Schoonheidsideaal gemanipuleerd

01.11.2007 | Branchenieuws | 1327 keer bekeken
Schoonheidsideaal gemanipuleerd

Uit een in opdracht van Dove uitgevoerd onderzoek, blijkt dat slechts 2% van alle vrouwen over de hele wereld zichzelf mooi durft te noemen! Vrouwen en meisjes geven aan dat het schoonheidsideaal te vaak wordt bepaald door lichamelijke kenmerken. Het huidige recept voor echte schoonheid heeft de volgende ingredienten: een mooie vrouw moet extreem lang en heel dun zijn en smalle heupen en grote borsten hebben. Ze heeft grote ogen, volle lippen en een klein neusje. Maar liefst 41% zegt dat het hen moeite kost zichzelf mooi te vinden wanneer ze worden geconfronteerd met het huidige schoonheidsideaal.

Hoe het schoonheidsideaal van jonge vrouwen gemanipuleerd wordt kun je zien in een onthullend filmpje. Met het filmpje wil Dove vrouwen bewust maken van dit gegeven. ‘Onze boodschap is: veel van de getoonde modellen zijn niet echt’, aldus Dove. ‘Echte schoonheid haal je uit jezelf.’ Dove is van mening dat elke vrouw invloed kan uitoefenen door zich anders te gedragen tegenover andere vrouwen, maar ook – en dat is nog belangrijker – tegenover jonge meisjes wanneer het gaat om schoonheid, lichaamsbeeld en zelfvertrouwen. Naast een reclamecampagne brengt het beautymerk het boekje Truth & Dare uit voor meisjes tussen de 12 en 18 jaar; hierin wordt de ‘gekunstelde’ schoonheid in de huidige maatschappij aan de kaak gesteld. Op www.tijdvoorechteschoonheid.nl geeft Dove vrouwen informatie om het volle potentieel uit zichzelf te halen.

Onze conclusie: Je bent zoals je bent en dat is uniek. Juist vanwege die unieke eigenschappen wordt je gewaardeerd. Als je naar andere mensen kijkt dan blijkt dat je veel mensen heel mooi vindt, ook al voldoen ze niet aan het schoonheidsideaal.  Bekijk jezelf zoals je naar een ander zou kijken. Waardeer je lichaam en gezicht zoals het is en wees er trots op!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren