Omzet branche schoonheidsverzorging 2e kwartaal 2014 gedaald

13.08.2014 | Branchenieuws | 3172 keer bekeken
Omzet branche schoonheidsverzorging 2e kwartaal 2014 gedaald

De totale brancheomzet van schoonheidsspecialisten bedroeg in het tweede kwartaal van 2014 € 95,7 miljoen euro. Dat is 7,8% minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dit blijkt uit de omzetmonitor schoonheidsverzorging van Marktdata.nl. De daling wordt veroorzaakt door zowel een afnemend aantal schoonheidsinstituten als een lagere omzet per instituut.

De omzetdaling is aanzienlijk groter dan in het eerste kwartaal. Toen betrof het een daling van 2,3%. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014 betreft het een daling van 3,5%. De omzetdaling over de eerste helft van 2014 komt uit op 5,1% ten opzichte van de eerste helft van het voorgaande jaar. 

De omzetdaling is opmerkelijk te noemen. Terwijl in diverse branches de omzet stabiliseert en soms al weer aantrekt zien schoonheidsspecialisten juist nu de omzet achteruit hollen. Daar tegenover staat dat de branche voor schoonheidsverzorging in eerste instantie vrijwel geen gevolgen ondervond van de economische tegenwind.

De publicatie die ieder kwartaal verschijnt geeft niet alleen branchetotalen, maar verschaft ook informatie op het niveau van regio's, type instituten en omzetgroepen. Het volledige rapport kun je bestellen op marktdata.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Dit is een reactie van een schrijvende Beautyspotter
    26.08.2014 - 16:59 uur | Anbos

    Wij geven graag een aanvulling op deze resultaten. Want uit hetzelfde onderzoek komt ook naar voren dat ondernemers aangesloten bij ANBOS in het eerste kwartaal van 2014 een stijging hebben van 14,3% en in het tweede kwartaal een daling van 4%. In het eerste en tweede kwartaal samengenomen is er dus juist een stijging van 4,4% te zien. Je vindt deze informatie ook op pagina 42 van de Schoonheidsspecialist van augustus 2014.

  • 16.08.2014 - 17:46 uur | Michele Burgers

    Ik geloof heilig dat ondernemen altijd dit soort marktrisico's met zich meebrengt. Investeringen dienen daarom weloverwogen genomen te worden, gerelateerd aan de tijd, marktsituatie en groei of stagnatie tendens waar je je op dat moment in bevindt. Van de beautymarkt is bekend dat in tijden van recessie het gebruik dus de aanschaf hoog ligt (bekend met de lipstick en mascara index?). Maar zodra er ook maar enige vorm van herstel zichtbaar is, gaat de consument dan blijkbaar toch nog kritischer in de portemonnee leven. En dat alles ondanks dat de spaar tegoeden (gemiddeld genomen) weer op een ongekende recordhoogte zijn in Nederland...... Je moet dus als ondernemer in de beautybranche goed nadenken hoe je zelf een terugloop van omzet kunt tegenhouden, stoppen of omkeren. En daar hoort ondernemerslust, passioneel inzicht, groeiende kennis (from cradle till grave) en tomeloze motivatie bij (ben je nog net zo ondernemend als toen je net startte met je bedrijf? Doe je nog mee aan ladies nights? Sta je open voor joint promotions met andere ondernemers? etc. etc.). In hoogtij dagen kan iedereen zijn bedrijf of producten eenvoudig verkopen. In tijden van crises komen de sterkere toch weer boven drijven (dat zie je overigens in alle branches) en de zwakkere worden links en rechts door ze ingehaald. Zo was het, is het en zal het mijn inzien altijd blijven. Vergeet dus vooral niet dat de krimp in de markt ook een gemiddelde is. Van zware verliezers, middelmatige gelijk blijvers tot aan de stoere stijgers. Zorg dat je aanbod dus aansluit op de wensen van consumenten, onderzoek je marktgebied, selecteer je doelgroep goed en zorg dat je productenaanbod altijd fris en verleidelijk blijft. Een tip ik die daarbij graag geef; kijk eens op www.bfmasks.com
    Misschien zie je daar ook weer een nieuwe opening om de communicatie met je relaties aan te gaan. Hetzelfde wat je altijd al deed maar toch weer eens compleet anders en vernieuwend. Ik wens iedere ondernemer in de beautybranche een mooie toekomst met toch weer een stijgende lijn. Maar ondernemen is niet voor niets een "werkwoord".

  • 14.08.2014 - 12:01 uur | Ilze van Opstal

    Door gewoon de beste schoonheidsspecialiste te zijn hoeft dit niet te gebeuren!
    Echt, onderscheid je van anderen; het kan!!