Teruglopende omzet, toch een overvolle agenda

05.01.2017 | Columns | 7715 keer bekeken
Teruglopende omzet, toch een overvolle agenda

Laatst sprak ik een collega die me vertelde dat ze zo druk was. Opgetogen vroeg ik haar: ‘Dat is fijn, gaan de zaken goed?’ Helaas was dat niet het geval. Op mijn vraag waar het dan volgens haar nog niet goed gaat, gaf ze aan té druk te zijn om dat te overzien. Een herkenbare valkuil. Als we nog niet voldoende verdienen zijn we geneigd elke klant aan te willen nemen. Vaak op tijden die we eigenlijk vrij hadden gehouden voor het sturen van ons bedrijf. Of zelfs op tijden die we vrij hadden gehouden voor onszelf. Zelfstandig als we zijn, met hart voor de zaak natuurlijk!

Gebrek aan overzicht

Als je ergens met je neus bovenop zit zie je de details, maar mis je het overzicht. Dat overzicht geeft inzicht in hoe je er zakelijk voor staat, in hoe je bedrijf groeit en waar je bedrijf voor staat. Die gegevens vergelijk je met die in je ondernemingsplan. Is er een verschil dan stuur je bij. Hetzij in je bedrijfsvoering, hetzij in je ondernemingsplan.

Kapitein van het schip

Als klassiek voorbeeld de (meewerkend) kapitein van een schip. Van te voren is bepaald waar het schip naartoe gaat. De kapitein houdt in de gaten hoe het schip vaart. Al naargelang wat het schip onderweg tegenkomt kan hij zo bepalen of de route, de werkwijze of de bestemming moet worden aangepast.

Tijd vrijmaken voor het sturen van je bedrijf

Blijf dus tijd vrijmaken voor het sturen van je bedrijf. Als je het lastig vindt om het overzicht te zien, maak je dan wat verder los van je bedrijf door er even niet aanwezig te zijn. Delegeer. En trek je wandelschoenen aan, stap op de fiets of rijd desnoods een rondje in je auto. Activiteiten die je lijf bezighouden terwijl je brein zich met hogere zaken kan bezighouden. En dan ineens zie je de verbanden tussen de teruglopende omzet en toch overvolle agenda.

Dat is op de lange termijn echt meer waard dan het teleurstellen van die ene klant die je nu niet à la minute kunt helpen. In essentie gaat het namelijk om het voortbestaan van je bedrijf, zodat je haar en al je andere klanten tot in lengte van dagen nog beter van dienst kunt zijn!

Jij bent de kapitein van jouw schip. Neem de leiding en plan daarvoor tijd vrij. Pak je agenda en doe het nu.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Silvia Hamilton
    12.01.2017 - 15:59 uur | Silvia Hamilton

    Dit klopt helemaal. Maar hoe los je op een nette manier op, dat mensen op het laatste minuut afbellen bv(omdat ze geen oppas krijgen of geen vervoer hebben)
    Dan heb je het in je agenda heel druk, maar blijkt achteraf niet.
    Zo kun je geen nieuwe klant meer inplannen en gaan jou kosten door. Hoe los je dit op een nette, maar duidelijke manier op?