Kortingdeals, de doodsteek voor de (kleinere) ondernemer!

27.01.2014 | Columns | 11078 keer bekeken
Kortingdeals, de doodsteek voor de (kleinere) ondernemer!

We kent ze niet de websites waar je met flinke korting producten of diensten (deals) kan kopen, denk aan Groupon, Vakantieveilingen etc. Vaak staat er naast een dergelijke deal het aantal reeds verkocht. Deze aantallen zijn indrukwekkend en wellicht heb je er als ondernemer dan ook al eens over nagedacht om zelf ook zo'n deal aan te bieden via een dergelijke site, want wie wil er nu niet honderden extra klanten?! Maar profiteer jij als ondernemer nou echt van zo'n actie, of zijn alleen de aanbieders en de klanten de grote winnaars?

Na de zomer zag ik het aantal nieuwe klanten afnemen, paniek in de tent! Want hoe krijg je zo snel mogelijk weer een nieuwe aanwas van klanten en nog belangrijker zie je je omzet stijgen? Ik nam contact op met de meest populaire aanbieder van deze deals en een paar dagen later ontving ik een van hun accountmanagers in de zaak.

Waar ik al snel achter kwam is dat ik hier niets op ging verdienen. Er wordt verwacht dat je een van je meest kostbare of populaire diensten als deal inzet. In mijn geval de gezichtsbehandeling van 75 minuten waarvoor de klant doorgaans €60 betaalt. Hierop zou een korting van tenminste 50% worden toegepast, waardoor de klant dus slechts €30 zou betalen. 50% hiervan is voor de website die de deal publiceert, de andere helft voor de ondernemer. €15 euro dus! MAAR... jij als ondernemer draagt wel BTW af over het hele bedrag van de voucher dus van je €15,- gaat nog eens €1,03 af. We hebben nu €13,97 op de teller. De kosten die ik zelf heb aan deze behandeling liggen op minstens €8 (huur salon, materiaal, producten, was, transactiekosten pin etc) wat dus betekend dat ik voor maximaal €7,- sta te werken 5 kwartier lang. Daar begon ik me toch wel even achter de oren te krabbelen.

Ik hoef je niet uit te leggen dat ik niet direct stond te springen om in zee te gaan met deze website en ik besloot er over na te denken en eerst eens wat speurwerk te doen naar ervaringen met dergelijke websites van andere ondernemers. Daar werd ik ook niet blij van. Verhalen van bedrijven die zo lang en vaak onder hun kostprijs moesten werken dat ze hierdoor failliet gingen (je mag overigens wel zelf het maximaal te verkopen vouchers aangeven), tegenvallende resultaten, een administratieve valkuil, en zo ging het nog wel even door. Mijn besluit was dan ook om het niet te doen.

Mijn grootste doel was om nieuwe klanten te werven (en te behouden), dat gaat niet gebeuren met dergelijke deals, je hebt wel profijt als je voor meer naamsbekendheid gaat. De klanten die deze deals kopen zijn op zoek naar hoge kortingen en zullen dat ook blijven doen (is mijn conclusie na een klein zelf opgezet marktonderzoekje). Het zijn geen terugkerende bezoekers (de enkele uitzondering daargelaten) want deze mensen hebben jouw salon uitgekozen op de deal, niet op kwaliteit, de goede naam oid. Deze mensen bezoeken een maand later jouw concurrent die de dag na jouw deal ook een deal heeft afgesloten en dus ook voor nop staat te werken.

Mijn conclusie is dan ook dat dergelijke website een doodsteek kunnen zijn voor ondernemers (in een online artikel wordt Groupon zelfs "het paard van Troje in digitale vorm" genoemd) maar waar ik nog treuriger van word is dat dit helaas ook geldt voor de branche.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (15)

Reageren
  • 18.11.2017 - 01:32 uur | Evelien Van Roermund

    Zelf deals plaatsen, zonder afdracht, zonder risico’s en zonder verplichtingen?
    Voor maar 50 euro per half jaar plaats je je eigen unieke deals ! Top site zonder kleine lettertjes! www.finaldeals.nl

  • Wilma Sengers
    15.06.2017 - 12:22 uur | Wilma Sengers

    Ook ik heb mij hierin verdiept. Heb inmiddels een eigen klanten kaart met mijn logo erop en werk samen met online en offline bedrijven en krijg hierdoor echt loyale klanten. Een loyale klant wordt jouw ambassadeur.
    Mond tot mond reclame is de allerbeste reclame die er is en word ook nog eens beloont via dit concept.
    Dit loyaliteitsprogramma is Uniek in de wereld. Geen ander programma die dit doet. Ik ben er erg enthousiast over.

  • 29.03.2017 - 09:29 uur | Marieke Ettema-vd Zanden

    Goed om te lezen, ik was ook nieuwsgierig, maar had al mijn twijfels..deze zijn nu bevestigd.

  • Julia Julia
    21.12.2016 - 11:55 uur | Julia Julia

    Social Deal is een hele slechte deal. Ook ik ben er helaas ingetrapt. Ik heb als startende ondernemer meer dan 200 vouchers voor een complete lichaamsmassage van 60 minuten verkoopt. Na 20 massages begon ik lichamelijke klachten en financiële
    problemen te krijgen. Dus moest ik er een fulltime baan naast zoeken. Overdag werkte ik in loondienst en 's avonds in mijn eigen praktijk voor 5 euro (SD loon) per uur.
    Ik kreeg een burn-out
    en een peesontsteking in mijn hand en voet.
    Als ik dit artikel had gelezen dan was ik er nooit aan begonnen. Ik hoop echt dat ik andere ondernemers kan waarschuwen voor deze Wolf in Schaapskleding (=Social Deal).

  • Shirley De Vrede
    08.09.2016 - 17:44 uur | Shirley De Vrede

    Social deal en andere denken alleen in hun eigen haggie! Het interesseert hun echt niet! En het vervelende is dat je niet onder de deal uit komt. Ik heb hun zodanig gedwongen dat zij alles voor mij moesten veranderen. De dagen en tijdstippen heb ik zo drastisch veranderd dat er bijna geen vouchers meer gekocht wordt. Mijn website heb ik tijdelijk aangepast voor social deal klanten. Ik praat er veel met klanten over en ik heb mijn verhaal ook maar op Facebook en op mijn website gezet. Dan gaan de klanten ook wel nadenken of ze wel of niet moeten kopen. Ik weiger zelf een voucher van Social Deal te kopen. Mijn man en ik betalen gewoon de normale prijs die wordt gehanteerd bij de ondernemer zelfs.

  • B Dorff
    03.02.2016 - 14:05 uur | B Dorff

    Ik kan het me helemaal niet vinden met de negatieve reacties van de ondernemers hier. Het is logisch dat de klanten die geen cent te makken hebben deze deals kopen. Deze komen zeker niet terug. Dus als je hier een verdienmodel van wilt maken moet je ze opties aanbieden. Of anders verplichtingen stellen. Ik heb dankzij Groupon al 75 vaste klanten die maandelijks een dienst betalen. Dus ik ben er erg tevreden over en ik wou dat het mijn idee was om Groupon te starten. Als ondernemer moet je voor je zelf kunnen zorgen en ook verder na kunnen denken dat je neus lang is. Dan voorkom je vervelende verassingen. Ik zal zeker weer een deal plaatsen bij Groupon. En inderdaad aan de deal hou ik niet veel over. Het voelt soms zelfs of ik voor niets werk. Maar alle klanten blijven vervolgens bij mij hangen en zo verdien ik het bedrag wat ik normaal in het begin zou vragen binnen een paar maanden terug. Zeker een aanrader mits je een plan hebt...

  • 27.03.2014 - 09:32 uur | Sabine Kreijveld

    Heb zelf in het verleden ook acties gedaan bij oa Groupon, Social Deal en Sweetdeal. Afgezien van Sweetdeal bracht het mij alleen koopjesjagers. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen, soms op het onbeschofte af en vervolgens nooit meer terugziet. Enkelen maken zelfs een vervolgafspraak waar ze nooit op verschijnen. Erg jammer!!

  • 13.02.2014 - 14:02 uur | Christianne Melgert

    Voor een groot deel met ik het eens met de bevinden met betrekking tot Groupon. Wel vind ik dat je zelf ook Groupondeal slimmer in kunt zetten maar alleen als je de mogelijkheden hebt. Als je enkel gezichtsbehandelingen voor een megakorting via Groupon verkoopt is de kans erg groot dat je bedrogen uitkomt zeker als je zelf niet duidelijk een limiet stelt voor het totaal aantal te verkopen Groupons. Als je bijvoorbeeld een gezichtsbehandeling als basis stelt en daarbij 1x een behandeling aanbiedt die normaal ik kuurverband afgenomen dient te worden is de kans groter dat je er wel klanten aan overhoudt. De kritisch/ prijsbewuste klant is ook gebaat en zeker gevoelig voor snel zichtbaar resultaat. De kunst is dan om je klant dit te laten voelen, beleven, ervaren en zien! Maar laten we duidelijk zijn over Grouponachtige acties de enige die echt geld verdiend is zeker niet de ondernemer.

