Tijdperk van kortingen en stuntaanbiedingen

08.03.2017 | Columns | 1817 keer bekeken
Tijdperk van kortingen en stuntaanbiedingen

We leven in een tijdperk vol kortingen en stuntaanbiedingen, ook in de parfumerie en schoonheidssalon. Er worden behandelingen en producten voor zeer lage bedragen aangeboden. Behandelingen van €125,- voor €39,-. Super aantrekkelijk natuurlijk voor de consument, maar is dit wel geloofwaardig?

Komt de klant wel terug voor de reguliere prijs?

Ik denk dat de klant de volgende keer weer voor dat lage bedrag wil komen en niet de volle mep zal gaan betalen. Je kan wel een proefbehandeling geven om de klant kennis te laten maken maar die zal er anders en minder uitgebreid uit moeten zien dan de volledige behandeling.

Als jij zelf denkt dat geen klant een exclusieve behandeling zal boeken van €125,- dan zal jij jouw concept moeten aanpassen. Het concept wat jij bedacht hebt voor jouw schoonheidssalon moet in zijn totaliteit, dus qua prijs, producten en uitstraling, bij jouw visie passen.

De maatschappij van kortingen

Al jarenlang zie je het straatbeeld schreeuwend met borden van kortingen, het lijkt wel of niemand meer een “normaal” bedrag wilt betalen. Ik vind echt dat we in een hele vreemde wereld zijn beland. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat vele consumenten wachten tot de korting er is en dan inslaan. Ze zijn echt niet van plan om de volledige prijs te betalen omdat ze inmiddels gewend zijn aan de kortingen. Wat inhoudt dat bedrijven op veel dingen gaan bezuinigen zoals op personeel en de begeleiding en training daarvan. Personeel is niet zeker van hun baan, zodra ze weten dat hun contract ten einde loopt is vaak de inzet minder. Ik vind dit bedroevend.

Gelukkig zijn er nieuwe bedrijven en bedrijven die hun concept hebben aangepast en geen stuntkortingen aanbieden. Ze geven de consument een geweldige beleving in de zaak of online en verrassen de klant onverwachts met een gift of deskundig antwoord op een vraag.

Doe ervaring op voor je salon

Ik adviseer je om eens door de stad te gaan lopen en bewust rond te kijken naar winkels, het personeel en de hoeveelheid klanten. Ga diverse winkels binnen en ervaar hoe je geholpen wordt. Is het een deskundig advies wat je krijgt? Koop een product en let goed op bij het afrekenen. Welke vragen worden je gesteld, krijg je nog iets extra’s mee en hoe wordt het verpakt?
Bedenk daarna wat jij prettig en niet prettig vond in de winkel. Ga dan eens kijken hoe jij of jouw personeel omgaat met de klanten in jouw salon en verbeter het daar waar nodig. Ik ben ervan overtuigd dat jij als professional meer omzet kan genereren door jouw klanten in de watten te leggen. We hebben allemaal toch een voorkeur voor oprechte aandacht.

Ik wens je een succesvol bedrijf,
Marie-Louise Billekens

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren