Nerveuze klanten in de salon: hoe pak je dat aan?

31.08.2016 | Columns | 2126 keer bekeken
Nerveuze klanten in de salon: hoe pak je dat aan?

Sommige behandelingen brengen de klant meer spanning dan ontspanning. Wat doe je als een klant zo zenuwachtig is voor een bepaalde behandeling, dat hij of zij bij de minste of geringste aanraking opspringt en volledig verkrampt in jouw behandelstoel ligt?

Heldere uitleg voorkomt stress

Voor de meeste mensen wordt een bezoek aan de beautyprofessional ervaren als ontspannend, maar soms is het juist heel spannend. Waar de behandelingen voor jou als professional gesneden koek zijn, heeft de klant soms geen idee van wat er te gebeuren staat. Dit veroorzaakt stress. Daarom is het goed om voor aanvang van de behandeling eerst helder uit te leggen wat er staat te gebeuren én wat vervolgens het resultaat is.

Geruststellen van je klant

Als je over de behandeling vertelt, leg je natuurlijk uit hoe het voelt. Kun je uit eigen ervaring vertellen – omdat je de behandeling bijvoorbeeld zelf eerst uitvoerig hebt getest – dan kun je dit als geen ander doen. Is dat niet mogelijk, vertel dan over de ervaringen van andere klanten. Stel je klant niet alleen vooraf gerust, maar informeer ook tijdens de behandeling hoe hij of zij zich voelt. Laat deze klanten – zeker als het de eerste keer is – niet alleen in de behandelruimte. Je wilt tenslotte voorkomen dat ze gaan piekeren over alles wat ze al dan niet voelen op dat moment.

Zorg voor ontspanning

Blijft de klant het als iets heel spannends ervaren, kies er dan voor om de stoel niet helemaal plat te leggen. Ook kun je je klant afleiden met een eenvoudige voet-, hand- of hoofdmassage vooraf of een ontspannende warmtepakking. Heeft de spanning of stress niets met de behandeling te maken, maar juist met de situatie waarin de klant zit – denk aan een vervelende situatie thuis of op het werk – laat hem of haar dan zijn verhaal doen, als daar behoefte naar is.

Let op je houding

Je houding is in alle gevallen – of de klant nu nerveus is of niet – erg belangrijk. Zorg dat je zelfverzekerd overkomt en wees enthousiast over wat je doet. Je klant zal dit niet alleen als heel prettig ervaren, maar er is ook een grote kans dat je enthousiasme wordt overgenomen. Daardoor ontstaat een heel andere sfeer tijdens de behandeling.

Verplaats je in de situatie

Heb je te maken met een klant die het ontzettend spannend vindt, probeer je dan te verplaatsen in zijn of haar situatie. Waar mogelijk kun je je behandeling misschien iets aanpassen, zodat je klant het prettiger vindt. Denk bijvoorbeeld aan klanten die claustrofobisch zijn, die kunnen het aanbrengen van een masker al lastig vinden. Probeer ze in alle gevallen gerust te stellen. Helpen al deze tips niet, dan past de behandeling niet bij je klant. Stop met de behandeling en adviseer een andere behandeling. Je wilt tenslotte het beste resultaat behalen en een sfeer creëren waardoor je klant nog eens terugkomt.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren