NIVEA blijkt in alle gevallen de beste keuze

29.04.2014 | Columns | 6500 keer bekeken
NIVEA blijkt in alle gevallen de beste keuze

Je zult misschien gek staan te kijken, maar na het lezen van deze tekst hoop ik dat je anders tegen NIVEA aankijkt. Ik wil je namelijk iets vertellen over de inhoud van NIVEA waar we in alle omstandigheden in ons leven veel aan zullen hebben:

Nooit
Invullen
Voor 
Een 
Ander 

:-) Klopt he? Maar toch doen we het heel vaak, ook in de salon.

Juist bij collega’s die moeite hebben met het verkopen van huidverzorgingsproducten hoor ik tijdens een verkooptraining continue als weerwoord: “Mensen geven tegenwoordig niet meer zoveel geld uit aan huidverzorging, ze maken andere keuzes”…. Persoonlijk vind ik dat je je er dan gemakkelijk vanaf maakt: “Tjsa, het ligt niet aan mij, het komt door de crisis”…… Maar ik zeg: mensen kopen toch érgens hun producten? 


Er zijn genoeg kansen die je kunt grijpen zodat je klanten ervoor kíezen om juist bij jou een uitgave te doen. In de eerste plaats is er de  ‘gunfactor’, maar die creëer je zelf omdat klanten gewoon beter geholpen worden bij jou dan bij een ander. In de tweede plaats zijn het de magische woorden: luister en denk mee met je klant. Maar er zijn ook andere, creatieve, oplossingen als je écht denkt dat het aan de prijs van je product ligt: kies een ander product want dan past dit product misschien gewoon niet (meer) bij jou?


Mijn advies is: kijk eens naar jezelf! En alles is oké hoor: Ben je een type dat graag exclusieve producten verkoopt tegen een hogere prijs? Prima, maar volg cursussen en zorg dat je kunt vertellen waaróm deze producten goed of beter zijn. Past het gewoon niet zo bij je om steeds op te moeten boxen tegen je gevoel qua prijs; neem een gangbaarder product in je salon.

Hoe belangrijk is exclusiviteit nog? Drogisterijen en webwinkels hebben elke dag volop klanten die hun product ook een paar deuren/sites verder kunnen kopen. Maar ook dáár gaat het uiteindelijk om service. 

En wat hebben wij vóór op dit alles? Vakkennis!
NIVEA is zo gek nog niet, als je maar weet hoe je het moet toepassen ;-)

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • 08.05.2014 - 19:13 uur | Sanne Noort

    Leuk artikel en helemaal waar. Ik ben naast schoonheidsspecialiste ook inkoper, een erg commerciële baan. Waar mijn nekharen altijd van overeind gaan staan is:"het is niet dat ik het je wil verkopen." Dan denk ik altijd, dat wil je dus wel. Met zo'n zin geef je je eigen onzekerheid weer.

    Je kent je product en je staat erachter. Geef goed advies en ben overtuigd van jezelf en je product dan hoef je niet te verkopen dan "verkoopt" je product zichzelf!

  • 08.05.2014 - 10:26 uur | M. J.

    Helemaal mee eens. Denk nooit aan de knip van de klant dat kan ze zelf wel denk ik altijd. Jouw advies daar gaat het om.

  • 29.04.2014 - 12:15 uur | Sandra Jacobs

    Helemaal waar. Aannames zijn de grootste valkuil bij verkoop.

  • 29.04.2014 - 08:27 uur | Monique van der Aa

    Leuke tekst! Ik schrok in eerste instantie, maar nivea is leuk gevonden!