Kom op collega's, ik ben voor jullie naar Anbos geweest!

18.03.2014 | Columns | 2684 keer bekeken
Kom op collega's, ik ben voor jullie naar Anbos geweest!

Toen ik op 30 januari het artikel “Welke kwaliteit kan Anbos garanderen” publiceerde had ik in korte tijd veel reacties van collega’s te pakken wat heel wat zei over het algemene beeld dat heerst over onze branche-organisatie. Ook Anbos zelf reageerde op mijn column en nodigde mij uit voor een gesprek. Ik heb alle commentaren van lezers verzameld en ben 17 februari op gesprek geweest in Woerden, waarvan 18 februari het 1e verslag is verschenen: “Ik was met Anbos in gesprek”. 

25 Februari verscheen het 2e verslag “Vervolggesprek Anbos en kwaliteit” waarin 6 belangrijke thema’s aan bod kwamen, zelfs met een persoonlijke visie van mijzelf die zeer ter discussie kan komen staan. Tot mijn grote verbazing werd dit artikel niet zo vaak gelezen en geen enkele reactie….Dit is zo jammer, en typeert waarschijnlijk meteen ons als mens en het doorsnee Anboslid…      Lieve collega’s, ik vraag jullie nog een keer: geef je mening, ieders mening laat ik gelden. Dít is je kans!

Zoals beloofd zou ik in deze 3e column nog 2 onderwerpen aan de orde laten komen van ons gesprek en dat zijn de geschillencommissie en de deskundigheid. 

Geschillencommissie
Aangezien ik alles graag in het kader van positiviteit en klantvriendelijkheid zie, klonk dit voor mij als zeer negatief: als je goed werk levert, veilig en hygiënisch werkt en bovendien een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt, heb je die geschillencommissie waar Anbos mee pronkt toch helemaal niet nodig?? Femke en Jacqueline vertelden mij echter de spreuk die zij te vaak tegenkomen: ‘Als liefde verandert in haat is men tot alles in staat’, en ik geloof dat het toch zo kan werken…

Deskundigheid:
Deskundigheid zal in de toekomst op scholen bekritiseerd worden door een onafhankelijke branche-assessor: Deze assessor beoordeelt vaktechniek, kwaliteitszorg, sociale-, communicatieve- en commerciële vaardigheden en bepaalt of de examenkandidaat voldoet aan de norm van beginnend schoonheidsspecialist. Op dit moment zijn de examinatoren niet altijd even onafhankelijk helaas.
Verder zal onze deskundigheid totaal afhankelijk zíjn en blíjven van onszelf. Anbos geeft aan hier geen controle op uit te (kunnen) oefenen en zullen deze uitspraken dan ook niet meer richting consumenten doen. Wél zullen zij naar buiten brengen dat ze er alles aan zullen doen om hun leden te stimuleren richting uiterste vakkundigheid. Het is dan ook onze eigen verantwoording om dit aan te pakken en zoveel mogelijk informatie te vergaren als nodig is om bij de tijd te blijven. Zoals je kunt lezen in mijn 2e column “Vervolggesprek Anbos en kwaliteit” geef ik mijn persoonlijke visie daarop. Graag ook jouw mening en kritische blik!

A.s. maandag 24 maart ga ik als introducé mee naar de Anbos Theatertour in Breda; verslag volgt ;-)

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (13)

Reageren
  • 10.04.2014 - 13:59 uur | M Ha

    Wat ik niet goed snap, is dat als je met een laser/IPL wilt gaan werken en dit wilt laten vergoeden door zorgverzekeraars, je hiervoor een specialisatie ontharingstechnieken moet hebben waarbij je verouderde methoden moet leren?! Waarom niet een specialisatie specifiek voor IPL/Laser? Je wordt alleen maar op extra kosten gejaagd en de helft van de inhoud van de opleiding breng je niet eens in praktijk.. Dat vind ik heel jammer!

  • 26.03.2014 - 15:22 uur | Jill Leeuwenhage

    Ik ben het er helemaal mee eens dat het weer een beschermt beroep moet worden.
    Ik ben net 2 jaar schoonheidsspecialiste maar vind kwaliteit en kennis het begin van een goede schoonheidsspecialiste. Rond het 2e leerjaar van mijn MBO 3 opleiding is het beroep vrij gegeven met als gevolg, er waren een stuk minder stage plaatsen en het werkt demotiverend om een opleiding te volgen. Ik ben persoonlijk van mening dat je alleen een goede schoonheidsspecialiste kan zijn als je ook voldoende kennis in huis hebt. En ik heb er dan ook voor gekozen om ook de MBO 4 opleiding te doen en af te ronden. Ik heb me in 2011 bewust laten registreren bij de ANBOS om aan te tonen dat ik beschik over een vakdiploma.

    Voor de specialisaties heb ik ook een registratie al heb ik de diploma's er niet voor. Ik heb een ZZP'er in dienst die wel de diploma's heeft en alleen zei voert dan ook die behandelingen uit. Ik vind het wel dubbel dat zowel ik als mijn collega het lidmaatschap moet betalen + dat ik moet de betalen voor de sectie met personeel.

  • 20.03.2014 - 23:53 uur | Mariëlle Otten

    Ilze, heb niet alles gevolgd vanwege drukte, maar bij deze weer mijn bijdrage.

    Volledig eens met Grada van Welzen en Monique Kramer..
    Laten ze zoals ik ook al eerder schreef, het vak/ beroep 'schoonheidsspecialist" erkend maken. Ik ken er ook zoveel die een cursus van 2 dagen hebben gevolgd en gaan starten, Oriflame dames of mensen zonder enige kennis van de huid met een dvdtje van de LOI kunnen een salon starten, pak het probleem eens bij de kern aan allemaal, maak het beroep schoonheidsspecialist weer beschermd en verplicht iedereen een vakdiploma met tussendoor verplichte bijscholing eventueel met accreditatiepunten!

    Ik baal er zo van dat ik salons om me heen zie waarvan ik weet dat ze ANBOS lid zijn maar zelf geen vakdiploma hebben, teren op het diploma van een medewerkster die toevallig wèl het vakdiploma heeft en zodoende wel behandelingen vergoeden zonder specialisaties..hoe kan dat? Betere controle is echt zeer gewenst in alle opzichten.

  • 20.03.2014 - 12:43 uur | Tamara Weijs

    Mijn grootste struikelblok met de ANBOS is geen kwaliteitscontrole voor de specialisaties waarvoor dan via de zorgverzekeraar een vergoeding kan worden aangevraagd. Wanneer de ANBOS zegt hierop niet te kunnen kunnen controleren vind ik het recht op vergoeding bij lidmaatschap niet terecht. Daar zou dan een aparte instantie voor moeten komen.
    Hierbij moet ik wel vermelden dat de zorgverzekeraar zelf hier natuurlijk ook aan bijdraagt.
    Een andere tegenvaller is dat ik na een melding van onhygienische praktijken van een dame die o.a. bij hun bijscholing geeft , hierop nog niet eens een reactie hierop heb gekregen. (maar wel een leesbevestiging)
    Nee, helaas geen ANBOS meer voor mij voordat er een kwaliteitscontrole komt.

  • 19.03.2014 - 14:08 uur | Monique Kramer

    Hoi Ilze,
    ik ben het erg met Grada van Welzen eens; Misschien kun je ook nog eens het voor mij volgende punt weer eens onder de aandacht brengen; maak ons beroep weer beschermd met een verplicht vakdiploma.
    Ik denk dat dit een hele goede stap vooruit zal zijn, dan zal je al meer onderscheid krijgen in kwaliteit en dat is wat we graag willen.
    Verder zou ik je willen vragen of je mee wil nemen in een volgend gesprek of er geen bijscholing cursussen kunnen komen in het vak zelf? Vaak zijn trainingen, bij scholingen nu meer gericht op een bepaald merk of een bepaalde richting maar van een stukje basis; bv nieuwe ontwikkelingen in werkstoffen, huidziekten of apparatuur is er eigenlijk niet, of het is er wel, maar dan niet onafhankelijk van een bepaald merk.
    Ik heb zelf ruim 20 jaar geleden mijn diploma's gehaald en zou een opfriscursus, verdiepingscursus wel erg fijn vinden. Ik ben het dan ook wel met Karin de Waard dat er wellicht iets kan komen met accreditatiepunten halen om je diploma geldig te houden, dat geeft dan gelijk naar (potentiële) klanten meer overzicht in kwaliteit. en kan je je wellicht beter onderscheiden van de nep-schoonheidsspecialisten 3 hoog achter die geen geldig diploma hebben, omdat het dus nog steeds helaas een vrij beroep is.
    Tot slot Ilze wil ik je bedanken voor je inzet en meedenken, en wie weet ga ik wel weer lid worden van de Anbos.

  • 18.03.2014 - 18:05 uur | Simone Homan

    Wat ik nog vergeet te zeggen is dat ik dit een geweldig initiatief vind en zet dit vooral door voor ons allemaal. En ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en zal zeker weer reageren. Bedankt voor je oproep!

  • 18.03.2014 - 17:55 uur | Simone Homan

    Naast dat ik schoonheidsspecialiste ben, ben ik ook vakdocent.
    Ik geef les in ons prachtige vak en hou allerlei ontwikkelingen bij om dit ook mee te geven met het lesgeven.
    Maar waar ik juist vaak tegenaan loop is dat we de toekomstige schoonheidsspecialiste nog opleiden met ouderwets apparatuur (bv. Koeldampapparaat) en in twijfelachtige voedingsfeiten (schijf van 5, echt ongeloofwaardig aan het worden), en AOV (algemene ondernemingsvaardigheden) wat nog te weinig voorsteld en daardoor dus onvoldoende klaarstoomt voor een eigen omderneming. Ik weet dat een school niet steeds met de nieuwste ontwikkelingen mee kan lopen, het onderwijs loopt nou eenmaal niet zo hard plus het financiele gedeelte uiteraard. Maar zou de anbos hier ook een rol in kunnen spelen richting de overheid? Immers goed onderwijs in ons vak daar start het kwaliteit verhaal toch mee?

  • 18.03.2014 - 16:17 uur | Rianne Rietman

    Zelf ben ik in opleiding tot schoonheidsspecialiste, en ik hoop dat de communicatie tussen de school en de examinators beter word met het anbos. De regels van het examen lijken soms te verschillen tussen de beoordelaars. Zo worden bepaalde technieken die je op school leert weer afgekeurd door de examinator van het anbos wat voor veel verwarring kan zorgen. Vooral bij het stukje acne heb ik het dan over.

  • 18.03.2014 - 13:51 uur | Grada van Welzen

    Misschien kun je ook nog eens het voor mij volgende punt weer eens onder de aandacht brengen; maak ons beroep weer beschermd met een verplicht vakdiploma.
    Op dit moment zie je steeds meer mensen die ergens een dagje een 'cursus' hebben gevolgd en zich dan schoonheidsspecialiste durven noemen.
    Ik weet wel dat dit aan de regering ligt, maar dit komt ons vak niet ten goede.
    En ja, sorry, maar iedere keer reageren doe ik niet altijd, niet omdat ik niet wil, of het niet lees, want dat doe ik wel,het is geen onwil, ook bij mijn collega's niet, we hebben al zoveel te doen en dan komt het er soms gewoon niet van.
    Dank je wel voor je inzet, en wat je ter sprake bracht bij de Anbos goed dat dit eens allemaal duidelijk wordt uitgesproken en wij dit zo mee kunnen lezen, dat wil ik je meegeven, en ik blijf je volgen.
    Vriendelijke collegiale groet, Grada van Welzen

  • 18.03.2014 - 13:00 uur | M. J.

    Precies kwaliteit, diploma's, trainingen, hygiene zijn hele belangrijke dingen in ons vak waarmee we ons kunnen onderscheiden. Hier steek ik zelf veel energie en tijd in.

  • 18.03.2014 - 12:51 uur | Karin De Waard

    Kan niets anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben, hou ook erg van kwaliteit en deskundigheid volg vaak training en/of workshops en vindt dat je daar eigenlijk punten voor zou moeten krijgen , dat gebeurt bij masseurs ook, zodat door die punten er in iedere geval bekend is dat je je kennis op peil houdt. Voor mij zegt een anbos-schildje niets, zonder controle.

  • 18.03.2014 - 11:02 uur | M. J.

    Goed dat de Anbos geen dingen meer naar buiten toe communiceert die ze niet waar kunnen maken. Echter mijn opmerking hierover was in augustus al bekend bij de Anbos, dus voor hun niets nieuws wat mijn opmerking betreft. Is een hele discussie over geweest op Linkedin.

    Daarnaast hoop ik dat de Anbos zichzelf ook wat professioneler gaat opstellen tegenover hun leden (en oud leden) en dat ze handelen zoals ze handelen moeten en niet op hun eigen houtje.

  • 18.03.2014 - 10:45 uur | Monique van Erp

    Goed dat er meer onafhankelijke beoordeling komt van examenkandidaten! Van het nut van de geschillencommissie ben ik wel overtuigd, maar ik moet er bij zeggen dat het wel een kwestie van volhouden is als je een conflict laat uitzoeken daar. Heb een eigen ervaring met een geschil met een makelaar, maar je hebt een lange adem nodig dus het is beter het zelf te proberen op te lossen is mijn advies!