Salon in huis of toch naar een pand?

26.09.2016 | Columns | 4645 keer bekeken
Salon in huis of toch naar een pand?

Al maanden, misschien zelfs al langer spookt het door hoofd: blijf ik zitten waar ik zit, of ga ik de sprong wagen en verhuizen naar een pand? Ik zie het al helemaal voor me: entree,etalage, wachtruimte en de ruimte om mijn stoel heen. Het lijkt me heerlijk. Maar eerlijk is eerlijk, het is ook eng, nu zit ik aan huis, en dat is lekker veilig wat de kosten betreft.

Vaak probeer ik bij collega’s te checken hoe zij hier over denken. Wat zijn de voor- en nadelen, beleving, kosten en verzekeringen als ik met mijn salon aar een pand zou gaan. Want zoals ik hier en daar begrijp zijn er toch veel collega's die ook met dit probleem worstelen. Ik hoor dan van anderen “Je trekt je eigen klanten aan”, “Het is maar wat je wilt”, “Weet je de kosten” en “die klant maakt het helemaal niet uit waar ze ligt”,Maar toch heb ik voor mezelf nog steeds geen duidelijkheid of ik het nu echt wil of niet. 

Maar is dat ook zo? Als ik naar mijn eigen beleving kijk voordat ik dit vak in ging moet ik eerlijk bekennen dat ik niet graag bij een salon in huis kwam. Het voelt toch een beetje als een breuk op hun privacy. En als ik dan toch een behandeling onderging dan voelde ik me in ieder geval niet op mijn gemak daar op dat kamertje. Zelf hoorde ik op de achtergrond de normale geluiden van bezigheden in een huis. Maar misschien storen andere mensen zich daar totaal niet aan. Maar toen ik een tijd geleden een mooi schoonheidsinstituut bezocht was dat toch ook wel weer een Ding. Op het wachtbankje wachten op een schoonheidsspecialiste die mij naar een van de vele cabines begeleidde, daar een standaard behandeling afwerkte en mij vervolgens begeleidde naar de balie om af te rekenen. Sta ik daar met mijn smoothie in mijn handen en mijn jas al aan. 

Het was een prachtig luxe instituut maar het deed me toch ook wel denken aan een fabriek. Waar ligt dat dan aan? Is het de werkdruk? Moet er efficiënt gewerkt worden om de kosten op te brengen? Maar dat kan ik me ook weer niet voorstellen, want welke klant wil er nu zo behandeld worden? Of is het anders toch de beleving die een pand uitstraalt? In dat geval blijf ik liever zitten waar ik zit. Al is dat in mijn beleving niet ideaal…

Bezoek jij wel eens een andere salon zodat je voor jezelf beter wil met je salon of juist niet? Ik kan het je aanraden, het geeft je een andere blik op wat nu wel of niet geschikt is voor je eigen salon. Ik ga nog even door met bezoeken, en hoop dat ik dan toch een keer tot mijn beslissing kom.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (5)

Reageren
  • Lindsey Weterings
    29.09.2016 - 19:23 uur | Lindsey Weterings

    Ik ben nu een enkele jaren aan het werk in mijn thuissalon waarvan een jaar officieel. Natuurlijk speelde het ook door mijn hoofd een eigen pand te hebben maar de kosten die dit met zich meebrengt zijn echt veel te hoog. Daarbij werk ik alleen. Wat als ik een klant aan het behandelen ben: Moet ik de buitendeur dan sluiten want ik kan ook niet bij mijn klant weglopen als er een andere klant binnenkomt. Open laten is dan ook geen optie want ik wil tijdens de behandeling niet gestoord worden en mijn klant al helemaal niet.
    Wanneer je de deur sluit is de kans groot dat de klant verder gaat zoeken en je rechts laat liggen. Deze mis je dus.
    Je moet dan dus inderdaad wat Marie-Louise schreef stagiaires hebben of ander personeel. Dat laatste is echt te kostbaar en niet iedere klant zit op een "mee-kijker" te wachten. Laat ik duidelijk zijn, iedereen moet het leren, ik wil niet negatief overkomen.
    Bij ons in Delft heb ik gemerkt dat er het laatste jaar veel "winkelpand salons" zijn bijgekomen. Ik ben benieuwd hoe lang ze het gaan redden want het worden er mijn inziens teveel. De concurrentie is te groot.
    Kortom ik blijf bij mijn thuissalon.
    Zelf heb ik nooit aan mijn klanten gemerkt dat ze het een probleem vinden bij mij thuis te komen.
    Ze komen graag, weten wat ze aan mij hebben en kunnen verwachten. Dit is mijn inziens het aller belangrijkste.
    Vergeleken met een groot schoonheidsinstituut vind ik het voordeel dat ik niet op de minuut hoef te kijken. Ik heb diverse grote instituten bezocht (voornamelijk in de grotere sauna's) maar dat geeft inderdaad het gevoel wat Wynanda schetst. Hier ben ik dus klaar mee
    Mijn passie en doel is dat de klant 100% tevreden naar huis gaat. En duurt de behandeling langerdan afgesproken dan heb ik daar geen problemen mee. Ik reserveer voldoende tijd tussen de afspraken in. Dit in tegenstelling tot "de fabriek" waar alles op de minuut gaat.
    Kortom: Ik vind de thuissalon ideaal en mijn klanten blijkbaar ook anders zouden ze denk ik niet terugkomen. Dit geldt ook voor mijzelf als ik zelf een behandeling onderga. Ik ga tegenwoordig het liefst naar een specialiste die thuis voor haar zelf werkt.

    Met vriendelijke groet,

    Lindsey Weterings
    Lindsey's Beauty Salon Delft

  • 29.09.2016 - 17:39 uur | Fokje van der leest visser

    Zelf zit ik op het eerste verdieping binnenshuis. Mijn klanten komen binnen en loopt gelijk de trap op zonder in de woonkamer te komen. Zelf zou ik ook wel een pandje willen huren. Maar daar is het financiëen nog niet voor. En heb geen kvk nummer. Wel een btw nummer. Dus mijn besluit. Ik blijf fijn zitten waar ik zit.
    Maar wens jou in iedergeval succes met jou zoektocht.

  • Loes Groen
    29.09.2016 - 14:05 uur | Loes Groen

    Het is ook een idee om een pand met en nagelstudio / pedicure of masseuse te huren.
    Dan deel je de kosten en kun je gezamenlijk reclame maken. Ik ben zelf sportmasseur en heb me nu ook aangesloten bij een schoonheidssalon en nagelstudio. Het concept is heel goed zo. Succes met je plannen!

  • 29.09.2016 - 12:30 uur | Lily Broekaart Van Vegchel

    Misschien is een tussenweg de oplossing. Ik werk al 26 jaar aan huis ( niet in huis) in een verbouwde garage. Ik heb een eigen ingang, wachtruimte en 'n leuke praktijkruimte. Dit concept vind ik ideaal. Je klanten komen niet meer bij privé over de vloer en het geheel oogt professioneel. Men is vrij om binnen te lopen voor 'n afspraak te maken of product te kopen.

  • Marie-Louise Billekens
    26.09.2016 - 09:16 uur | Marie-Louise Billekens

    Het ligt eraan wat voor een pand het is. Ik had een prachtig monumentaal klein pand (50m2) gehuurd. Knus en gezellig ingericht. Klanten reageerden daar erg goed op.

    Het voordeel vond ik dat mensen even snel binnen konden lopen voor hun aankoop en het maken van een afspraak. Zelfs om even geëpileerd te worden. Dat leverde enorm veel extra omzet op.

    Ik had stagiaires die of een behandeling gaven of in het winkelgedeelte stonden.

    Helaas heb ik mijn bedrijf moeten sluiten wegens echtscheiding maar het concept was goed.

    Ik wens je heel veel succes en de tip die ik je mee wil geven, schrijf een businessplan en maak berekeningen.

    Groeten Marie-Louise