Tips: voorbereiding op de Feestdagen

08.11.2014 | Columns | 3042 keer bekeken
Tips: voorbereiding op de Feestdagen

In aanloop naar de Feestdagen

Het is al weer november en de blaadjes liggen ruimschoots op de grond. Als jij veel vaste klanten hebt, is deze maand een uitstekende gelegenheid om hen te wijzen op het feit dat je rond de kerst vaak erg vol zit en dat je nu voor november en december al aan het boeken bent om teleurstellingen te voorkomen. Zo voorkom je een ‘nee-verkoop’ bij je vaste klanten tijdens de feestdagen. Misschien kun je ze meteen nog een huidverbeterende kuur verkopen van 4, 6 of 10 behandelingen vlak achter elkaar? Want 2x per week een van je superbehandelingen en met kerst ziet hij/zij er weer stralend uit.

Voorbereiding van je salon

Versiering in je salon met de feestdagen kan erg sfeerverhogend zijn. Overdrijf het echter niet want men komt toch voor je salon en niet voor de Kerst in je toko. Een (kunst)kerstboom en een paar kerstballen zijn vaak al voldoende met eventueel wat slingers erbij. Veel mensen zien dit alleen wanneer ze binnenkomen en weggaan. Voor de rest hebben de meesten hun ogen dicht. Wat ik echt een geweldige sfeer vind geven, is kerstmuziek op de achtergrond.

Je werkt vast met een computer. Haal daarop bijvoorbeeld i-Tunes binnen en zoek nu alvast sfeervolle kerstmuziek uit. Ook via andere kanalen kun je dit doen. Ik ben zelf niet echt een computerfreak, maar ik heb er wel muziek mee kunnen regelen. Kom je er zelf niet uit? Vraag dan een familielid of kennis om je te helpen. Namen als Andy Williams en Frank Sinatra doen het bij mij rond de kerst erg goed. Zorg ervoor dat je je alvast voorbereidt.

Een cadeautje voor de klant

Vaak geven schoonheidsspecialisten cadeautjes weg op het einde van het jaar; stukje zeep, een poppetje of iets anders. Maar wat vind je daar nu echt van? Vraag jezelf bij jouw weggegevers af: wat koop jij als consument voor zo’n presentje? Niks? Of wel? Of is jou idee hiermee dat je alleen wat extra’s wilt meegegeven ter attentie? Want houd dan goed de kostprijs in de gaten. Het kan zomaar oplopen en dan heb je er niets voor terug.

Een toilettasje gevuld met proefjes is leuk, maar zorg er wel voor dat de producten die hierin zitten passen bij de huid van die klant. Een andere optie kan bijvoorbeeld zijn 10% korting op het volgende bezoek van deze klant. Zo geeft je iets weg, maar krijg je er wel weer een afspraak en omzet voor terug. In ieder geval, mocht je wat willen weggegeven, bedenk en regel het nu alvast. Dan is alles op tijd binnen en kom jij goed beslagen ten ijs.

Fijne feestdagen alvast!

Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren