Succesvol gekleurde klanten binden

16.07.2013 | Columns | 601 keer bekeken
Succesvol gekleurde klanten binden

Barack Obama won de verkiezingen in de USA vooral omdat hij in staat was om de nieuwe groepen kiezers voor zich te winnen, met name de latino’s. Hij speelde goed in op de veranderende samenstelling van de bevolking. Iets wat zijn tegenkandidaat Romney minder goed deed.

Ook bedrijven moeten zo inspelen op dit soort trends. Wie heeft er nog geen klanten met een gekleurde huid in haar bestand? Juist. Nederland verkleurt, niet alleen in de Randstad maar ook in de provincie. Soms mensen die elders geboren zijn, maar steeds vaker hier geboren en getogen.

Dat zijn feiten, maar hoe ga je hiermee om? Wij merken dat veel schoonheidsspecialistes moeite hebben om deze doelgroep aan zich te binden. Dat komt soms door een gebrek aan kennis en ervaring, waardoor men zich onzeker voelt. Soms wordt niet direct de “klik” met de klant gemaakt, zoals dat anders wel zo makkelijk gaat. Wat kun je doen om succesvol ook deze doelgroep te bedienen? Er zijn wel enkele tips en tricks.

In dit artikel worden vooral zachte factoren besproken die zorgen voor die zogenaamde klik (of het ontbreken ervan). De gekleurde huid heeft specifieke kenmerken en je komt bijzondere huidproblemen tegen. Daarover in een later artikel meer.

Wie is je klant?
Laatst zei een saloneigenaresse: “De donkere klant twijfelt aan mijn advies, terwijl ik weet dat ik het goed heb…”. Hoe komt dat?

Wantrouwen kan ontstaan door de houding van de specialist richting de potentiële klant. De schoonheidsspecialist straalt al uit: ”Oei, een gekleurde klant. Die is wel heel anders, zeg. En die huid, dat is moeilijk. En hoe zal ze reageren? ” etc etc. Vergeet niet dat jouw klant heel goed aanvoelt of jij je op gemak voelt. Dat is de basis voor de klik. Ben je bang voor direct contact met (gekleurde) mensen? Werk daar aan door uit je comfortzone te komen en meer mensen te ontmoeten.

Inderdaad is de houding van de klant soms: “Wat weet zij (lees, blanke) van mijn huid? Weer zo’n specialist die het beter weet dan ikzelf. Al genoeg specialisten hebben naar mijn huid gekeken en me onzin geadviseerd.” Veel gekleurde klanten hebben helaas slechte ervaringen. Maar ze komen niet voor niets bij je langs, ze zoeken professioneel advies. Zaak om het vertrouwen te winnen en je te bewijzen. Met de juiste houding en de juiste kennis.

Ben je verlost van enige drempelvrees richting gekleurde klanten, dan kun je werken aan het bouwen van de relatie door oprechte interesse in je klant te hebben. Alleen als je echt open staat voor je klant, echt contact hebt met de klant, kun je een band opbouwen van vertrouwen. Open staan voor de ander begint met persoonlijke interesse tonen en respect voor andermans gewoonten.

Wanneer je dan in gesprek komt met de klant, krijg je de puzzelstukjes van iemands leven. Net als bij andere klanten wil je weten of ze werkt, wat ze doet, kinderen, partner, hobby’s. Gewoon Interesse tonen in haar persoon. Dat wordt in andere culturen nog meer gewaardeerd dan in Nederland. Daarnaast wil je misschien wat specifieke informatie waar je naar kunt vragen.

Maar botweg vragen waar iemand vandaan komt of opmerkingen dat het accent grappig is, kun je beter vermijden. Daarmee laat je de ander zich anders voelen en kan je iemand afstoten. Het is ook niet nodig: Iemand vertelt zelf wel haar levensgeschiedenis als ze dat wil. Stapje voor stapje. Woont ze hier al lang? Of nog maar net in Nederland? Bouw eerst rapport op en benadruk de overeenkomsten tussen haar en jou.

Ga niet uit van vooroordelen dat bijvoorbeeld alle Surinamers vaseline gebruiken of van dansen houden of altijd te laat komen. Nee, zoals ook in Nederland zijn mensen overal verschillend van elkaar met individuele behoeften. Geef de klant de ruimte om zichzelf te zijn. Stel open vragen vanuit oprechte interesse. Kun je dit niet? Dan kan je beter geen nieuwe klanten aannemen.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren