Stap voor stap naar een (nieuw) merk

23.02.2016 | Columns | 1444 keer bekeken
Stap voor stap naar een (nieuw) merk

Stap voor stap naar een (nieuw) merk

Of je nu start met een beautybedrijf of al een aantal jaar gevestigd bent: keuzes voor het merk waar je mee gaat werken moeten gemaakt worden. Het merk vormt een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering: het representeert jouw visie en je bent (deels) afhankelijk van de service van de leverancier. Kortom: alle reden om je keuzes voor een merk weloverwogen te maken. 

In de komende periode volgen we Sasja: een schoonheidsspecialiste op zoek naar een nieuw merk. Sasja is overigens niet haar echte naam, deze naam is fictief in verband met privacy. Sasja heeft een praktijk aan huis en werkt al jaren met één en hetzelfde merk. Haar klanten zijn tevreden met het merk en het past goed bij haar bedrijfsvoering. Echter, de laatste jaren is het merk niet meer vernieuwd, introducties zijn na enkele jaren niet langer verkrijgbaar en de leveringen laten te wensen over. Sasja kan haar klanten niet meer de professionele dienstverlening bieden die zij belangrijk vindt en heeft daarom besloten op zoek te gaan naar een ander merk.

Volg Sasja in de stappen in het proces om over te gaan op een nieuw merk.

Stap 1: wat zijn de missie, visie en strategie van het bedrijf?

Voor alle belangrijke beslissingen in het bedrijf is het noodzakelijk om terug te grijpen naar de missie, visie en strategie. Waar staat het bedrijf voor, wat vindt de ondernemer zelf belangrijk? Zijn die misschien al weer een tijdje terug geformuleerde begrippen nog wel steeds actueel? 

Sasja heeft de hare erbij gepakt:

Missie - mensen een goed gevoel geven over hun ouder wordende uiterlijk

Visie - als je de bijkomstigheden van het ouder worden kunt omarmen, voel je je beter en zie je er goed uit.  

Strategie - professioneel en vakkundig advies in huidverzorging en –verbetering om steeds de mooiste versie van jezelf te kunnen laten zien. 

Sasja heeft tot op heden alleen huidverzorgende behandelingen aangeboden in haar praktijk. Voor de huidverbeterende behandelingen en de decoratieve behandelingen heeft zij doorverwezen naar gespecialiseerde collega’s. Ondertussen heeft zij zich zelf wel verder bekwaamd in huidverbeterende behandelingen. Ook heeft zij de specialisatie acne behaald.

Een reële keuze voor Sasja is of zij deze meer gespecialiseerde behandelingen in de toekomst zelf ook wil gaan uitvoeren. Het past immers binnen haar missie, visie en strategie. In dat geval gaan we kijken of het ook past bij haar Kritische Succesfactoren (KSF’s). Deze zijn: professionaliteit, integriteit, vakkundigheid en persoonlijke aandacht.

De praktijkruimte van Sasja is klein en heel efficiënt ingericht. Voor huidverbeterende behandelingen mét apparatuur is in deze ruimte geen plaats. Dat zou afbreuk doen aan de KSF professionaliteit. Ze heeft echter wel de ruimte om met bijvoorbeeld peelings te gaan werken. 

Sasja besluit om haar aanbod uit te breiden met professionele peelingbehandelingen en verbetering van de acnehuid.

Op basis van haar missie, visie, strategie en KSF’s zoekt Sasja een merk dat: 

  • een luxe uitstraling heeft (omarm de bijkomstigheid van het ouder worden: huidverzorging is een feestje)
  • met actieve ingrediënten werkt en de ontwikkelingen daarin op de voet volgt (integriteit: mensen vertrouwen Sasja dat haar keuze een professionele is)
  • haar handelingen in de salon professioneel maakt t.o.v. het verzorgen thuis (professionaliteit en vakkundigheid)
  • voldoende variëteit heeft om een persoonlijk en op maat verzorgingsplan te maken (dat dus niet iedereen met dezelfde pot crème naar huis toe gaat)
  • Op basis van haar keuze om het aanbod uit te breiden komen daar nog bij:                         -professionele peelings in het assortiment: AHA, BHA, TCA, kruidenpeeling, etc.-producten -in het assortiment die bij uitstek geschikt zijn voor het effectief (thuis) verzorgen van de acnehuid

Daarmee heeft Sasja een eerste aanzet gedaan naar een helder en concreet wensenlijstje. In de komende periode gaan we ons verdiepen in de doelgroep, het berekenen van de hoogte van de investering, het verzamelen van merkinformatie, het analyseren daarvan, het onderhandelen en uiteindelijk het positioneren van het nieuwe merk. 

Heb jij tips of ervaringen die je graag met Sasja wilt delen? Of wil je graag nog een onderwerp aan het lijstjes toevoegen? Laat dan hieronder je reactie achter.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • K Beumer
    08.03.2016 - 18:22 uur | K Beumer

    Ik kijk uit naar het volgende artikel, handige leidraad om zelf tot een merk keuze te komen.

    Grappig dat ze van D.r Grandel reageren, er staat toch echt dat het om een fictieve schoonheidsspecialiste gaat! ;-)

  • L O
    23.02.2016 - 20:58 uur | L O

    Interessante casus. Ik herken mezelf hier wel in. Ben benieuwd welke merken in aanmerking komen voor Sasja en dus evt voor mij.

  • Melanie R
    23.02.2016 - 18:00 uur | Melanie R

    ?? Het gaat over een fictieve schoonheidsspecialiste toch Anne ??

    Ik vind het een leuk artikel. Alleen vond ik de acne specialisatie niet helemaal passen bij de missie en visie om mensen het ouder worden te laten omarmen. Voor deze doelgroep is acne natuurlijk minder actueel dus dan misschien ook de missie en visie wat aanpassen?