Moeke versus Madonna

06.12.2013 | Columns | 1935 keer bekeken
Moeke versus Madonna

Hoe presenteer je jezelf het beste? Hoe haal je het beste uit jezelf? En hoe doen anderen dat? Vragen die veel mensen bezig houden, vooral vrouwen. En laat de beautybranche nou net dé plek zijn waar de klant die vragen kan stellen. Zo komen ze dus bij jou, en dien je er iets zinnigs over te zeggen.

De geboorte van een moeke
Vroeger was alles simpeler: je was een knappe meid, tot je trouwde en kinderen kreeg en je uiterlijk er totaal niet meer toe deed. Ziedaar, een moeke was geboren. Althans, zo ging dat in de meerderheid van de gevallen. Kijk maar naar foto’s van vroeger; tegen de tijd dat het jongste kind werd geboren, zag de moeder er al uit als oma. De ‘vertrutting’ van je uiterlijk was algemeen geaccepteerd.

Toen werd alles anders: de druk om jong, strak, rimpelloos en hip te blijven is vandaag de dag groter dan ooit. Door de komst van smartphones en social media kan iedereen foto’s de wereld rondsturen en is uiterlijk belangrijker dan vroeger. Smullen we niet allemaal van foto’s van Madonna of Kim Kardashian zonder make-up? 

40 is het nieuwe 30?
Een belangrijke veroorzaker in deze verschuiving is de komst van Photoshop. ALLE bladen maken gebruik van photoshop, alle advertenties zijn bewerkt, dus eigenlijk is alles wat je ziet behoorlijk bijgeschaafd. 

Blijkbaar is het voor onze hersenen lastig om de koppeling te maken: we weten dat het niet echt is, maar we willen toch graag zelf ook zo’n smetteloos strak huidje. De cosmetica-industrie maakt hier gretig gebruik (misbruik?) van en laat ons geloven dat het ook voor ons weggelegd is, als we maar die ene crème gaan gebruiken. En we laten ons maar wat graag in de luren leggen. 

Wat is haalbaar?
We voelen dus de hete adem van de eeuwig jeugdigen, van de supermodellen en de onmogelijke foto’s waar we niet aan kunnen ontkomen. Maar moeten we er ook iets mee?
Ach, wat is moeten? Ik denk dat de meeste vrouwen prettig in hun (al dan niet strakke) vel zitten als ze weten dat ze er op hun best uitzien. En op hun best, dat is niet á la Miranda Kerr, maar gewoon goed verzorgd, met een flatterende outfit en vooral ontspannen en zelfverzekerd. Als mensen die verwachtingen nou eens laten varen en gewoon hun beste zelf zouden willen zijn…
En laten wij als beautyexpert daar nou net een heel belangrijke bijdrage aan kunnen leveren! Wat hebben we toch heerlijk werk!

 

Dit artikel is geschreven door Angela van Eck

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren