Netwerkmarketing in de beautybranche: conclusies uit het Beautyspot.nl Trendpanel

12.11.2014 | Branchenieuws | 4672 keer bekeken
Netwerkmarketing in de beautybranche: conclusies uit het Beautyspot.nl Trendpanel

In de beautybranche worden op dit moment zowel beautyprofessionals als niet-professionals benaderd om via directe verkoop van cosmetica een eigen carrière vorm te geven of om financieel onafhankelijk te worden. Je krijgt een uitnodiging via LinkedIn, je komt deze bedrijven tegen op beautybeurzen en vertegenwoordigers van deze bedrijven posten op diverse fora en groepen op internet. Het gaat dan vaak om distributeurs van een multi level marketing bedrijf (MLM bedrijf) en dit staat ook wel bekend als netwerkmarketing, relatiemarketing en teammarketing. Het is een zakenmodel waarbij diensten of producten verkocht worden door middel van een gelaagd systeem van vertegenwoordigers of distributeurs, die ook wel (verkoop) consultant genoemd worden. Voorbeelden hiervan zijn Amway, Herbalive,  Oriflame en For Ever Living.

Het samenwerken met deze bedrijven kan interessant zijn wanneer je graag van huis uit wilt werken, geen baas wil hebben en een grote dosis aan zelfstandigheid bevat. Het is ideaal om te combineren met huishouden en gezin, zo wordt gezegd. Geen wonder dat vrouwen in het algemeen en de zelfstandige beautyprofessional in het bijzonder zich aangesproken voelen. En als het daarnaast ook nog eens lastig is om als schoonheidsspecialiste of nagelstyliste in deze barre tijden je omzet op peil te houden  dan is de keuze misschien snel gemaakt.

Wordt er al gewerkt met MLM bedrijven, en zo  ja, waarom? Of waarom niet?  We vroegen het aan de leden van het Beaustypot.nl Trendpanel en presenteren je de feiten.

7% Van de beautyprofessionals is verkooppartner van MLM bedrijf en 4% wil het worden

Van alle beautyprofessionals werkt 7% samen met een mlm bedrijf. De merken waar deze professionals mee werken zijn LR Beauty & Health, FM Group, Amway, Doterra, Oriflame, Nutrimetrics, Nuskin, Herbalife, For ever Living en Blèzi Cosmetics.

De belangrijkste redenen om samen te werken met deze bedrijven zijn dat men de kwaliteit van de producten goed vindt, men het een goed business concept vindt en om extra inkomsten te genereren.
Andere voordelen die genoemd worden zijn dat men het vindt passen bij de manier van werken, je kunt opleidingen en trainingen volgen en je hebt er goede carriere mogelijkheden.
4% van de beautyprofessionals werkt nog niet met mlm bedrijven maar heeft wel interesse.

82% Van de beautyprofessionals is geen verkooppartner van een MLM bedrijf en wil het ook niet worden

De meeste beautyprofessionals (82%) werken niet als verkooppartner van een mlm bedrijf en willen dat ook niet worden. Men heeft er eenvoudig geen interesse in of behoefte aan of het business concept spreekt (helemaal) niet aan. Er is ook een groep die het geprobeerd heeft maar ermee gestopt is omdat men er geen goede ervaring mee had.
De niet-fans van mlm bedrijven vinden het geen sympathieke verkoopmethode, het voelt niet goed, je moet met de producten leuren. Daarnaast wil een grote groep professionals op de eigen manier werken en niet afhankelijk zijn. 
Volgens sommigen voegt het weinig toe aan de eigen werkwijze, iedereen kan consulent worden en je hebt geen exclusiviteit.
Tot slot: 7 % van de professionals weet het nog niet.

Wat vind jij?

