Mindful eten kan bijdragen aan gezonder voedingspatroon

13.04.2015 | Trends | 1995 keer bekeken
Mindful eten kan bijdragen aan gezonder voedingspatroon

Elk pondje gaat door het mondje. Soms eten we gedachteloos terwijl we televisie kijken, terwijl we lezen of terwijl we praten. En als we anderen zien eten krijgen we lekkere trek. Tegenwoordig is er overal om ons heen eten te koop waardoor de verleiding wel heel erg groot is en we snel geneigd zijn om te veel en te ongezond te eten. Veel van je klanten zullen dit probleem herkennen. Je kunt ze helpen door ze te vertellen hoe ze mindful kunnen eten.

Bij mindfull eten gaat het om het doorbreken van het automatische eetpatroon zodat men met minder eten toch genoeg kunt hebben. Mensen die 'mindful eten' hebben een krachtig instrument in handen om in een wereld vol verleidingen en eetprikkels een bewuste keuze te maken. Lees hier vijf tips die je klanten zouden kunnen helpen om bewust te eten en die kunnen bijdragen aan een gezonder voedingspatroon.

Tip 1: Kies of je wel of niet gaat eten
De verleiding tot het eten van ongezonde dingen is elke dag groot. Maar het is aan jou of je op deze verleiding in gaat. Bedenk daarbij hoe dik je kunt worden als je aan iedere verleiding toegeeft. Neem even een momentje van rust voordat je de eerste hap neemt. Ga je eten omdat het eten toevallig in je omgeving beschikbaar is, of ga je eten omdat je echt trek hebt? Maak een bewuste keuze om wel of niet te eten.

Tip 2: Kies voor kwaliteit in plaats van voor kwantiteit
Waarom zou je je volstoppen met voeding waar je niet echt van geniet of waar geen voedingswaarde in zit? Gedraag je als een snob als het om je voeding gaat. Kies alleen voor gerechten of voeding die je echt lekker vind. Of kies voor voeding boordevol voedingsstoffen in plaats van lege calorieën. Ga bewust met je eten om.

Tip 3: Eet langzaam en aan tafel
Langzaam eten hoeft niet te betekenen dat je uren aan tafel moet zitten. Toch is het een goed idee om jezelf en je gezin er aan te herinneren dat het eten geen race tegen de klok is. Neem kleine hapjes en geniet ervan. Als je je eten beter kauwt zal de voeding beter verteren en je zult misschien smaken ontdekken die je anders gemist zou hebben.

Tip 4: Focus op je eten
Ons dagelijks leven zit vol met afleiding en talloze gezinnen eten met de TV of radio aan. En bij hoeveel gezinnen wordt er niet gehannest met mobieltjes aan tafel? Focus je niet op andere zaken, maar blijf met je aandacht bij het eten. Eet in stilte.

Tip 5: Aandacht voor smaak.
De zuurheid van een citroen, de kruidige smaak van rucola, de krokante bite van een pizza. Besteed aandacht aan de details van je eten. Hoe ruikt het? Wat is het mondgevoel? Smaakt de ene hap anders als de andere? Als je je eten binnen enkele minuten hap-slik-wegslikt dan kun je niet echt genieten van de smaken en de texturen van het eten.

Mindful eten kan helpen bij een gezondere levensstijl. Door bewust om te gaan met eten kun je betere keuzes maken. Wees je bewust van je keuze en geniet vooral van wat je eet.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren