Trends in wellness 2014

19.01.2014 | Trends | 4577 keer bekeken
Trends in wellness 2014

Spafinder.com signaleert een aantal wereldwijde trends die in 2014 zowel de spa- en wellnessindustrie, als de consumenten zullen gaan beinvloeden.  "Dit is een historisch jaar voor de consumenten en de industrie omdat wellness een nieuwe dimensie krijgt en een belangrijk onderdeel wordt in zowel reizen als technologie.  Wellnesscentra helpen mensen om de uitdagingen van het leven beter aan te kunnen en nieuwe beauty- en fitnesstrends helpen ons allemaal gezonder te maken” zegt Susie Ellis, voorzitter van Spafinder Wellness, Inc.  Wij vertaalden deze wereldwijde wellnesstrends naar de situatie in Europa. Dé trends voor 2014 worden:

Healthy hotels 2.0
In 2013 onderzochten hotels op welke manier ze wellness in hun bedrijfsvoering konden integreren. In 2014 worden 'healthy hotels’ een megatrend die inspeelt op de behoefte om gezond te blijven. Zo zijn er steeds meer hotels met fitness faciliteiten zodat gasten hun dagelijkse work-out kunnen blijven doen of hotels met wellness voorzieningen. Dat kan variëren van een kleine sauna tot een compleet wellnessaanbod met beauty-afdeling. Op de menukaart verschijnen steeds vaker gezonde gerechten. 

Gezondheidsapps
Gezondheidsapps helpen ons om ons in vorm te houden en gezond te leven. Zo tikt de app Lose it je vriendelijk op je vingers als je teveel eet of te weinig beweegt. Om in te spelen op de toenemende populariteit van mindfullness en meditatie is de app buddhify ontwikkeld, een van de beste meditatie apps als je de Britse krant The Sun moet geloven. 

Warmwaterbronnen
Zwemmen in warmwaterbronnen is waarschijnlijk de oudste spa ervaring in de wereld, maar het is ook een van de belangrijkste trends voor 2014. Steeds meer mensen gaan op zoek naar deze betaalbare, sociale en natuurlijke spaervaring in bronnen waaraan helende krachten worden toegekend. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Széchenyi thermische baden in Boedapest, Hongarije.

Floaten 
De wens om het even het  "gewicht" van de wereld los te laten en te zweven boven het aardoppervlak zonder stress lijkt intuïtief in ons overvolle leven. Floaten, drijven op het water, voorziet in deze behoefte. Alles valt van je af en je komt totaal tot rust.  Dit kun je doen in een flotatietank die gevuld is met een zeer sterke concentratie van zout water. Het water in de tank is 25 cm diep kun je moeiteloos zweven of floaten. Hetzelfde effect zoals een duikje nemen in de rode zee.

Barbaarse fitness
Wie wel eens de 'Insanity workout' van Tellsell heeft gezien weet meteen wat we hiermee bedoelen. Voor mensen die serieus trainen voor competitie of die voor zichzelf het beste willen is Barbaarse fitness het nieuwste van het nieuwste. Het gaat hier om superuitdagendende fitnessprogramma's met een hoge intensiteit intervaltraining met korte intervallen.  De allerbelangrijkste factor hierin is dat je er lol in moet hebben: de overwinning die je voelt als je een marathon hebt uitgelopen of een andere topprestatie hebt geleverd.  

Natuurlijke schoonheid
Met de groeiende populariteit van foto-sharing applicaties zoals Instagram en Snapchat en het bijna universele gebruik van Facebook en Twitter, en de trend van "selfie", wordt van mensen steeds vaker verwacht om er 24/7 goed uit te zien. 
Maar door deze trend zien we wel weer echte mensen, en niet meer de gephotoshopte fotomodellen of door plastische chirurgie verminkte versies. Natuurlijke schoonheid wordt de trend.  De nieuwe natuurlijke look is ook te zien in de mode van 2014. De teint en nagels hebben een natuurlijke uitstraling maar je moet er achter de schermen wel heel wat voor doen om dit te realiseren. . 
In 2014 zullen de non-invasieve subtiele behandelelingen te groeien ten koste van plastische chirurgie waarbij de scalpel wordt gebruikt. Daarnaast strijden biologische producten, wetenschap en technologie met elkaar om een zo natuurlijk mogelijk ogend uiterlijk te bereiken. 

Doelgerichte aromatherapie
Aromatherapie is een behandelwijze die gebaseerd is op de heilzame en geneeskrachtige werking van essentiele olien. De nieuwe trend is om met behulp van botanici en digitale technologie de effectiviteit van essentiele olien te verbeteren. Een voorbeeld: lavendel en jasmijn zijn twee bekende geuren die gezonde slaap bevorderen.  Geurkaarsen, lotions, massage olie, en beddengoed kunnen gasten van hotels helpen om zich beter te ontspannen zodat ze beter in slaap kunnen vallen. 

Daarnaast is het in de toekomst ook mogelijk om je in wellnesscentra te laten behandelen met een eigen persoonlijke mix van essentiele olien die voorziet in jouw persoonlijke behoefte 

Nieuwe wellnessbestemmingen
Als je aan een wellnessvakantie denkt zijn Italië, Thailand en Turkije populaire locaties. In 2014 worden daar nieuwe exotische bestemmingen aan toegevoegd. Helemaal hot worden wellnessvakanties in Japan, Bhutan, Ghana en Nicaragua.

Conclusie:
Wellness betekent tegenwoordig veel meer dan een combinatie van wellbeing en fitness, de definitie die de Amerikaanse arts Halbert Dunn als eerste eraan heeft gegeven. Het overstijgt eveneens de definitie uit de Van Dale: lichamelijk welbevinden of activiteiten, voorzieningen en producten die kunnen bijdragen tot de verhoging van het lichamelijk welbevinden. 

In 2014 is dé grote trend het mindful leven. Mindfulness is het met al je aandacht bezig zijn met datgene waar je op dat moment mee bezig bent. Al je aandacht richt je op het hier en het nu. Mindful leven kan helpen om het stress niveau te verlagen en om meer plezier te krijgen in het leven. Dit is de grootste trend die de wellness industrie ooit heeft gezien.

De wellnessbranche in Nederland blijft weliswaar een groeibranche, maar de concurrentie is de afgelopen jaren flink toegenomen. Hierdoor neemt de (prijs) concurrentie toe. Dit leidt tot spanningen in de branche. In Nederland is door de crisis de gemiddelde besteding per persoon fors gedaald en dit zal naar verwachting ook in 2014 nog het geval zijn. Er wordt minder besteed aan horeca en schoonheidsbehandelingen.  Ondernemers moeten een professionaliseringsslag maken om voldoende toekomstperspectief te houden en nog scherper gaan sturen op kosten, productiviteit en rendement. Gekwalificeerd personeel is één van de belangrijkste, maar ook moeilijkste uitdagingen. Oog voor hygiëne blijft belangrijk

Om aan de wensen van de klant te voldoen moeten zowel grote als kleine bedrijven blijven vernieuwen en verrassen, waarbij telkens weer gezocht moet worden naar een unieke positionering.  Door het aantrekken van nieuwe doelgroepen of door het aanbieden van aanbieden van andere belevingen/concepten kunnen nieuwe klanten worden binnengehaald. Het inspelen op nieuwe trends biedt kansen. 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren