Omgaan met onzedelijke voorstellen in de salon

16.05.2014 | Columns | 6296 keer bekeken
Omgaan met onzedelijke voorstellen in de salon

Mijn telefoon gaat. Voor de tweede keer die middag word ik gebeld door een geblokkeerd nummer. De eerste keer heb ik deze oproep aan mij voorbij laten gaan en ook deze keer neem ik bewust niet op. Als ik later die middag voor de derde keer een geblokkeerd nummer in mijn scherm zie verschijnen besluit ik, tegen beter weten in, toch maar op te nemen.
Een mannenstem aan de andere lijn vraagt wat onze prijzen zijn. Ik op mijn beurt vraag hem naar welke behandeling hij specifiek informeert. Naar de massages. Ik noem het tarief voor een haf uur en een 60 minuten massage. Of ik dan ook zijn lies masseer….
Ik kan er inmiddels wel een boek over schrijven. Meerdere keren per week word ik gebeld door heren die duidelijk met een dubbele agenda een afspraak proberen te maken. In het begin gaf ik ze nog wel eens het voordeel van de twijfel maar daar voelde ik me dan achteraf niet prettig bij. Bij afspraken in de avonduren zorgde ik er altijd voor dat mijn partner ook in de zaak aanwezig was als er geen collega’s meer waren. Tegenwoordig ben ik stukken selectiever wanneer ik een afspraak noteer en weet ik ook beter om te gaan met ongewenste verzoeken in de salon.


Omdat ik regelmatig van andere masseuses en schoonheidsspecialistes (vooral diegene die ook ontharen) hoor dat zij het ook lastig vinden om te gaan met ongewone verzoeken of ongewenste situaties wil ik graag een aantal tips met jullie delen.
  1. Wanneer je door iemand wordt gebeld en je twijfelt aan zijn intentie (meestal doordat ze wel een beetje laten doorschemeren uit te zijn op seksuele handelingen) dan zeg dit dan ook. “Meneer, met alle respect, maar ik twijfel aan de intentie van uw afspraak. Ik wil u er graag op wijzen dat mijn/onze behandelingen op geen enkele manier een vorm van seksualiteit bevat”.
  2. Werk je met meerdere collega’s, zorg dan dat je met zijn allen duidelijk je grenzen bepaald hebt en op één lijn zit. Want een argument dat regelmatig door klanten wordt aangehaald is “Oh, maar je collega deed dat vorige keer wel”.
  3. Wees vooraf heel duidelijk naar de klant wat hij mag precies mag verwachten. Vertel welke lichaamsdelen je gaat masseren, wanneer hij zich mag omdraaien etc.
  4. Kleed je degelijk, zorg dat het decolleté netjes is afgedekt, een polo is voor dit doel heel geschikt.
  5. Laat je NOOIT door de klant betasten. Wanneer dit toch gebeurt, pak direct de hand van de klant en plaats deze weer op de massage tafel. Je kunt de klant hierbij toespreken met: “Ik stop even met masseren, ik vind het absoluut niet prettig dat u mij aanraakt. Mocht dit nogmaals gebeuren ben ik genoodzaakt de massage helemaal te beëindigen”. Maak er absoluut geen kat en muis spel van, dit schept verwarring en kan lijken op een uitnodiging.
  6. Sommige mannen krijgen tijdens de massage een erectie, dit is normaal. Schenk hier verder geen aandacht aan, de klant kan zichzelf namelijk ook erg ongemakkelijk voelen. Verzoekt de klant echter om onzedelijke handelingen, leg dan uit dat dat absoluut geen optie is dat je het erg vervelend vind dat hij je hierom heeft verzocht. Het is aan jezelf of je de klant verder masseert of direct stopt.
  7. Houd er rekening mee dat advertenties op websites als Marktplaats veel mannen aantrekt die uit zijn op erotische massages.
  8. Vermeld op je website dat je behandelingen absoluut geen enkele vorm van erotiek bevatten. Bij mij heeft het erg geholpen het aantal telefoontjes met verzoeken tot erotische massages terug te dringen.
  9. Vertrouw altijd op je intuïtie en overschrijd nooit je eigen grens!

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Toon uitslag

Heb jij zelf wel eens een onzedelijk voorstel gehad in relatie tot jouw werk in de salon (11 stemmen)

  • Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt
  • Ik maak dit incidenteel mee
  • Ik heb hier regelmatig (enkele keren per jaar) last van
  • Ik maak dit vaak mee (meer dan 6x per jaar)
Stemmen

Heb jij zelf wel eens een onzedelijk voorstel gehad in relatie tot jouw werk in de salon (11 stemmen)

  • Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt
    27%
  • Ik maak dit incidenteel mee
    64%
  • Ik heb hier regelmatig (enkele keren per jaar) last van
    9%
  • Ik maak dit vaak mee (meer dan 6x per jaar)
    0%
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 22.05.2014 - 23:43 uur | Aziëlle Hogenhout

    Bij twijfel zeg ik dat de MASSEUR op maandag & donderdag aanwezig is. Is altijd voldoende :) Wij hebben ons helaas 1 keer vergist (verbale intimidatie). Deze man heb ik duidelijk gemaakt dat hij nooit meer moet bellen of afspreken en dat hij met naam en telnr op de "zwarte lijst" staat. Hij verteld nu in de buurt dat daar, op onze winkel wijzend, een hele boze mevrouw werkt. hahaha helemaal goed!

  • 22.05.2014 - 13:41 uur | Lily Broekaart-Van Vegchel

    Ook ik heb dit in het begin dat ik met mijn praktijk startte (24 jaar geleden) meegemaakt. Ik heb sindsdien een telefoonnummer van een erotische massagesalon bij de hand en maak de heer duidelijk dat wij dit niet doen, maar dat ik ze graag 'n telefoonnummer geef waar ze wel een erotische massage kunnen krijgen. Ik heb hier nooit meer last van!