Wat vind jij van de opkomst van MLM bedrijven in de beautybranche? Is het dé manier om je omzet te vergroten en de crisis te lijf te gaan? Of juist niet? Plaats jouw reactie hieronder.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (13)

Reageren
  • 16.05.2016 - 19:06 uur | John Bleeker

    MLM is EEN manier van zaken doen. Of beter nog, een organisatie- of bedrijfsmodel.

    Dit model kan gebruikt worden om een bedrijf op te zetten. Er zijn leveranciers van produkten die je in je verkooporganisatie wilt opnemen die verwachten of eisen dat je daarbij hen MLM model gebruikt, compleet met commissie systeem en winstmarge overzichten.

    Te zeggen dat MLM een slechte methode of model is is feitelijk hetzelfde als te zeggen dat je nooit in een winkel je produkten moet kopen vanwege de slechte ervaringen die in winkels zijn opgedaan.

    Je hebt overal rotzakken en goedzakken en alles er tussen in, het zijn gewoon mensen. Sommige van onze medemensen proberen in iedere situatie te profiteren van anderen, sommigen gaan zo ver dat ze daarbij heuse slachtoffers maken. Maar dat betekent dus niet dat alle mensen die gebruikmaken van een MLM model of alle leveranciers die een MLM model hanteren, oplichting of andere illegale praktijken voor ogen hebben.

    Indien iemand interesse heeft om op zoek te gaan naar een MLM georienteerde leverancier dan is het verstandig eerst het begrip MLM goed onder de knie te hebben en daarnaast een aantal MLM-georienteerd leveranciers naast elkaar te leggen. Het zou goed zijn als je iemand kent met ervaring met bij voorkeur meerdere MLM leveranciers die bij je besluitvorming te betrekken.

    De controverse rond MLM organisaties door een vasthoudende groep van de bevolking heeft mij altijd wel geintregeerd. Om wat gespreksstof te hebben vind ik het wel een goed idee voor mijzelf concrete voorbeelden naast elkaar te hebben.

    Zowel mensen die informatie willen verschaffen als zij die informatie zouden willen ontvangen kunnen mij bereiken via mijn email adres: mlm.bleeker@gmail.com

    Dit is geen wervingsactie.

  • Sonja Jobse
    25.11.2014 - 20:24 uur | Sonja Jobse

    Ik ben het helemaal met F. Jonker eens!
    Het verhaal is zo herkenbaar dat ik denk dat wij voor dezelfde firma werken.

    Een gedeelte van deze reactie is verwijderd vanwege het maken van reclame. Dit is niet toegestaan.

  • F Jonker
    25.11.2014 - 16:52 uur | F Jonker

    Let op!: Vele netwerkmarketing bedrijven die momenteel actief zijn in Nederland distribueren prima kwaliteitsproducten, ECHTER is er voor de professionele markt simpelweg te weinig marge en niet voldoende voordeel gezien vele netwerkbedrijven werken met verplichte voorraad, wat bij overige groothandels overigens vaak ook verplicht is. Voor vele niet-professionals die een extra inkomen willen opbouwen zijn de onkosten vaak hoog en te weinig klandizie door de hoge verkoopprijzen en inkoop(druk). Oplossing zou zijn, GEEN voorraad en MEER marge.

    Naar mijn inzicht werkt een klassiek netwerk marketing concept niet rendabel en zeker niet voor een professioneel salon. De hele branche is toe aan een revolutie en ik zie de tendens dat er steeds meer gewerkt wordt met fysieke vestigingen en er zijn zelfs enkele bedrijven die zonder voorraad werken en slechts op zoek zijn naar professionele experience centers die dan een groot deel van de marge ontvangen, nadat de verkoop via dropshipping aan de klant wordt geleverd (geen voorraad).

    Ik ken een nieuw bedrijf in Nederland die met een dergelijke concept werkt ZONDER VOORRAAD en MARGES (van 30% tot 50% op directe verkopen. Uiteraard ook op herhaalaankopen). Er worden nog fysieke locaties (salons) gezocht waarmee een partnerschaps deal gesloten kunnen worden. Dit zijn uiteraard beperkte aantallen in Nederland en Belgie! De omzetten in andere landen (Duitsland, Polen, Finland, Zweden, Zwitseland) zijn gigantisch te noemen door een revolutionaire marketingmethode.

    Een gedeelte van deze reactie is verwijderd vanwege het maken van reclame. Dit is niet toegestaan.

  • Sandra Jacobs
    18.11.2014 - 11:53 uur | Sandra Jacobs

    Een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, want niets is goed of fout, maar de keuze is wel: ga je voor ondernemerschap met volledige authenticiteit of kies je voor een businessmodel waarbij de voorwaarden en verdiensten door een overkoepelend orgaan worden bepaald en je buurvrouw of -man, die geen enkele beauty gerelateerde vakopleiding heeft, ineens je collega wordt? Als je daar geen problemen mee hebt, dan kan het voor je werken. Ik vind dat er plek is voor beide business modellen, want keuzes hebben is altijd goed. Alleen denk ik dat MLM niet 'dé perfecte constructie is' wat het nu ineens wel een beetje doet lijken... Het bestaat tenslotte al 30 jaar en is ook in andere branches al zeer lang bekend. Het was, zoals al eerder gezegd, in de jaren 70 een enorme hype. Daar lijkt het nu eerlijk gezegd ook weer een beetje op en de geschiedenis leert ons dat hypes ook altijd weer overgaan... Persoonlijk denk ik dat de kracht in deze formule ook zit in het 'moeten behalen' van doelstellingen 'en plein publique', een psychologisch effect waarbij niemand wil afgaan (denk aan het succes van de Weight Watchers) en daarom vreselijk z'n best doet om zeer actief te blijven lobbyen. Iets wat je natuurlijk ook voor je eigen bedrijf ten doel kunt stellen want daar zit denk ik de crux: denken, durven, doen vanuit ambitie en drive en vooral doorzetten... Maak daarom vooral je keuzes weloverwogen en denk ook zeker lange termijn. Dan zal je ook de keuze maken die echt bij je past... Succes!

  • Occhiolino Beauty Lounge
    18.11.2014 - 09:25 uur | Occhiolino Beauty Lounge

    Ik werk met de producten van PhysioCosmetic die op de markt verspreid worden door DirectLife Global. DLG en het zijn zeer innovatieve producten van hoge kwaliteit! Dit moet ook wel, anders kun je geen netwerk opbouwen. Je wordt infeite betaald voor de reclame die je maakt en bij DLG werk je 3 mnd en krijgt er 4 betaald!!! Welke werkgever beloont zo zijn personeel? Van die bonus kan ik 2 mnd mijn huur betalen!!! Voor meer info dlifeglobal.com/rm62559343/business

  • Jaklin Mamadi
    17.11.2014 - 14:42 uur | Jaklin Mamadi

    De opkomst van de MLM bedrijven in Beauty en wellness branche is een prima aanvulling naast de huidige werkzaamheden, vooral in moeilijke tijden. Je hebt geen vooropleiding, werkruimte en voorad nodig om met MLM bedrijf samen werken.
    Is de marketing van de toekomst als we de grote namen in financiële industrie mogen geloven.
    Ik ben zelf partner van een nieuwe Duitsche MLM bedrijf die heel hard aan het groeien is in Europa.

  • astrid vos
    17.11.2014 - 06:59 uur | astrid vos

    Ik werk sinds half februari van dit jaar met een mlm bedrijf uit Duitsland wat volgend jaar al 30 jaar bestaat, dus zeker geen nieuwkomer is op de markt en daar zelfs marktleider is. Het was de beste beslissing die ik in jaren heb gemaakt om dit naast mijn groothandel in cosmetica te gaan doen. Het geeft een mooie balans tussen het werk in de groothandel en hetgene wat ik doe met netwerkmarketing. Het kan een perfecte aansluiting zijn bij de producten van een schoonheidssalon, juist omdat de schoonheidsspecialiste de beste kennis heeft van de huid en een klant daar komt voor een goede resultaatgerichte behandeling. Je kunt zelf kiezen met welke producten je wilt werken en kijken wat een aanvulling kan zijn op je bestaande assortiment. Vooral de voedingssupplementen zijn zeer speciaal, het heeft mijn gezondheid enorm verbeterd, ik heb sinds 2003 MCTD, een vorm van reuma, waardoor ik mijn werk als schoonheidsspecialiste niet meer kon uitoefenen, maar door het gebruiken van een aantal producten, heb ik de kracht weer teruggekregen in mijn handen en meer energie dan ik in jaren heb gehad.
    Je krijgt het echt niet voor niks en moet er ook gewoon voor werken, maar ik heb met dit bedrijf al meer erkenning gekregen in 9 maanden als in heel mijn werkende carriëre. Daarnaast geeft de samenwerking met anderen een enorme voldoening. Je staat er niet alleen voor en krijgt alle opleiding en begeleiding die je nodig hebt.
    Iedereen kan zelf een keuze wat hij hiermee doet, maar laat je eerst uitvoerig toelichten en probeer het zelf uit en geef er dan pas een oordeel over netwerkmarketing. Het schijnt dat er in Amerika al opleidingen zijn in netwerkmarketing en daar is dit ook heel gewoon, het is jammer dat hier in Nederland nog heel negatief over wordt gedaan.

  • Ilze van Opstal
    16.11.2014 - 11:09 uur | Ilze van Opstal

    Goed dat hier op beautyspot van alles wat er speelt in onze branche ter sprake wordt gebracht en iedereen de kans krijgt te reageren. Ik zelf ben nu 24 jaar zelfstandig werkend schoonheidsspecialiste en ben 22 jaar zeer trouw geweest aan een en dezelfde groothandel. Je neemt het zoals het komt al mopperde ik vaak over allerlei dingen die fout gingen. Ook het ontbreken van productkennis en commercieel meedenken is iets wat ik miste, maar op de een of andere manier was het wel gemakkelijk en vertrouwd om daar te blijven bestellen. Totdat ook ik 2 jaar geleden werd aangesproken over een productlijn die mij wel aanstond van een MLM-bedrijf. Het systeem erachter vond ik niet zo interessant, als het product maar goed was. En had product wás goed. Ik werd nieuwsgierig naar meer en ging verder informeren. Het verbaasde mij dat je opeens met een heel netwerk positieve mensen te maken hebt die gewoon info met je delen, gratis en belangeloos. Ik mocht snel mee naar de fabriek, en om een lang verhaal kort te maken heb ik mijn salon omgebouwd en ben volledig met dit MLM bedrijf in zee gegaan. Eerlijk gezegd heb ik de eerste 1,5 jaar ook sceptisch de kat uit de boom gekeken over het verdere bedrijfsplan, maar het is zo eerlijk en transparant dat ik hier nu sinds een half jaar ook mee aan de slag ben gegaan en ik het heel leuk vind om mijn opgedane kennis van de afgelopen 24 jaren met andere te kunnen en mogen delen. Er zijn geen addertjes en ook geen valse beloften. Het is wel zo dat we allemaal ons best moeten doen om succesvol te kunnen worden, maar dat is natuurlijk overal zo. Niets moet en alles mag; je bent er vrij in hoeveel of hoe weinig je met de producten en/of het verdere concept wil. Geen regels van minimale afname per jaar of wat dan ook, en een prima begeleiding op alle gebied. Ik ben zeer blij dat ik aangesproken ben destijds.

  • Sandra Jacobs
    14.11.2014 - 10:27 uur | Sandra Jacobs

    Ik ben absoluut voor het overwegen van goede nieuwe business-modellen maar of deze MLM-constructie dé manier is? Ik ben er zelf ook meerdere malen op verschillende manieren door benaderd. Mijn gevoel zegt dat er bij deze organisaties hele grote adders onder het gras zitten maar misschien heb ik het hier ook wel heel erg mis… De tijd zal het leren. In de jaren '70 was MLM ook al een hype en is toen ook weer verdwenen. Als dit het perfecte business model zou zijn, dan zou m.i. het hele bedrijfsleven nu zo wel in elkaar steken. Wat mij wel echt tegen de borst stuit is dat iedereen, dus ook als je niets met het vak te maken hebt, aan dit concept kan deelnemen om 'bij te verdienen.' Brancheverloedering noem ik dat eerlijk gezegd en eigenlijk heel erg beledigend voor de gekwalificeerde huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten die vanuit hun studie en vakkennis, cosmetica ter huidverbetering, adviseren.

    Met visie en focus een gedegen beleid en strategie volgen en klanten op verantwoorde wijze aan de hand nemen en met hen samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken, waarbij gezondheid, liefde voor het vak en een gezonde dosis commercieel inzicht op verantwoorde wijze wordt uitgedragen, past als importeur meer bij mijn eigen ondernemersstijl. Natuurlijk hoort hier ook marktvergroting bij. Dit is echter de manier waarbij ik me comfortabel voel en waarbij ik mezelf elke dag recht in de spiegel aan kan kijken. Je krijgt tenslotte de klanten die bij je passen… Het grote geld? Als je gelooft in jezelf en in je eigen kracht blijft staan, dan is de kans op financieel succes vele malen groter dan dat alleen geld je drijfveer is, is mijn bescheiden mening… Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, dus volg vooral je eigen gevoel...
    Beoordeel dit vooral op eigen meritus; ik wens je veel wijsheid in je keuzes toe.

  • a timmers
    14.11.2014 - 08:24 uur | a timmers

    Ik ben schoonheidsspecialiste en bij het starten van mijn bedrijf ben ik begonnen met het merk artistry en beauty cycle van Amway. De reden dat ik voor amway koos was dat je geen verplichte afname had en ik vond de artistry lijn heel fijn om mee te werken.
    Inmiddels werk ik hier niet meer mee. Ik ben een jaar geleden mee gestopt omdat dit systeem voor een schoonheidssalon niet echt voordelig is.
    De marge die op de producten zitten is heel weinig vergeleken met een proffecionele merk.
    Bij amway was dat 63% en bij alle professionele merken is dat 100%. Dat is bij elk verkochte product een verlies van 37% van je omzet.
    Bij amway werken ze met een bonus systeem met een max van 21% extra marge. Ook al haal je de maximale bonus dan heb je nog een verlies van 16%.

    Een tweede nadeel vond ik dat ze geen salon verpakking hadden.
    Voorbeeld: Een scrub van 100 ml kost rond de 16€ terwijl Ik bij een proffecionele merk 19€ betaal voor 500 ml salon verpakking.

    Een andere nadeel vond ik dat er veel klanten het merk associëren met tupperware partys. Ik hoorde vaak van 'oh dat merk ken ik, mijn buurvrouw werkt daar ook mee'. Is je buurvrouw schoonheidsspecialiste? 'Nee, zij doet de producten aan familie en vrienden verkopen of op partys die ze organiseerd.

    Dit zijn de 3 voornaamste nadelen waarom ik ermee gestopt ben.

  • 13.11.2014 - 17:59 uur | Jerry Versluis

    Een ieder moet gewoon zijn eigen keuzes maken, zeker als je er voor 100 % achter kan staan. Soms leidt dat niet tot het verwachte succes en wordt de aanbieder de schuld toegeschoven. Dat is niet alleen zo bij MLM systemen, hoewel het daar wel vaker voor komt dan er buiten. MLM is formeel gemaakt voor de consumentenmarkt en niet voor bedrijven. We zijn van mening dat een professionele salon dit kan doen voor de omzet en inspiratie, maar beter bij de professionele merken kan blijven die niet buiten het professionele kanaal aangeboden worden. Albert Heijn is ook altijd koersvast geweest en heeft nog altijd (gemiddeld) het grootste markt aandeel. Winkels als V&D en Hema die heen en weer gaan in hun aanbod en beleid hebben het niet makkelijk. Misschien kan je daar een voorbeeld aan nemen als je twijfelt of dit iets voor je is ? Heb jij met een professioneel merk minder succes dan je collega's met hetzelfde merk ? Dat is normaal. Als je daar dezelfde tijd in steekt en weer fris enthousiasme ontwikkelt door creativiteit kan je succes daarmee ook groeien en meestal blijvend zijn. Succes voor iedereen, met of zonder MLM producten. Wij kiezen voor een succes zonder en dat werkt voor ons goed. Wil jij kiezen voor een succes met.....dan is dat ook goed. En voor degenen die het nodig vinden om het maar af te kraken op basis van uitblijvend succes : verbeter de wereld, begin bij jezelf......

  • Eugenie De Groot
    13.11.2014 - 12:46 uur | Eugenie De Groot

    Ik werk al 27 jaar als schoonheidsspecialist en ben een half jaar geleden begonnen met een mlm concept. Voorwaarde is dat je tevreden bent over de kwaliteit en dat het commercieel voor je interessant is. Ook belangrijk is dat je niet aan allerlei verplichte afnames bent. Door het grote netwerk dat je hebt is het niet moeilijk om anderen enthousiast te maken.

  • Sonja Jobse
    13.11.2014 - 10:32 uur | Sonja Jobse

    Onbekend maakt onbemind. Aan het MLM systeem kleeft een negatief imago en vele vooroordelen, voortkomend uit onwetendheid. Ik was zelf ook altijd sceptisch daarover. Ik heb 20 jaar als zelfstandig schoonheidsspecialiste gewerkt, en daarna een aantal jaren in de startende onderneming van mijn man. Nu dat bedrijf goed loopt, ben ik daar gestopt. En toen kwam ook ik in aanraking met een bedrijf dat werkt via MLM of netwerkmarketing. Zoals gezegd was ik ook erg sceptisch, maar de producten die ik zag waren zo vernieuwend en het resultaat zo geweldig, dat ik besloot om er meer over uit te zoeken. Ik ontdekte dat de grootste fout die in netwerkmarketing wordt begaan is; het achterwege blijven van een gedegen begeleiding en coaching, en dat er (te) veel mensen instappen met verkeerde ideeën. Ik heb erg veel gehad aan de info van deze link: http://www.mlm-support.info/top-deal.html Dit is geschreven door iemand die vaak haar neus heeft gestoten aan dat systeem. Ik ben naar een aantal presentaties gegaan van het nieuwe beautyconcept en heb in dat bedrijf echt wel vertrouwen gekregen. Het is ingewikkeld en nieuw, maar ik geloof er helemaal in dat dit gaat werken in 2015.Ik heb me dus ingeschreven. ("Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, zal je blijven krijgen wat je altijd gekregen hebt." -Tony Robbins) Ik ben van mening dat mensen die vooruitstrevend en ambitieus zijn er wél voor openstaan om nieuwe kansen te benutten, maar dat de meesten gewoonweg te weinig tijd ervoor nemen om zich er werkelijk in te verdiepen. Het is juist de eigen manier werken en niet afhankelijk zijn waardoor ik ermee ben gaan werken. Je leert veel van je "upline" (mits je een goede coach hebt) en de trainingen, waardoor je er veel kennis en ervaring ermee op doet. (Althans, bij het bedrijf waarmee ik werk) Ook heeft "mijn bedrijf" een super uitgebreide backoffice en benaderbare professionals waar je veel aan hebt. Maar, zoals ik aangaf, je moet wel "out of the box" durven denken, en durven doen. Als je liever op safe speelt, dan is MLM of netwerkmarketing inderdaad niets voor jou.