Kun jij jezelf zijn in de salon?

07.12.2016 | Columns | 2291 keer bekeken
Kun jij jezelf zijn in de salon?

Je hoort heel veel mensen zeggen: "ik ben te allen tijde mezelf" en "what you see is what you get", maar is dat in onze branche ook echt zo? Kunnen wij beautyprofessionals ook tijdens ons werk ECHT onszelf zijn? Kunnen wij ons tijdens ons werk ook kwetsbaar en open opstellen?

De rol van beautyprofessional

Als jij in je salon of studio klanten ontvangt en aan het werk bent, ben je dan 100% jezelf? Pas je je aan de klant aan en neem je een rol aan? In ons geval, de rol van nagelstyliste met een luisterend oor? Zijn wij als stylistes spontaan, gezellig en luisteren we graag naar de klant omdat we ook echt zo zijn of omdat het een rol is die we onszelf aanmeten? En meten we onszelf deze rol aan omdat van ons wordt verwacht dat wij de professional zijn en we ons op een bepaalde manier horen te gedragen? Maar wie heeft dit bepaald? We horen het heel vaak, wij als beautyprofessionals, in het bijzonder de stylistes, zijn niet alleen stylistes, maar ook goede luisteraars.

Hoe komt het dat wij, die werkzaam zijn in de beautybranche, toch veel privé informatie van onze klant te horen krijgen en we daar niet eens om hoeven te vragen?

Wat als jij je dag niet hebt omdat je je niet lekker voelt? Laat jij dit je klant dan merken of niet?

Leuk, gezellig, inspirerend gesprek 

Zeker in de beginfase waarbij je klant de eerste paar keren langs komt, verwacht ze toch een leuke gezellige en kundige professional tegenover zich die het vooral niet al te veel over zichzelf heeft. De klant komt naar ons toe voor een ontspannende behandeling en een leuk, gezellig, gek, goed, inspirerend, diepzinnig of intiem gesprek en zit niet meteen op onze sores te wachten.

Luisterend oor

Andersom is het meestal zo dat als de klant haar dag niet heeft wij dat uitgebreid krijgen te horen. De energie in je studio veranderd op slag zodra de klant binnen komt. Aan ons de taak om de klant te laten ontspannen en relaxed en tevreden ons pand te laten verlaten. Het enige wat we daarvoor hoeven te doen is een kop koffie of thee inschenken, een luisterend oor bieden en onze behandeling zo goed mogelijk uitvoeren. We hebben het vast allemaal één of meerdere keren meegemaakt; de klant die even flink moet spuien, waarbij ze na een paar tranen gelukkig weer kan lachen en opgelucht je salon verlaat. Ook daar doen we het voor of vind jij van niet?

Gelijkwaardige relatie

Zijn we allemaal blij dat onze klant zich genoeg op haar gemak voelt bij ons om haar verhaal te doen of denken we ook wel eens "that's way too much information"? En zeggen we dat dan ook? Ik heb het af en toe wel eens gedacht en voor ik er erg in had, had ik het ook al gezegd!

Hoe vaker de klant bij ons komt hoe meer je merkt dat er een band ontstaat en de gesprekken veranderen. Het wordt een gelijkwaardige relatie waarbij er dan wel ruimte voor ons is om ook wat opener te zijn als we dat willen. Doen jullie dat dan ook? Privé zaken met je klant delen? Of heb je dat liever niet? Door jezelf af en toe bloot te geven en kwetsbaar op te stellen laat je je klant zien dat jij ook gewoon een mens bent naast de professional. 

Laat me weten hoe jij hier over denkt door een bericht achter te laten.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 07.12.2016 - 16:03 uur | Pia ten Bertens-Zebregs

    Goed geschreven artikel weer. Ik moet zeggen dat ik af en toe privé info deel met klanten, maar meestal is dat dan iemand die ik al kende voordat ik mijn nagelstudio begon. Ik denk dat dat in een dorp ook eerder zo is dan in een stad.

  • 07.12.2016 - 09:31 uur | Agnita Cheung

    Ben 18 jaar begonnen als ondernemer met deze zin in mijn achterhoofd
    "Blijf dicht bij jezelf"
    18 jaar verder hanteer ik dit nog steeds.
    Sommige dames zijn vriendinnen geworden. Natuurlijk zijn er ook die niet bij mij pasten dus die zie ik niet meer. Gelukkig heb ik vele collega s in de buurt zodat men kan kiezen :-)