  • 06.02.2014 - 15:04 uur | Els de Vreede

    Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik ben er ingetrapt. Eens maar nooit meer. De lachende derde is de aanbieder, zoals Groupon. Niets doen en alleen verdienen.
    Ik ben van mening als alle ondernemers hier mee stoppen onze omzet weer naar normale proporties zal gaan.

  • 06.02.2014 - 13:07 uur | Natascha Happel

    Inderdaad! Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt! Ik ben een startende schoonheidsspecialiste en mijn omgeving riep allemaal; ''dan doe je toch mee met Groupon, lekker handig om nieuwe klanten binnen te halen''!! Inmiddels ben ik al 6x benaderd door Groupon maar mijn NEE is schijnbaar niet genoeg voor hun. Ik had al snel door dat zoiets je bedrijf alleen maar ten gronde richt.

  • 06.02.2014 - 12:23 uur | Jeroen Gerats

    Bind je klanten met de Beautyvoordeelpas

    De Beautyvoordeelpas heeft het doel om de consument veel goedkoper of zelf GRATIS een beautybehandeling te laten doen. Dit doen we door u de hoogste korting bij meer dan 2300 webwinkels van Nederland op al uw online aankopen te bieden. Daardoor wordt uw Beautybehandeling door webwinkels gesponsord, zodra u producten of diensten bij de webwinkels koopt.

    Waar krijgt u zoal voordeel?
    Indien u online producten en diensten afneemt kunt u vrijwel alle producten en diensten die u kunt verzinnen afnemen. Denk hierbij onder andere aan de volgende aanbieders; Wehkamp.nl, Zalando.nl, C&A, Nelly, Spartoo, Le Ballon, V&D, Mexx, Shoeby, Disneyland Parijs, Neckermann, H&M, en vele anderen!

    Hoe verkrijgt u het voordeel?
    Door de economische crisis besparen we steeds vaker op ‘hoge kosten’, dus ook op de kosten van een beautybehandeling. Zodra u via Beautyvoordeelpas.nl online een aankoop doet krijgt Beautyvoordeelpas.nl commissie van de webshop waar de aankoop wordt gedaan. Deze commissie wordt 100% aan u uitgekeerd en op uw account bijgeschreven. Momenteel is dit maandelijks gemiddeld twintig tot veertig euro. Dit kan alleen bij het Beautysalon waar de pas is uitgegeven worden besteed. Uw Beautybehandeling wordt dus goedkoper of zelfs gratis. De commissie die altijd gegeven wordt ( cashback ) komt bovenop de eventuele korting die de webshop geeft middels een kortingscode.

    Kijk op www.beautyvoordeelpas.nl

  • 03.02.2014 - 22:13 uur | Falerie Serdar

    Ik heb in drie bedrijven gewerkt waar we met groupon in zee zijn gegaan, en het betekende irritaties, verlies, drukte zonder te verdienen. Nee, slecht idee.

    De meeste mensen die groupon gebruiken zijn toch vrij prijsbewuste mensen, die echt niet om de 6 weken naar de schoonheidsspecialiste gaan. Ik heb ook veel in de horeca gewerkt, en mensen vragen alsnog kraanwater bij hun all-you-can eat

    Ik vind het nog beleefder om gewoon direct naar het bedrijf te bellen en te vragen of je voor het groupon-bedrag zonder groupon mag komen :)

    Beter is het naar mijn idee om te investeren in een advertentie. Dan maar eenmalig een bedrag betalen.

  • 29.01.2014 - 14:40 uur | Antoinette Fey

    Ik heb me een keer laten overtuigen door Social Deal. God, wat heb ik er spijt van gehad. Het interesseert Social Deal echt geen moer dat je voor een paar euro staat te werken en de klanten die de vouchers kopen, komen inderdaad nooit meer terug. Social Deal is een asociaal bedrijf! Ik krijg nog steeds geld van hen!! Ze houden het gewoon achter zonder geldige reden. Het is zover gekomen dat ik een advocaat heb moeten inschakelen om mijn geld te krijgen! Nooit, nooit, nooit aan beginnen als ondernemer. Je hebt er niks aan!

  • 28.01.2014 - 15:38 uur | Aziëlle Hogenhout

    Hé hé, eindelijk iemand die het begrijpt, dit roep ik al jaren! Dit, plus het feit dat de consument denkt (eigenbelang) dat een behandeling voor een lagere prijs gegeven kan worden en bij een "normale" prijs dus teveel betaald.

  • 27.01.2014 - 19:15 uur | Monique van Erp

    Omdat ik het er helemaal mee eens ben en het goed zou zijn als deze bedrijven niets meer kunnen verdienen aan hardwerkende kleine ondernemers! Dat ze zelf hard gaan werken voor hun geld!