Twee verhalen over gevoel, verstand en dingen

13.09.2013 | Columns | 782 keer bekeken
Twee verhalen over gevoel, verstand en dingen

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group


Gerben geeft in zijn columns tips aan schoonheidsspecialisten. Met zijn teksten probeert hij je te inspireren en ondersteunen bij je bedrijfsvoering. Hieronder lees je twee van zijn columns.

1) "Zes soorten thee is niet genoeg?"

Deze vraag zou iedereen kunnen stellen. Natuurlijk is het wel genoeg. Zes verschillende soorten thee is meer dan genoeg om ons te voorzien van onze alledaagse behoefte aan thee. Maar geeft het ons ook wat we willen? Geeft het dat waar we gek op zijn? Stillen we ons verlangen om te worden verwend met iets bijzonders?

Voorbeeld. Neem een spa. De omzet is goed. Iedereen werkt hard om de meest winstgevende maaltijd van de dag (de lunch) nog rendabeler te maken. En ze hebben lekkere thee. Als je weet dat thee niet kan bederven, waarom zou je slechts zes soorten thee aanbieden? Het kost bijna niets om veertig soorten thee aan te bieden. En de kosten van honderd soorten thee zijn daar nagenoeg gelijk aan.
Nee, we hebben geen 100 soorten thee nodig. Maar we hoeven ook niet te lunchen in een spa.

Reken maar dat je tegen een vriendin zegt: "Hey, laatst was ik in de ene spa en tijdens de lunch kon ik kiezen uit wel 100 verschillende theesoorten. Ze hadden ook allerlei gezonde koekjes en ze kwamen de thee speciaal klaarmaken aan onze tafel in zo'n dingetje..."
Voor hetzelfde geld mag je weer even kind zijn.

Goed, zodra iedere spa variatie gaat inzetten als marketingtool is het niet meer bijzonder en wordt het tijd voor iets anders. Maar voor nu en voorlopig is het verstandig om meer thee te kopen.

2) "Twee dingen"

Heb je weleens een sportschool aanbevolen? Op basis waarvan? Heb je een uitgebreide analyse gemaakt van alle mogelijkheden en de ondersteuning die je krijgt? Heb je de uitkomsten van je onderzoek vergeleken met soortgelijke sportscholen in de regio?

Of is jouw aanbeveling gestoeld op het gevoel dat je jezelf kunt zijn? Zonder dat het gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt? Of is het misschien wel omdat de receptioniste zo beleefd is? En, wat zei je laatst nou over die goede boekhouder? Waarom is die kapper ook alweer de beste kapper? Allemaal retorische vragen die erop wijzen dat bedrijven (en mensen) twee dingen doen.

Meestal ligt de focus op het eerste: de dagelijks, voorkomende taak (we doen tenminste wat we moeten doen). Maar het tweede is veel belangrijker. Het tweede ding staat los van wat gedaan moet worden maar heeft er zeker mee te maken: welk gevoel heb je de klant gegeven?

Stelling: Het gevoel dat je een klant geeft is drie keer zo belangrijk als wat je voor een klant doet.
Als je dit gelooft dan blijft er één vraag over: Waarom spendeer je bijna al je tijd aan het minst belangrijke ding?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren