Manicures, bestaan ze nog?

26.08.2016 | Columns | 2838 keer bekeken
Manicures, bestaan ze nog?

Hoeveel van mijn collega's hebben klanten die regelmatig voor een (spa-)manicure komen? Je merkt een verandering in de salons met het geven van een manicure. En dan heb ik het niet over de P(R)EP, die we allemaal doen voorafgaand aan welke behandeling dan ook. Nee, ik heb het over een standaard, spa- of luxe spa-manicure. Geef jij die nog?

Het gros van mijn klanten komt voor een nagelversteviging, nagelverlenging, gelpolish of nagelherstellende behandeling. Een enkeling komt om de twee weken voor een spa-manicure met gelpolish en om de zes weken wordt de spa-manicure vervangen voor de luxe spa-manicure, inclusief paraffinebad.

Hoe kun je de ‘old skool’ manicure weer onder de aandacht van je klant brengen? Navraag bij enkele van mijn klanten wijst uit dat de meeste dames twee redenen hebben om een manicure te nemen: 

1. Op het moment dat ze last hebben van een droge huid, kloven, beschadigde nagelriemen e.d. (De kunst is natuurlijk om deze klachten te voorkomen).

2. Als luxe verwennerij.

Breng je manicure-behandelingen onder de aandacht van je klanten op het moment dat je ziet dat de handen en nagelriemen wat meer aandacht verdienen. Daarbij kun je uitleggen dat een regelmatige luxe manicure - eventueel met een paraffinebad - de huid intensief verzorgt en voedt. Geef daarbij wel aan dat de klant zelf ook haar best moet doen om haar huid, nagelriemen en nagels gezond te houden. Dit betekent - afhankelijk van de conditie van de huid en/of nagelriemen - minimaal twee keer per dag smeren met nagel(riem)olie en handcrème. De flesjes olie en tubes handcrème doen niets als de klant ze niet gebruikt. Maak je klant daar bewust van. Als je olie en crèmes verkoopt in je salon of studio, dan is dit meteen de uitgelezen kans om de klant wat mee te geven. Geef de klant bijvoorbeeld een paar proefjes mee om te proberen en vraag bij de volgende afspraak hoe deze zijn bevallen. De kans is groot dat de klant tot aankoop over gaat. 

Ook kun je een manicure ter sprake brengen als je klant je vertelt gespannen, onrustig of gestrest te zijn. Juist dan is zo’n spa-manicure een heerlijk verwenmoment. Even een extraatje naast de reguliere behandeling. Geef ze tijdens hun reguliere behandeling een korte hand- en onderarmmassage, zodat ze een voorproefje krijgen van wat een luxe manicure inhoudt.

Je zult zien dat de klant vanzelf ontspant en soms zelfs wegdoezelt tijdens je behandeling, als je een relaxed achtergrondmuziekje opzet en niet te veel praat. Geef een goede massage en ze zijn vertrokken.......sorry, verkocht!

Heb jij nog tips en tricks om manicures aan de man (en vrouw) te brengen?

Tot volgende maand!

Saida

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 26.08.2016 - 12:45 uur | Marja de Krosse

    Laat ik nou een nagelstyliste zijn die de Manicure ( 2 soort behandelingen) juist heel veel uitvoer. Ik ben 3 jaar geleden gestopt met traditionele gel en acryl en volledig gegaan voor "zo natuurlijk mogelijk". Naast Manicure verstevig ik wel de natuurlijke nagel met ManiQ en zet ik gellak. Toen ik het roer omgooide had ik binnen no time een groot klanten bestand voor een Manicure. Vandaag de dag komt 75% van mijn klanten iedere 3 weken voor een Spa Luxurieus Manicure. Promoten alleen in de salon zou ik niet doen, zet het duidelijk en goed zichtbaar ( met uitgebreide uitleg enz) op je website als je meer manicure wilt doen. Ik ben er blij mee en hoor regelmatig van nieuwe klanten dat ze zo blij zijn dat ze terecht kunnen voor een mooie een heerlijke Manicure behandeling. Marja de Krosse

  • Janneke Brouwer
    26.08.2016 - 10:28 uur | Janneke Brouwer

    Geweldig artikel weer Saïda. Bij ons in de salon deden wij de manicure promoten op een hele simpele manier. Een onderdeel laten ervaren