Recensies, en andere tips voor een optimale website

26.10.2014 | Columns | 1637 keer bekeken
Recensies, en andere tips voor een optimale website

Laatst vroeg ik me af wat men belangrijk vindt bij het kiezen van een salon alvorens daar een afspraak te maken. Ik besloot een klein marktonderzoekje te doen onder mijn vrouwelijke Facebook vrienden en bijna allemaal antwoordden zij dat ze recensies heel belangrijk vonden. Als tweede uit de bus kwam het uiterlijk van de website. Niet zo gek natuurlijk want mond-tot-oor reclame is een betrouwbare vorm van reclame, en recensies zijn feitelijk de digitale versie hiervan, mits je wel zo eerlijk bent ook de minder positieve recensies te laten staan.


Online recensies

Recensies zijn overigens niet alleen belangrijk als keuzemiddel, je website wordt vaak ook nog veel beter gevonden door zoekmachines als bijvoorbeeld Google (hiervoor heb je dan wel een Google+ bedrijfsaccount nodig). Hoe meer recensies des te beter je website wordt getoond tussen de zoekresultaten.

Helaas is het verzamelen van recensies niet zo eenvoudig en er gaat wat tijd overheen voordat je er een aantal hebt. Je zou daarom je klanten een stimulans kunnen geven om een recensie achter te laten. Geef ze bijvoorbeeld een begeleidende brief mee na de behandeling (of stuur een mailing) waarin je aangeeft een recensie op de website naar jouw keuze erg te waarderen (Google+ is dus een goede!). In ruil voor het achterlaten van hun eerlijke recensie krijgen zij bijvoorbeeld 10% korting op de volgende behandeling o.i.d. Leg in de brief eenvoudig uit hoe zij de recensie kunnen plaatsen.

NB. Plaats ook de minder positieve recensies, je kan hier uiteraard op reageren en een oplossing aandragen.


Website

Dan komen we bij het tweede punt, en dat is een gebruiksvriendelijke en voor klanten een aantrekkelijke website. Hierbij 5 belangrijke tips om je website aantrekkelijk te maken.

1. Overzicht
Zorg ervoor dat men makkelijk kan navigeren door je website, en niet door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer je website chaotisch overkomt kan dat ook de eerste indruk zijn van jouw werkwijze en salon. Zorg dus dat je menu uit niet te veel keuzes bestaat en beperk het bijvoorbeeld tot: Home (impressie), Behandelingen en prijzen, Contact en Wie ben ik/Het team.

2. Duidelijke, professionele foto’s
Gebruik je foto’s, zorg dan dat ze met goed licht zijn genomen (daglicht is zeer geschikt), met een goede camera (foto’s genomen met een telefoon zijn over het algemeen minder goed) en zorg ervoor dat ze representatief zijn (gemaakt in een opgeruimde en schone salon). Gebruik geen grote bestanden dit kan het laden van je website vertragen en daarbij geeft Google de voorkeur aan “snelle” websites, doe daar je voordeel mee.

3. Contactgegevens
Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat (potentiële) klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Het is een idee om je contactgegevens op iedere pagina terug te laten komen op een vaste plek, bijvoorbeeld helemaal onderaan. Met name het telefoonnummer is erg belangrijk, maar ook je emailadres. Je kan er ook voor kiezen om een contactformulier te plaatsen welke men eenvoudig kan invullen.

4. Lettertype en grootte
Gebruik een eenvoudig lettertype wat gemakkelijk te lezen is, een sierletter staat misschien mooi maar wellicht hebben bezoekers van je website moeite om dit te lezen. Ook de grootte van je lettertype is belangrijk, zeker niet te klein. Maar bedenk ook dat een groot lettertype “schreeuwerig” kan overkomen.

5. Taalgebruik en tekstinhoud
Wees uniek in wat je schrijft, veel salons gebruiken bijna letterlijk dezelfde tekst. Wat wil je overbrengen aan de klant? Zorg dat je informatie helder maar beknopt is, dit is vooral belangrijk op de homepage, onder het kopje behandelingen kun je altijd dieper ingaan op de details. Laat je website voordat je hem publiceert ook door meerdere mensen “testen” en vraag om feedback, op die manier haal je de meeste “kinderziektes” al van je website.


Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Paula Vanderlooven
    26.10.2014 - 08:29 uur | Paula Vanderlooven

    Hele goede tips voor een web site. Kan ik iets mee.