Korting, voordeel of winst?

01.05.2014 | Columns | 2356 keer bekeken
Korting, voordeel of winst?

Korting is een veelgebruikte manier om je onderneming onder de aandacht te brengen en extra afspraken in je agenda te krijgen. Maar waarom is de ene actie effectiever dan de ander? Het is belangrijk dat je hebt nagedacht over je korting, wat is je doel? Wie is je doelgroep, hoe ga je deze bereiken? Korting geven kunnen we namelijk allemaal, maar uiteindelijk wil jij als ondernemer er toch op vooruitgaan? Bedenk daarom vooraf goed na over wat je met de korting wil bereiken.

Wat wil je bereiken?
Wat willen we bereiken met acties? Over het algemeen wil je nieuwe klanten trekken die wat vaker bij je terugkomen. In dit geval zijn flyers met korting dus niet je beste vriend, want hiermee trek je juist koopjesjagers die zelden een vervolg afspraak plannen. Bovendien kun je je hiermee behoorlijk financieel in de vingers snijden als een groot deel van je bestaande klanten deze flyer gaan inleveren.

Korting via bestaande klanten
Vaak worden onze bestaande klanten vergeten als marketing tool, hoewel zij stuk voor stuk levende visitekaartjes zijn van jouw bedrijf. Die visitekaartjes kun je “aan het werk zetten”. Werk bijvoorbeeld met vriendinnenbonnen (brengt de bestaande klant een vriendin aan als nieuwe klant dan ontvangen beiden korting) of met afsprakenkaartjes. De afsprakenkaartjes worden in de portemonnee gestoken en vrijwel dagelijks gezien. Deze “sluikreclame” zorgt er voor dat jouw salon vers in het geheugen zit bij je klant en ze jouw contactgegevens altijd bij haar heeft indien iemand haar naar een goede salon vraagt. Uiteraard kun je loyaliteit ook belonen door voordeel te bieden in relatie tot het aantal bezoeken. Na het 5e bezoek bijvoorbeeld 15% korting op de volgende behandeling of 10% op de aanschaf van een product. Je kunt van je afsprakenkaartjes dus ook strippenkaarten maken.

Een andere manier om gericht korting te geven is om het voordeel alleen weg te geven als de vervolgafspraak ook daadwerkelijk wordt geboekt. Bijvoorbeeld op de 2e gezichtsbehandeling 50% korting. De klant krijgt twee gelijkwaardige gezichtsbehandelingen die ze allebei afrekent bij de eerste behandeling. De tweede afspraak wordt direct ingepland. In feite geef je dus 25% korting op beide behandelingen, echter klinkt 50% voordeliger.

Korting op onderscheidende producten/behandelingen
Je doel kan natuurlijk ook zijn de consument over te halen voor een kennismaking met een behandeling of een product. In dat geval is het belangrijk dat je je USP’s kenbaar maakt. Beschikt jouw salon over unieke huidanalyse apparatuur, zorg dan dat men dit weet en dat geldt ook voor het merk waarmee je werkt. In dit geval kun je een korting ook anders aankleden. Bijvoorbeeld: ontvang kosteloos een huidanalyse t.w.v. €25,- bij iedere gezichtsbehandeling vanaf 60 minuten. Vermijd het woord gratis en vermeld altijd de waarde.

Je kunt ook i.p.v. korting een product cadeau doen. Dit zou ik alleen doen als ik mijn klanten wil laten kennismaken met de producten om de verkoop in de toekomst te stimuleren. Zo kun je klanten bij een complete manicure behandeling een handcreme twv. €12,50 cadeau doen. Bij dergelijke cadeaus is het wel belangrijk dat je iets geeft wat representatief is voor het merk waardoor de klant ook nieuwsgierig wordt naar de rest van de producten of bereid is het product de volgende keer voor de reguliere prijs aan te schaffen.

Conclusie
Bedenk van te voren goed wat je wilt bereiken met je actie. Zet op papier wat de voordelen en nadelen kunnen zijn van de door jou verzonnen actie. Houd ook altijd rekening met de kosten hiervan (denk aan druk werk en producten die je weg geeft). Want uiteindelijk moet jouw onderneming er op vooruitgaan!


Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren