Trends in beauty en wellness 2016

06.01.2016 | Trends | 9554 keer bekeken
Trends in beauty en wellness 2016

Wie weet wat er gaat komen is zijn tijd vooruit en kan beter op de nieuwe ontwikkelingen in de markt anticiperen.  Om beautyprofessionals hierbij te helpen hebben wij onderzocht wat de nieuwste trends in de beauty- en wellnesswereld zijn. Wat zindert er in de lucht? Wat doen de voorlopers? Welke nieuwe producten, behandelingen en technieken mogen we verwachten in de beautybranche in 2016? 

Instant effect  

De maatschappij wordt steeds sneller, de consument krijgt steeds minder tijd. Voor een beautyprobleem wil de consument een snelle, effectieve oplossing en het resultaat moet direct zichtbaar zijn. In 2016 worden er nieuwe cosmeticaproducten ontwikkeld die meerdere voordelen één product kunnen bieden. In de schoonheidssalon worden apparatuur en cosmeticaproducten gebruikt die de beautybehandelingen nog efficienter maken.  

Tijd voor jezelf

shutterstock_222620272.jpg

Als reactie op de drukke samenleving zien we een tegentrend ontstaan. Mensen gaan op zoek naar traagheid, wellness, een sabatical jaar. Steeds vaker kopen mensen cosmetica of boeken ze een wellnessbehandeling om zichzelf mee te verwennen. Want genieten van het leven betekent voor velen even tijd nemen voor jezelf.

Aandacht en aanraking

De samenleving individualiseert. Er komen steeds meer singles en ouderen. Mensen trekken zich terug en voelen zich vaker eenzaam. Juist bij deze groep ontstaat er behoefte aan aandacht en aanraking. 

shutterstock_312351329.jpg

Personal beautyproducts & treatments 

Klanten willen producten en behandelingen op maat. In 2016 worden er vaker cosmeticaproducten en beautybehandelingen op de markt gebracht die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Niet alleen voor mannen of vrouwen, maar ook voor kinderen en baby’s of juist voor ouderen.
In een multiculturele samenleving is er niet alleen behoefte aan cosmeticaproducten voor de Nederlander, maar ook aan beautyproducten en behandelingen die specifiek zijn ontwikkeld voor etnische groepen. Er komen steeds meer formaten of texturen van cosmeticaproducten en producten die specifieke problemen aanpakken. Het aanbod van beautyproducten en beautybehandelingen groeit hierdoor enorm. De keuze wordt groter en de consument wil graag bij die keuze begeleid worden

Flat aging

shutterstock_340990562.jpg

Nederland vergrijst, er komen steeds meer ouderen. Maar dit zijn niet de oudjes die wij van vroeger kennen. Deze ouderen willen vitaal blijven, gezond blijven en er goed uitzien. Ze hebben tijd, geld en zijn nog actief.  De trend is aan het veranderen van anti-aging (tegen oud worden) naar flat aging (minder snel oud worden). Er goed uitzien voor je leeftijd is belangrijker dan er 'jong' uitzien. 

Asianification of beauty

shutterstock_252014638.jpg

In 2020 zullen er wereldwijd per 100 mensen maar 5 West-Europees zijn en 56 komen er uit Azië. De op Azië geïnspireerde concepten zullen ook in Europa op de markt komen. Denk aan brightening, whitening, anti pollution en geurproducten,

Beauty experiences 

Een beleving zorgt voor mooie herinneringen in plaats van tastbare producten. Het is gericht op het vervullen van emotionele behoeften van mensen. Consumeren moet fun zijn. Virtuele en augmented reality kan een beauty experience versterken. Alles moet mooi zijn. Luxe en design kunnen de beleving versterken.

Veilige cosmeticaproducten

Veel mensen hebben, al dan niet terecht, een onveilig gevoel over de producten die ze gebruiken. In deze tijd van de vele voedselschandalen worden mensen kritischer en willen ze meer weten over de herkomst van ingrediënten. Deze trend geldt niet alleen voor de voedingsbranche, maar ook voor de beautybranche. Producten moeten veilig zijn en als beautyprofessional moet je nog beter weten welke werkzame ingrediënten je producten bevatten en wat ze in het lichaam doen. Cosmetica producten ‘zonder‘ zullen het in 2016 nog beter gaan doen. Het gaat dan om ingrediënten zoals kankerverwekkers, pesticiden, conserveermiddelen en additieven

Nieuwe salonconcepten

Het aantal salonketens groeit. Het aantal filialen van bedrijven als Soap treatment Store, Aveda salons, Ariane Inden en Babor neemt toe. Deze cosmeticamerken proberen de salons een uniforme uitstraling te geven om de herkenbaarheid van het merk bij de consument te vergroten.

We zien daarentegen ook de opkomst van niche salons. Salons voor kinderfeestjes, voor hipstermannen, voor moslima's en speciale wimperstudio's. 

Bedrijven die hun klanten respecteren behouden de klanten. De salon die geen toegevoegde waarde voor klanten kan bieden zal  de komende jaren niet overleven. Een beautyprofessional die voor te lage prijzen werkt, is misschien hobbymatig leuk bezig, maar kan er niet van leven.

Duurzaamheid en milieu bewust zijn

Steeds meer mensen letten er op of producten duurzaam geproduceerd worden en of beautybedrijven duurzaam ondernemen. Deze mensen houden van een milieubewuste levensstijl om onze aarde ook op langere termijn leefbaar te houden. Water wordt kostbaar en merken die helpen om minder water te voorspillen worden daardoor hoger gewaardeerd. Er komt in 2016 watervrije cosmetica cosmetica op de markt.. 

Wellness als preventieve zorg

Meer welzijn in plaats van zorg.  Door een gezonde levensstijl kunnen gezondheidsproblemen voorkomen worden. Lichaam en geest moeten verzorgd worden en daar hoort ontspanning bij. Nu al een trend, maar deze trend wordt nog belangrijker in de nog drukkere maatschappij van de toekomst. Een voorbeeld: geen fitness tegen gewichtsverlies maar tegen angsten,. 

Opkomst van beauty abonnementen

De abonnementen op beautyboxen zijn de afgelopen jaren explosief gestegen. Deze trend zal zich in 2016 ook doorzetten naar andere toepassingen. Er zullen steeds meer mensen zijn die een abonnement nemen om onbeperkt te sporten of in een salon of spa te zijn. Bij cosmetisch artsen of priveklinieken kun je een botox-abonnement afnemen.

Welke trends zien de ondernemers* in de professionele beautybranche ? 

Monica: Consumenten eisen steeds meer van een product en sneller. Ze verwachten al na 3x smeren resultaat. Dat komt onder andere door de cosmetische chirurgie. Wij streven ernaar dat je er frisser, mooier en jonger er uit kunt zien door middel van behandelingen, bindweefselmassages en het gebruik van de juiste producten die daadwerkelijk op je huid zijn afgestemd.. Toch zijn er  mensen die geld voor cosmetische chirurgie en – ingrepen  over hebben  en ook steeds eerder beginnen aan cosmetische ingrepen.  Zij kunnen hierdoor er wel sneller jonger uitzien, maar je huid frisser, mooier en stralender door het leven te laten gaan, komt echt door behandelingen bij de schoonheidsspecialist en het goed onderhouden van je huid. Daarom zijn goede, effectieve producten voor thuis steeds belangrijker.

De consument vraagt om groene cosmetica,maar het moet wel lekker ruiken, het moet 2 of 3 jaar houdbaar zijn, en alles moet uit de natuur komen. Dan vraag ik wel eens: wil je nu duurzaam of wil je groen? Want als we alle synthetische stoffen uit cosmetica halen en die vervangen we allemaal door plantaardig, dan houden we geen boom meer over. En als je geen conserveermiddelen gebruikt in cosmetica , gaat het naar verloop van tijd ten koste van de geur, maar er mag ook geen parfum in zitten. Zijn we dan happy? Men wil het allemaal wel, maar het moet wel een luxe product blijven. Dat is voor mij de moeilijkste categorie en een grote uitdaging En je moet niet alles uit de natuur willen halen, je moet blij zijn dat er ook zeer goede synthetische ingrediënten zijn. 

Jeanne: Maria Galland heeft producten ontwikkeld voor Azië die de gevolgen van luchtverontreiniging tegen gaan. Deze producten zijn nu ook op de Europese markt.
Huidverzorgingsproducten bevatten steeds vaker high tech elementen. En in de toekomst zal het allemaal nog technischer worden. 
De consument zoekt steeds vaker naar producten met een dubbele werking, bijvoorbeeld een anti-aging werking en het verkleinen van poriën in één product. Het is belangrijk dat de schoonheidsspecialiste kennis heeft van ingrediënten in deze producten en weet hoe ze ze kan toepassen.
Een behandeling moet ook een beleving zijn. Daarom hebben we producten met hele fijne texturen en heerlijke geuren.De groene hype is een beetje over. 

Duco: Eko-bioproducten zijn nog steeds een trend. We willen allemaal bioproducten en weten wat we eten. Anti-aging is en blijft een trend. Steeds meer mensen gaan daarvoor een duurder merk gebruiken.


Mirella: We zien steeds meer producten met hyaluronzuur en andere hoogwaardige werkstoffen die onder andere in anti-versuikeringsproducten worden toegepast. Deze stoffen worden vanwege de huididentieke eigenschappen steeds beter door de huid opgenomen.


Wat betekenen deze trends voor de beautyprofessional?

Ga voor jezelf eens na welk type mensen er in het verzorgingsgebied van jouw salon wonen. Welke van bovenstaande trends zullen aanslaan bij jouw publiek? Vernieuw je aanbod en speel in op deze actuele ontwikkelingen. Niet alleen leuk voor je klant, maar vooral ook voor jezelf. Ondernemen is vooruitzien! Beautyspot.nl helpt je daar graag bij. 


* Geïnterviewde ondernemers in de schoonheidsbranche:

- Duco van Keimpema, eigenaar Care Cosmetics
- Mirella Bisschops, eigenaar cosmetica groothandel MB Cosmetics
- Monica van Ee, directeur hannah SIRC
- Jeanne van Rijthoven, Directeur Benelux & UK Maria Galland


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Saskia Huisman
    12.01.2016 - 09:29 uur | Saskia Huisman

    Met name de trend flat-aging spreekt me bijzonder aan...er goed uitzien voor je leeftijd, een groot verschil met er krampachtig jong uit willen ( blijven) zien..

  • marit schouwenaar
    07.01.2016 - 20:32 uur | marit schouwenaar

    Leuk om in het nieuwe jaar weer eens voor jezelf uit te zoeken wat je kracht is in je salon en welke behandeling en visie het beste bij je past. Misschien is de tijd rijp om je concept bij te stellen, je aanbod te vergroten, of duidelijker uit te dragen waar je voor staat. Een uitdaging om dat op je bestaande en nieuwe klanten over te brengen.

  • Mirella Bisschops
    07.01.2016 - 10:02 uur | Mirella Bisschops

    Leuk om samen met collega's een bijpraten te levered.