Omzet schoonheidssalons daalt in 3e kwartaal 2014

07.11.2014 | Trends | 5863 keer bekeken
Omzet schoonheidssalons daalt in 3e kwartaal 2014

De schoonheidssalon realiseerde in de eerste 2 kwartalen van 2014 een gemiddelde omzet van circa 3500 Euro per maand. In het derde kwartaal, de maanden juli, augustus en september 2014, daalde de gemiddelde omzet met 17% naar circa 2900 Euro. Dit blijkt recent onderzoek onder het Beautyspot.nl Trendpanel dat maandelijks de omzet van professionele schoonheidssalons monitort.  Een van de mogelijke oorzaken voor de daling is dat een onbekend percentage van de schoonheidssalons gedurende de vakantiemaanden de salon sluit waardoor er geen omzet gerealiseerd wordt.

Daarnaast zouden er andere oorzaken van de daling kunnen zijn. Op de Facebookpagina van Beautyspot.nl werden onder andere genoemd.

  • Een groot aantal (huidverbeterende) behandelingen wordt in de zomerperiode ook niet of nauwelijks uitgevoerd. Maar ook IPL en PMU. Daarbij ziet iedereen er blijer en gezonder uit door t zonnetje, de behoefte is er daardoor minder....
  • Bij ons is het juist door de zon dat er minder gedaan mag worden: laserbehandelingen, peelingen en veel andere behandelingen zijn behandelingen waarbij erg opgepast moet worden met de zon. Mensen kiezen er dus voor om pas vanaf oktober hiermee te beginnen.
  • Ik denk dat mensen na de vakantie het geld een beetje op hebben of ze hebben in hun hoofd dat ze nog op vakantie gaan en daardoor minder uitgeven.
  • Mensen zijn net terug van vakantie en doen dan nog rustig aan omdat ze tijdens hun vakantie al meer geld hebben uitgegeven dan normaal
     

Representatief panel voor de schoonheidsbranche

Het Beautyspot.nl Trendpanel bestaat uit beautyprofessionals die bij de Kamer van koophandel staan geregistreerd als: “schoonheidsverzorging, pedicures en manicures”. Van de panelleden is 60% lid van Anbos. Het gaat dus vooral om de professionele salons binnen de schoonheidsverzorgingsbranche. 
 
Meedoen aan het Beautyspot.nl Trendpanel
Ook jij kunt lid worden en mee praten over alles wat er in de schoonheidsbranche gebeurt. De uitkomsten van ieder onderzoek worden na afloop anoniem gepubliceerd op Beautyspot.nl.

Hoe werkt het Beautyspot.nl Trendpanel? 
•    Circa zes keer per jaar deelnemen aan een (online) onderzoek over actuele onderwerpen; 
•    Resultaten zijn altijd anoniem;
•    Lid zijn van het Beautyspot.nl Trendpanel is kosteloos
•    Kans maken op leuke prijzen na deelname aan het onderzoek

Wil jij meedoen? Stuur dan een mail met daarin je naam naar: panel@beautyspot.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (7)

Reageren
  • BERT VAN SETERS
    20.11.2014 - 11:24 uur | BERT VAN SETERS

    De enige vergelijkbare periodes zijn natuurlijk de 3e kwartalen van de voorafgaande jaren. Toen kon er ook niet verantwoord worden gewerkt met laser. IPL en peelingen. Is de vergelijking zo uitgevoerd ? Want als je het 3e kwartaal met het 2e vergelijkt, dan is dit geen nieuws. De vakantieperiode in de zomer scoort om voor de hand liggende redenen altijd lager dan het 2e kwartaal. Dat is nooit anders geweest !

  • Dit is een reactie van de schrijver
    18.11.2014 - 10:33 uur | Inge de Munnik

    Wij vinden het jammer om te lezen dat de betrouwbaarheid van onze cijfers in twijfel wordt getrokken, zeker omdat het panel wordt ondersteund door de Anbos, de brancheorganisatie voor de schoonheidsverzorging. Het panel is een initiatief van Beautyspot.nl, Beauty Trade special en Beauty Salon Dimensions en is al langere tijd actief. Wat wel nieuw is, is dat de resultaten voortaan op Beautyspot.nl gepubliceerd worden.

    Omdat wij niet over betrouwbare omzetcijfers beschikken uit 2013 kunnen wij helaas nog niet de vergelijking maken met de omzet uit het 3e kwartaal 2014 ten opzichte van het 3e kwartaal 2013, maar in de toekomst zal dat zeker gaan gebeuren, want dat zegt inderdaad veel meer.

    Het panel bestaat op dit moment uit 750 beautyprofessionals en is onafhankelijk. Omdat in het Beautyspot.nl trendpanel alleen beautyprofessionals met een KvK nummer mee mogen doen, is het representatief voor de professionele schoonheidsbranche. In ons panel zitten daarom relatief veel Anbosleden en geen beautyprofessionals die schoonheidsverzorging 'erbij doen'. Wil jij meedoen aan het trendpanel? Stuur dan een mail naar panel@beautyspot.nl.

  • Han van Es
    17.11.2014 - 13:36 uur | Han van Es

    Wil je als schoonheidsspecialist of pedicure echte betrouwbare cijfers hebben over de branche? Wordt dan panellid van schoonheidsspecialistenpanel.nl. Dat is het enige echte onafhankelijke onderzoeksplatform in de branche voor schoonheidsverzorging waarbij de onderzoeksresultaten worden verantwoord met het aantal respondenten, weging van de verschillende type salons, regio's etc. Jammer dat er wederom een partij cijfers publiceert zonder verantwoording af te leggen.....

  • 13.11.2014 - 17:48 uur | Jerry Versluis

    Het gaat om cijfers en statistieken. Wat ik in deze cijfers mis is de vergelijking met de zelfde periode vorig jaar. De aangegeven punten (sluiting, beperking behandelingen in de zomer, etc) kloppen wellicht, maar was het vorig jaar niet hetzelfde beeld ? Wij hebben naast een groothandel en training center ook een salon gericht op serieuze huidproblematiek en daar is de omzet juist toegenomen de afgelopen 3 maanden. Dus : geen emotie maar ratio. Geen duidelijk beeld zonder vergelijk met vorig jaar. Geen paniek bij een kleine daling. Gewoon blijven focussen op waar je goed in bent. Denk je dat je beter KUNT ? Kijk dan eens "over de schutting", naar een ander merk of investeer in apparatuur waar je klanten mee aantrekt. De keuze is groot maar de vraag van je klanten stijgt ook. Is dat bij jou niet zo ? Verkeerde doelgroep klanten of verkeerde aanbod misschien ? Luister naar wat zij verwachten en doe er iets mee. Succes en op naar een mooi 4e kwartaal ! Jerry Versluis - Huidbehandelcentrum PH Ede.

  • Marijke Darsan Body Wish
    13.11.2014 - 12:31 uur | Marijke Darsan Body Wish

    Mijn ervaring is dat salonhouder erg terughoudend zijn met hun productverkoop en daarnaast niet openstaan voor OTC producten. Het is de normaalste zaak om je cliënten te vragen of ze nog voldoende producten hebben tot de volgende afspraak. Juist vanwege de crisis hebben verschillende leverancier hun lijnen ingeperkt en daarnaast super sell & belevingsproducten in hun assortiment opgenomen. Dit zijn vaak bijzondere producten van slechts enkele euro's zonder aan kwaliteit in te boeten. Een kleine display op de balie kan al tot omzet vergroting leiden zonder specifieke verkooptechnieken. Betekent dat de salonhouder een minimale investering moet doen om hier rendement uit te halen. Jammer, want deze producten verkopen zichzelf wat blijkt uit de verhalen van de dare devels. December is bij uitstek de maand voor een top omzet maar dan alleen met een goede voorbereiding en durf om te investeren.

  • Sophie Spanjer
    10.11.2014 - 08:59 uur | Sophie Spanjer

    Beste M.J.,
    Hartelijk dank voor je reactie. Goed dat je kritisch bent. Echter, in het geval van de webshop op Beautynieuws.nl werkt het juist andersom en verwachten wij een positieve invloed op de omzet van salons. Consumenten kopen hier de producten en de omzet wordt toegekend aan aangesloten salons. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact met ons op via 030-295 2875 en vraag naar Tim. Wij leggen het graag uit.
    Groeten, Sophie, team Beautyspot.nl

  • M. J.
    08.11.2014 - 12:18 uur | M. J.

    Ik schrik meer van het lage gemiddelde bedrag.......Misschien ook stoppen met de webshop www.beautynieuws.nl want hiermee halen jullie de omzet weg bij diverse salons die met deze merken werken. Zie hier niet de meerwaarde van in..............