Leverancier kan beautyprofessional veel beter ondersteunen bij verkoop

07.01.2015 | Branchenieuws | 1721 keer bekeken
Leverancier kan beautyprofessional veel beter ondersteunen bij verkoop

De meeste leveranciers in de beautybranche doen keurig wat er van ze verwacht wordt: je kunt er gemakkelijk de gewenste hoeveelheid producten bestellen en die worden dan op het afgesproken moment geleverd. Maar beautyprofessionals anno 2015 verwachten meer van hun leveranciers. Veel meer, zo blijkt uit de resultaten van het Beautyspot.nl trendpanel. Veel beautyprofessionals vinden dat hun leverancier nog beter kan luisteren, ondersteunen en adviseren bij de verkoop van de producten. "Nu is het vaak gericht op de egen verkoop en moet de salon maar zien hoe verder". Wat kan de leverancier nog meer doen om hun afnemer bij te ondersteunen?

Productkennis up to date houden

Ongeveer 1/3 van alle beautyprofessionals vindt dat het de taak van de leverancier is op de productkennis up-to-date te houden. Dat kan door een goede documentatie over de producten, (product)trainingen, informatieavonden, workshops, demonstraties, (bij)scholing of e-learning.

Acties bedenken en ondersteunen

Het wordt gewaardeerd als leveranciers goede acties bedenken en (tijdelijk) inkoopaanbiedingen maakt en er ondersteunend promotiemateriaal voor aanlevert. Niet alleen de traditionele reclame materialen zoals displays, presentatie-ideeen, posters of folders, maar vooral ook de digitale middelen. Denk daarbij aan  banners,  rechtenvrije foto's voor op de website en Social Media. Of de leverancier kan een voorbeeldmailing aanmaken die de professiona (gepersonaliseerd) door kan sturen naar klanten. Leveranciers kunnen ook acties posten op Social media die de saloneigenaar vervolgens kan delen met de eigen klanten.

Luisteren, ondersteunen en adviseren!

Uit het onderzoek blijkt dan men vindt dat veel leveranciers niet goed luisteren naar de mening van de afnemer. Ze weten niet goed wat er speelt bij de beautyprofessional, ze denken onvoldoende mee en onderhouden te weinig contact. Iemand verwoordde het als volgt: "Ze leveren je de producten uit en vervolgens je moet maar zien hoe je ze kwijt raakt". Een leverancier moet bereikbaar zijn voor vragen en problemen en snel antwoord geven. Leveranciers zouden best vaker op bezoek mogen komen, en meedenken en praten over hoe de saloneigenaar haar marketing- en verkoopbeleid zou kunnen verbeteren. Ook het ondersteunen van de salon bij open dagen, promoties en beurzen en het melden van verkooppunten op de eigen site van de leverancier worden gewaardeerd.

Merkbekenheid bij consument vergroten

Het helpt de beautyprofessionals bij de verkoop als de leverancier de naamsbekendheid van het merk verhoogt. Dat kan door reclame te maken in tijdschriften en glossies, spaaracties voor de consument of folders voor klanten. 

Proefjes

Het verstrekken van proefjes, testers of probeerverpakkingen helpt ook om de producten in de salon te verkopen. 

Vernieuwen, producten goed in de markt zetten

Het is belangrijk dat een product goed in de markt wordt gezet. Vernieuw de producten, zorg dat de producten doen wat er beloofd wordt. Ga met de tijd mee, ontwikkel nieuwe seizoensproducten behandelingen en schrijf deze uit.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • Jean-Paul Goossens
    14.01.2015 - 15:39 uur | Jean-Paul Goossens

    Bovenstaand artikel omschrijft goed waar veel ondernemers in de schoonheidsbranche tegenaan lopen. Zij worden te vaak geconfronteerd met ‘verkoopfabrieken’ die slechts bezig zijn met het slijten van hun product in plaats van met het ondersteunen en begeleiden van hun klant. Terwijl juist dat laatste een win-win situatie creëert die zowel ondernemer als leverancier verder brengt.

    Dit gegeven was voor ons de belangrijkste reden voor het opstarten van Premium Beauty Group. Wij willen een relatief kleine, specialistische firma zijn die tijd en aandacht besteedt aan haar klanten. Wij bieden een hoogwaardig product, professionele en enthousiaste accountmanagers en op maat gemaakte ondersteuning op het gebied van productkennis, marketing en algemene bedrijfsvoering.

    Premium Beauty Group | Clephar dermatocosmetica

  • 08.01.2015 - 14:30 uur | Nienke Buwalda

    Als distributeur van het Zuid Afrikaanse cosmeticamerk TheraVine ben ik het met dit artikel eens. Je mag veel van mij als importeur verwachten. Vanuit het hoofdkantoor in Zuid Afrika krijg je ook veel informatie aangeleverd. Afgelopen jaar heeft het bedrijf verschillende awards gewonnen omtrent training. Wil je meer weten, neem dan gerust contact met mij op.

  • Eugenie De Groot
    07.01.2015 - 12:45 uur | Eugenie De Groot

    Ik ben het helemaal mee eens, het is een goede samenwerking als de communicatie klopt en als er naar elkaar geluisterd wordt, ik heb zeer recent weer meegemaakt dat er éénzijdig een ander beleid wordt bedacht en je daar maar in moet meegaan. Iedereen is begaan met trouw zijn aan elkaar, dan heb je continuïteit in je aanbod, ook dit is mede een taak van een leverancier.
    Ik werk al bijna 20 jaar met mijn bestaande merken en ben hier over het algemeen tevreden mee, de tijden zijn veranderd, e-learning, social media en webshops waren voorheen niet aan de orde. Merkbekendheid is iets dat klanten ook waarderen, ook dit doe je samen met je leverancier.
    Je moet wederzijds de verantwoording niet naar de ander leggen maar samenwerking, uiteindelijk geeft dit de tevredenheid bij iedereen

  • Ilze van Opstal
    07.01.2015 - 09:43 uur | Ilze van Opstal

    Wederom goed dat dit soort dingen aan de orde komen. Zelf ben ik hier ook heel veel jaren tegenaan gelopen. Toen ik steeds regelmatiger mijn ontevredenheid ging uiten werd ik door mijn toenmalige groothandel gevraagd om de 'rechterhand van de baas' te worden en met de bezem door het gehele beleid te gaan qua productondersteuning en klantenbegeleiding, daar ik precies wist waar de knelpunten zaten (zie precies het bovenstaande). Ik heb geprobeerd en geprobeerd, maar alles staat of valt toch met degene die de eindverantwoordelijke is. En als dat iemand is die diep in het hart eigenlijk niets wil veranderen dan gebeurt er ook niets. Ik had zoveel goede ideeën waarvan ik zeker wist dat men daar écht iets aan had, en voor de groothandel alleen maar extra winst en tevreden klanten op zou brengen....
    Het klopt helemaal dat (uitzonderingen daargelaten) er te weinig met de beautyprofessional wordt meegedacht.
    Na ruim 2 jaar proberen en in allerlei bochten wringen ben ik gestopt daar, en het nadeel is dat je dan ook meteen 20 jaar trouwheid meeneemt.
    Ik werk nu samen met een Duitse firma waar ik me bijzonder goed thuis voel en waarbij ik precies de begeleiding krijg én kan doorgeven zoals bij mij past. Het kan dus wel!