Kopieergedrag van de concurrent

14.12.2016 | Columns | 4769 keer bekeken
Kopieergedrag van de concurrent

Onze branche heeft er veel mee te maken, concurrentie. Het is een begrip waar ik haat en liefde gevoelens voor heb. Het houdt me scherp, creatief en vernieuwend. Niks mis mee dus en het geeft vooralsnog geen problemen. Wat wel problemen geeft zijn de bijbehorende copycats! Dit zijn concurrenten en/of collega’s die mijn berichten kopiëren en deze vervolgens dusdanig aanpassen, zodat het lijkt alsof ze het bericht zelf bedacht hebben. Bloed irritant! Ik besteed hier dagelijks veel aandacht aan. Omdat ik wil beschermen wat ik in al die jaren heb opgebouwd en er gezinnen afhankelijk zijn van de omzet uit mijn bedrijf. In het verleden is mijn gehele huisstijl en zelfs mijn volledige website gebruikt door copycats. Stagiaires en oud werknemers zijn, zonder blikken of blozen, aan de haal gegaan met mijn gedachtegoed. Wanneer ik plagiaat constateer, vindt ik dat ik in mijn recht sta om hierop actie te ondernemen.

Auteursrechtelijke bescherming

In hoeverre sta je wettelijk in je recht wanneer je het doelwit bent geworden van, in jouw ogen, oneerlijke concurrentie? Hoe ga je hier op een correcte en wettelijk juiste manier mee om? Als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Hiervoor is het auteursrecht in het leven geroepen. Auteursrecht wordt met een Engelse term ook wel 'copyright' genoemd. Het auteursrecht biedt iedereen die ‘werken’ creëert automatisch auteursrechtelijke bescherming. Als maker van zo'n werk, mag jij als auteur als enige beslissen over de exploitatie van dit werk. Ook worden deze werken beschermd tegen misbruik door anderen. In de praktijk is het erg lastig aan te tonen wie de auteur van het werk is. Zorg er daarom voor dat je zo origineel en authentiek mogelijk bent. Door jouw creativiteit en originaliteit kun je je veel makkelijker onderscheiden van de rest.

De beste versie van jezelf

Dagelijks wordt ik geconfronteerd met kopieergedrag en de irritatie die hiermee samen gaat. Mijn achterban zegt me dit te zien als een groot compliment en dat ik er niet teveel aandacht aan moet geven. Ik klim direct op mijn bezem, vlieg een rondje door de salon en verspil er altijd té veel van mijn energie aan. Helemaal geen handige aanpak, but I am working on that one. Tegenwoordig ben ik zeer selectief in wat ik met wie deel, want zelfs de meest close collega’s blijken niet te vertrouwen. 

Door toegebrachte schade en schande heb ik geleerd hoe om te gaan met verschillende vormen van plagiaat. 

  • Wanneer het iets simpels als een één-op-één gekopieerd bericht betreft, stuur ik enkel een reactie op dat bericht met hoe origineel ik de tekst vind. Wanneer de desbetreffende persoon direct reageert, weet je dat het bericht binnen 5 minuten verwijderd zal worden. Missie geslaagd en de les is geleerd voor de concurrent. 
  • Bij uitgebreider kopieergedrag, reageer ik door de persoon op het auteursrecht te wijzen en vervolgens een ultimatum te stellen. Op een bepaalde dag of tijdstip moet de inhoud verwijderd zijn, anders zullen er sancties volgen. 

Gelukkig is de concurrentie zich vaak van geen kwaad bewust en daar ga ik dan maar vanuit. Ik kan immers altijd de beste versie van mezelf tevoorschijn halen en daar kan geen concurrent tegenop!

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe jullie hier mee omgaan en zou dit graag van jullie horen!

Dit artikel is geschreven door Anky van Wijk

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (7)

Reageren
  • Hong Thi ha
    03.07.2017 - 23:55 uur | Hong Thi ha

    Ik kan mij er ook in ergeren. Je steekt veel tijd en energie in een concept. Wat doet de copycat? Die gaat gewoon 5 seconden even neuzen en steelt het idee. Gemakkelijk toch? Het ergste is als de copycat uw beste vriendin blijkt te zijn. De persoon die je het meest vertrouwde. En dat is heel moeilijk te vatten.

  • 11.01.2017 - 17:29 uur | Anita Talman

    Hi Anky
    heel herkenbaar, en soms ontzettend frustrerend, maar onthoud goed:
    No one is you , And thats your power!

    gr Anita

  • Cora Klijn
    15.12.2016 - 19:29 uur | Cora Klijn

    Hoi Anky
    Je bent gewoon heel goed in wat je doet en hoe je het neerzet. Dat is heel creatief met heel veel inzicht. Ik heb daar bewondering voor en ik heb ook dingen voor bij zien komen waarvan ik dacht, wat een goed idee. In mijn dorp heb ik hier ook al 25 jaar mee te maken. Mensen zien dat het goed gaat en dat je het druk hebt en dan willen ze dat ook over jou rug. Ik ben er ook heel boos om geweest, maar nu denk ik verschil zal er toch blijven.
    Gr Cora

  • Irma Kremer
    15.12.2016 - 12:03 uur | Irma Kremer

    Ook voor mijn salon herkenbaar. Het ergste was dat een collega die al 20 jaar pmu zet een foto van mij gebruikte op haar website. We kwamen er door toeval achter omdat een kennis van mijn collega een foto liet zien met een voorbeeld van eyeliner pmu. Ze vertelde dat ze deze zo mooi vond en bij die salon al een afspraak had gemaakt. De beschrijving op de site bij die foto klopte helemaal niet, dus klant kan nooit dezelfde eyeliner krijgen.Heeft een paar mailtjes gekost om deze foto te laten verwijderen. Achteraf had ze nog meer foto's van collegae gebruikt, ze vond het maar raar dat wij haar vroegen om de foto's te verwijderen. Ik snap er niets van, als je al 20 jaar pmu zet heb je toch wel foto's van je eigen werk. Oh ja en zo ben ik dus ook inkomen mis gelopen en de klant wordt voor de gek gehouden.

  • 14.12.2016 - 16:08 uur | karmelita gischler

    wb website teksten overnemen, daar heb ik minder respect voor, ik zie idd heel veel salon sites (want ik kijk natuurlijk wel hoe een ander het heeft gedaan) met exact dezelfde tekst; ongelofelijk vind ik dat!! Zeer respectloos!!!

  • 14.12.2016 - 16:06 uur | karmelita gischler

    Het kan idd vervelend zijn. Wanneer collega's het vragen vind ik dat wel ok, het zou alleen zo leuk zijn wanneer zij het bericht dan ook liken, dat gebeurd helaas zelden tot nooit.

  • 14.12.2016 - 12:30 uur | M. J.

    Hoi Anky, heel herkenbaar!!! Dagelijks zie ik ook dat mijn websites gekopieerd worden door anderen. Hele lappen tekst worden een beetje aangepast en ik ervaar dit als zeer vervelend. Als je diegene er dan mee confronteert kunnen ze er niks aan doen want dat heeft een ander gedaan.... in het ergste geval krijg je een ontzettend grote mond. Ik vind het zeer respectloos om ongevraagd teksten te kopiëren van websites van collega's die daar zeer veel tijd ingestoken hebben. Heb zelfs een "collega" in de buurt die mijn zaaknaam gebruikt in haar advertenties. Hierdoor krijg ik klanten van haar aan de telefoon en heb daar dus ook nog werk mee. Ook ik krijg te horen van mijn omgeving dat ik het als een compliment moet zien, helaas zie ik dat niet zo.