Noodkreet: Jouw klant begrijpt de vaktermen die jij gebruikt helemaal niet

19.06.2017 | Columns | 3592 keer bekeken
Noodkreet: Jouw klant begrijpt de vaktermen die jij gebruikt helemaal niet

Laatst ving ik een noodkreet op van een gewaardeerde collega-bedrijfskundige. Zij had een nieuwsbrief ontvangen van een salon uit de beautybranche. Niks mis mee, want daar had zij zich op geabonneerd. Maar deze brief sprak over Cryolipolyse. En over IPL. En zij vroeg zich als niet-schoonheidsspecialist terecht af: “Wat is dat in hemelsnaam? Wat heb ik er aan? Wat doet het voor mij?”

Veelvuldig gebruik van vaktermen

Het viel haar op dat er in onze branche nogal veel gecommuniceerd wordt met vaktermen waar een leek geen snars van begrijpt. Wat heeft een consument nu precies aan microdermabrasie? Waarom zou hij of zij een TCA-peeling willen? Op veel prima verzorgde websites staan keurige menu’s met dezelfde termen... Als consument heeft ze helemaal geen behoefte aan een bindweefselmassage. Ze wil gewoon een oplossing voor de vlekjes in haar gezicht en het interesseert haar totaal niet hoe de behandeling heet waarmee wij dat oplossen.

Simpele zoekopdrachten zonder resultaat

“Ja”, dacht ik, “ze heeft helemaal gelijk!” Ik begon met een klein onderzoek door op internet wat ‘problemen’ als zoektermen in te voeren. Ik zocht op “bruine vlekjes gezicht” en kreeg allerlei gezondheidssites als resultaat. Er zit geen enkel bedrijf bij dat aanbiedt om mij ervan af te helpen. Ook niet bij de advertenties! Ik zocht op “rimpels gezicht”. Hoe verrassend: ook daar allerlei thuishulpmiddeltjes. Gelukkig staan hier bij de advertenties wel enkele bedrijven die mij met de rimpels in mijn gezicht willen helpen. Okay, nog eentje dan: ‘pukkels gezicht’. Verdikkeme: weer geen enkel bedrijf dat mij ervan of kan helpen. Wat een gemiste kansen.

De klant die zich verdiept op internet

Natuurlijk, als ik me er verder in verdiep op internet leer ik wel hoe de termen heten die gebruikt worden om mijn probleem op te lossen. En wat dan? Dan ga ik met die term op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Is dat de klant waarnaar jij op zoek bent? De klant die jou haar probleem voorlegt en waar jij een oplossing op maat voor maakt? Waarvoor jij zeer waarschijnlijk een combinatie maakt met verschillende technieken? De klant die jou vertrouwt en daarom loyaal is naar jou?

De klant waar jij (wel) wat aan hebt

De klant die al onze vaktermen kent shopt en hopt, en is niet loyaal. Zij (of hij) is de klant die jou veel tijd kost en weinig oplevert. Jouw betere klant wil een samenwerking met jou, zoekt een partner in jou om haar of hem te helpen de huid in topconditie te brengen en te houden. En verwacht dat jíj je inleest en op de hoogte houdt van alle nieuwe ontwikkelingen in de branche, zodat zij haar aandacht kan richten op andere zaken. Hoe krijg je haar de salon binnen? Door gewoon te zeggen waar het om gaat: rimpels, pukkels, hangende ogen, lelijke vlekjes, krasjes, etc.

Dus collega’s: laten we deze noodkreet ter harte nemen en onze reclame-uitingen eens onder de loep nemen, zodat een leek het in eigen woorden kan uitleggen en bijvoorbeeld doorvertellen aan een vriendin. Denk aan de website, nieuwsbrief, social media, flyers, brochures, advertenties, etc. Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn met deze veranderde manier van communiceren, en wens je veel succes!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (5)

Reageren
  • 03.02.2016 - 22:00 uur | Sandra van de Vlierd

    Bedankt voor jullie reacties, fijn dat het herkend wordt.

  • Thea Masteling
    21.01.2016 - 12:56 uur | Thea Masteling

    Dit heb ik mijn hele loopbaan al gedaan,dus voor mij niets nieuws.Ben wel blij dat je het onder de aandacht brengt!

  • Grada Van Welzen
    21.01.2016 - 10:47 uur | Grada Van Welzen

    Wil je duidelijk zijn naar je klant toe, zodat ze het begrijpt wat je bedoeld zul je in gewoon Nederlands moeten praten en absoluut geen vakjargon gebruiken.
    Het lijkt prof. te staan, maar potentiële klanten haken af omdat ze het gewoon niet begrijpen.
    Hoe eenvoudiger je het uitlegt, soms zelfs even een kleine tekening erbij maakt geeft duidelijkheid en vaak de doorslag om een behandeling te proberen of een product te kopen.

  • michele burgers
    21.01.2016 - 08:43 uur | michele burgers

    Het lijkt inderdaad soms wel of je in een autoshowroom bent: ABS, ESP, PA, ACA, HDI, SIPS. En ik wil gewoon een auto die lekker rijd en mij veilig van A naar B brengt. Je moet universitair gestudeerd hebben om alles te begrijpen en dan nog.............. Laten we heldere taal spreken tegen elkaar. Want als iemand mij verteld dat deze auto beter remt, niet zomaar in de slip kan raken, zichzelf inparkeert, vanzelf afstand houdt op mijn voorligger, een zuinige dieselmotor heeft en extra airbags heeft bij een aanrijding van opzij is de kans dat ik die auto wil rijden groter dan wanneer ik het hele alfabet opgenoemd krijg. Herkenbaar? Waarom doen we het zelf dan soms wel.......... Groetjes, BeautyFace Benelux.

  • Marinka Gelmers
    20.01.2016 - 07:54 uur | Marinka Gelmers

    Klopt !! Ik leg al jaren de vaktermen uit in "Jip en Janneke" taal. Klanten snappen er anders helemaal niks van. Ook werkstoffen in cremes in zo veel mogelijke nederlandse benamingen.