Trends 2014 in de schoonheidsbranche.

10.01.2014 | Trends | 16062 keer bekeken
Trends 2014 in de schoonheidsbranche.

Ook ondernemers in de schoonheidsbranche beginnen de gevolgen van de economische crisis te merken. In 2013 is de omzet ten opzichte van 2012 in de branche achtergebleven met 3,5%. De behandelomzet loopt is met 3% afgenomen en de verkoop van producten is met ruim 4% gedaald, zo blijkt uit het onlangs verschenen marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2013 van Van Es Marketing Services*. Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 21% van de Nederlanders het afgelopen jaar wel eens een schoonheidsspecialist heeft bezocht.  Daarnaast blijkt dat 73% van de consumenten schoonheidsbehandelingen duur vinden.  23% van de consumenten geeft aan dat de bezoekfrequentie (en de uitgaven) is gedaald als gevolg van de kredietcrisis. Een deel van de ondervraagden komt zelfs helemaal niet meer bij de schoonheidsspecialiste.  De gevolgen hiervan blijven dan ook niet onopgemerkt bij de ondernemer in de schoonheidsbranche

Effecten kredietcrisis.
De effecten van de kredietcrisis worden nu pijnlijk merkbaar, een deel van de schoonheidsspecialisten ziet de omzet dalen. Deze omzetdaling wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een lagere bezoekfrequentie van de vaste klanten. Veel klanten die voorheen iedere 6 weken kwamen, komen nu iedere 8 tot 10 weken. Men kiest ook vaker voor een basis- of kortere behandeling. Daarnaast lijdt de productverkoop onder de crisis. Vooral de luxe en dure producten gaan minder vaak over de toonbank. Tevens komen er minder nieuwe klanten over de vloer.

Verwachtingen 2014
Belangrijke vraag is natuurlijk wat we van 2014 mogen verwachten. Zal de omzet in de schoonheidsbranche zich in 2014 zal herstellen? We stelden deze vraag aan enkele managers van cosmeticabedrijven.  

Volgens Hans Bolder van Medik8 en Duco Keimpema van Care Cosmetics  zal  de omzet in de branche zeker toenemen.  Hans Bolder: "Meestal loopt de branche 6 maanden achter bij de economie. Gezien dat wij zelf duidelijk herstel meemaken vanaf oktober laat het niet lang meer op zich wachten.  Een ding staat nu duidelijk vast. Niet of er een herstel komt in 2014 maar dat het er komt in 2014". Hester van Hattem van Harparko is wat minder optimistisch en verwacht een stabiele omzet of misschien een klein plusje.  Wel ziet ze een verschuiving van de omzet van het hogere segment naar het middensegment. Salons die nu de dure merken verkopen zoeken er een prijsvriendelijker merk bij en dat merkt Haparko.

Welke trends worden hot in 2014?
Op welke trends kun je inspelen zodat je je omzet minimaal op peil kunt houden of kunt laten stijgen? Er zijn 4 grote trends:

1. Ultratechnische benadering
Een van de trends is een ultratechnische technische benadering van verzorgingsproducten. Duco Keimpema: "Je moet hierbij denken aan bestanddelen en processen die geïnspireerd zijn op het genetische proces van de huid. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van anti-aging bestanddelen uit algen en graansoorten. Tevens zijn specifieke serums en het gebruik van cosmetische apparatuur in opkomst"

2. Zintuigelijke beleving en beautyrituelen:
Een andere trend die we ook in 2014 terugzien is die van wellness als een experience, een beleving. Een moment van ontspanning en rust voor jezelf. Duco Keimpema: "Schoonheid komt van binnenuit en producten als oliën geven een rituele huidverzorging. De verschillende texturen en geuren werken hieraan mee".

3. Anti-aging
Omdat de Nederlandse bevolking vergrijst is anti-aging al een tijdje een trend en dat zal ook in 2014 nog zo zijn. Hans Bolder: "We zien een enorme toeloop op behoefte naar deze reeks producten. Dit is al een tijdje aan de gang echter zullen veel meer merken met nieuwe producten hiermee gaan komen".

4. Gezonde voeding
We gaan gezonder leven en eten om jong en vitaal te blijven en er ook zo uit te blijven zien. Er bestaat zeker een relatie tussen een voeding en de huid: schoonheid van binnenuit. Goede voeding kan een bijdrage leveren aan een mooi uiterlijk.  


*Bron: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2013. Het rapport is te bestellen op www.marktdata.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 31.01.2014 - 12:42 uur | Hans van Gestel

    Ook in een crises tijd kan men tegen de trend in werken.
    Nieuwe kansen pakken en open staan voor vernieuwingen.
    Zoals in het artikel staat is er een groeimarkt in de gezondheid te vinden.
    Schoonheid komt van binnen...

  • 11.01.2014 - 13:46 uur | Astrid Vos

    Ik denk dat we weer de goede kant op gaan, we hebben een goed jaar achter de rug en ten opzichte van 2012 flink gegroeid.
    Het is belangrijk dat je positief blijft en gelooft in wat je doet. Ik denk dat je ook meer moet bieden in het instituut, wat betreft verschillende behandelingen en cosmeticamerken. Training is ook erg belangrijk om je kennis te vergroten en maak gebruik van de marketingmogelijkheden van je leverancier. Ons motto is met de goede samenwerking groeien we allemaal.
    Veel succes in 2014
    Astrid Vos
    Foxcosmetics