cosmetica, maar het moet wel lekker ruiken, het moet 2 of 3 jaar houdbaar zijn, en alles moet uit de natuur komen. Dan vraag ik wel eens: wil je nu duurzaam of wil je groen? Want als we alle synthetische stoffen uit cosmetica halen en die vervangen we allemaal door plantaardig, dan houden we geen boom meer over. En als je geen conserveermiddelen gebruikt in cosmetica, gaat het naar verloop van tijd ten koste van de geur, maar er mag ook geen parfum in zitten. Zijn we dan happy? Men wil het allemaal wel, maar het moet wel een luxe product blijven. Dat is voor mij de moeilijkste categorie en een grote uitdaging En je moet niet alles uit de natuur willen halen, je moet blij zijn dat er ook zeer goede synthetische ingrediënten zijn. 

Jeanne: Het is voor iedereen mogelijk om producten en apparaten uit China te importeren. Ik vind dat er meer controle moet komen op allerlei apparatuur. Het is de overheid die daar een stap in wil zetten. 

Het grootste gedeelte van de schoonheidsspecialistes werkt aan huis en alleen. Een consument moet een afspraak maken om binnen te komen. In Frankrijk is dat heel anders. De meeste schoonheidsspecialistes zitten in een pand in een winkelstraat. Daar kun je makkelijk binnenlopen. Dat is in Nederland juist niet het geval, je bent dus slecht bereikbaar voor de consument. Pilot stores zijn ideaal om de consument kennis te laten maken met je product. 

Het koopgedrag van mensen gaat anders worden. Als je ziet dat er in winkelcentra van alles leeg staat. Dat is een slechte ontwikkeling. Je betaalt veel voor parkeerplaatsen in de stad. Zo wordt je als consument ontmoedigd om de stad in te gaan. Consumenten vragen meer entertainment, aandacht en beleving en daar speelt de schoonheidsspecialiste straks een belangrijke rol. Alleen de consument moet wel weten dat dat kan. De schoonheidsspecialist heeft tal van mogelijkheden, alleen ze benut ze nog niet optimaal. 

Mirella: Zolang de schoonheidsspecialist zich blijft onderscheiden door kennis over de huid, zal het wel meevallen. Wel hoop ik dat als de consument meer apparatuur thuis gaat gebruiken, dat deze goed is voorgelicht.


Duco: Ik denk dat de markt enorm moet gaan professionaliseren. Kijk goed wat de consument wil en kijk goed naar je eigen bedrijf. Heel veel salons worden nog steeds gestart uit een soort van hobby. Men weet niet wat het verzorgingsgebied is, op welke doelgroep ze zich richten en wie de concurrenten zijn.

Op welke wijze laat jij je als ondernemer in de schoonheidsbranche inspireren?

Jeanne: Ik ben een marketing mens. Ik lees graag marketingboeken. Ik vind het ook heel erg leuk om de markt te volgen en de mensen te volgen. Ik ben echt tevreden als mijn klanten tevreden zijn, ik wil graag bijdragen aan de branche. Je moet blij zijn met je plaats in de branche en die je in de wereld hebt. 

Duco: Ik vind het leuk om mijn bedrijf verder te ontwikkelen. Ik kijk naar Richard Brandson en dat soort jongens. Ik vind het gaaf om steeds dieper in de markt te zitten en een stukje erkenning te krijgen voor waar we mee bezig zijn. Daar heb ik 2x per jaar een coach voor. Hij houdt mij een spiegel voor. We zitten nu in een fase waar we met heel veel dingen bezig zijn. Dat soort dingen vind ik leuk. Mensen die bij ons werken brengen een nieuw stuk ervaring mee, dat inspireert ook. 

Mirella: Ik bezoek medische congressen en beurzen in binnen- en buitenland. Lezen van vakliteratuur en sommige consumentenbladen.



Monica: Ik heb 12 eigenwijze dames in dienst. Die inspireren mij, die durven mij tegen te spreken, zij denken mee en komen met ideeën. En wat ik ook belangrijk vind: ik blijf altijd zelf les geven. Ik luister heel graag naar mensen, ook naar jonge mensen. Ik zoek geen volgers, maar mensen die onze passie delen. En klanten blijven mij ook altijd voeden. En als mensen iets willen leren: dan ben ik er altijd. Net als het voor ons depositaires geldt, geldt het ook voor mij; “als je praat, vertel je wat je weet en als je luistert, dan leer je!”


* Interview door Inge de Munnik
  Geinterviewde ondernemers in de schoonheidsbranche:

- Duco van Keimpema, eigenaar Care Cosmetics
- Mirella Bisschops, eigenaar cosmetica groothandel MB Cosmetics
- Monica van Ee, directeur hannah SIRC
- Jeanne van Rijthoven, Directeur Benelux & UK Maria Galland


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Inge van Duijkeren
    14.01.2016 - 12:28 uur | Inge van Duijkeren

    Ik vind het eerste stuk wat Monica te zeggen heeft zeer goed! Ze heeft gelijk dat de specialiste vaak te ver gaat in zijn kunnen en dat we zeker respect moeten houden voor de huid.