Klanten in de nagelstudio worden steeds brutaler

06.10.2016 | Columns | 3693 keer bekeken
Klanten in de nagelstudio worden steeds brutaler

Merken jullie ook dat je bestaande en nieuwe klanten steeds brutaler worden? Ik merk het vooral bij nieuwe klanten en diegenen die vragen naar info. Ze willen tegenwoordig heel hun vriendinnenclubjes of huishouden meenemen, want dat is zo gezellig. Ik vind het behoorlijk vervelend; de klanten zijn enorm afgeleid en ik daardoor ook, en die handen vliegen alle kanten op waardoor de gel bij wijze van in het rond vliegt.

Partners, kinderen en vriendinnen

Soms nemen ze hun partners mee en voeren voor je neus een echtelijke discussie, waarin ze mij willen betrekken. Nee dank je, ik blijf er graag buiten. En wat dacht je van kinderen die meekomen, omdat ze het zo leuk vinden om mee te kijken? Na een kwartier beginnen ze zich al te vervelen en vragen iedere 5 minuten om drinken of een koekje, of ze moeten plassen. Neem je kinderen, partner of vriendinnen gewoon niet mee. Ze hebben er niets aan om mee te komen en al die aandacht die gevraagd wordt en afleiding die het creëert, is voor ons ook uitermate frustrerend en vermoeiend.

Onmogelijk betaalgedrag

Tegenwoordig hoor ik ook al over klanten die af willen dingen op de prijs, helemaal niet willen betalen na de behandeling, tevreden weggaan en een week later hun geld terug willen of sterker nog hun geld vergeten zijn en nooit meer betalen! Waar komt dit gedrag vandaan? Als je naar de supermarkt gaat, moet je toch ook gewoon betalen en kun je het toch ook niet op de rekening zetten? En bij de tandarts ga je toch ook niet met al je vriendinnen gezellig langs? Ik vind het vreemd gedrag, maar schijnbaar nodigen we het zelf uit of ‘bij de vorige styliste mocht het ook, dus waarom doe jij nu zo moeilijk?’. Ik heb tegenwoordig gedragsregels opgesteld. Let wel op: deze kun je opmaken, maar als je ze niet inlevert bij de KvK, dan kun je er niet op terugvallen en zijn ze niets waard.

Geef je grenzen aan!

Vooral als startende stylist is het heel moeilijk je grenzen aan te geven. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk en zo veel mogelijk klanten aantrekken en je bent misschien bang dat het klanten afstoot als je direct met een reglement komt. Maar, om goed je werk te kunnen doen, goede kwaliteit te leveren en optimale concentratie te benutten is het wel nodig. Je gaat namelijk gegarandeerd fouten maken als je afgeleid bent. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat je te goed van vertrouwen bent en nooit meer betaald krijgt. Dus, vooral voor de starters onder ons: leer van onze fouten en trap er niet in, want wij zijn de professionals en die kunnen en mogen in de ogen van de klant geen fouten maken. Elimineer daarom zo veel mogelijk punten die jou afleiden of aan het twijfelen maken, dan maak je al een goede start. Ze komen bij jou voor een behandeling in jouw salon of jouw huis, jij maakt dus de regels en niet andersom. Natuurlijk heb je dan kans dat er een klant afhaakt, maar dan is het al geen goede klant in de eerste plaats.

Reglement

Voor diegenen die een opzetje kunnen gebruiken, geef ik hierbij mijn reglement. Mijn reglement bevat een aantal basisregels, waarin je kunt schrappen of verder aanvullen.

1.Geen gel- of acrylnagels onder de 18 jaar, noch met toestemming van de ouders. Bij geval van twijfel kan gevraagd worden om een identiteitsbewijs.

2.Zonder overleg met de nagelstudio worden er niet meerdere mensen of huisdieren meegenomen naar de afspraak.

3.Afspraken dienen uiterlijk 2 dagen voor datum te worden afgemeld. Dit geldt zowel voor de nagelstudio als voor de klant. Bij te laat afmelden of helemaal niet afmelden van de afspraak zullen er maatregelen worden genomen. U dient dan alsnog de behandeling te betalen of u wordt verwijderd uit het klantenbestand. Afmeldingsgedrag wordt zorgvuldig bijgehouden op uw klantenkaart.

4.Garantie gegeven door de nagelstudio geldt tot 7 dagen na de behandeling.

Dit geld niet bij de volgende punten:
*Beschadigingen die zelf zijn toegebracht door de klant vallen niet onder garantie.
*Als de klant de kunstnagels heeft laten onderhouden door een andere nagelstudio.
*Als de klant zonder handschoenen met agressieve chemicaliën heeft gewerkt.
*Als de klant medicijnen gebruikt en toch kiest voor gel- of acrylnagels.
*Als de klant hormoonschommelingen heeft (wegens zwangerschap/menopauze).

5.Gelieve uw telefoon niet in gebruik te nemen tijdens de behandeling, m.u.v. calamiteiten.

6.Bedragsbepaling en betaling:
Behandelingen staan vermeld op de prijslijst en blijven gehandhaafd tot anders tijdig wordt vermeld. Extra’s worden voorafgaand aan de behandeling met de klant besproken. Betaling wordt na de behandeling contant betaald of indien in bezit van bankieren-app in bijzijn van de nagelstylist overgemaakt.

7.Persoonsgegevens & privacy
De cliënt voorziet nagelstudio vóór de eerste behandeling van alle gegevens, waarvan nagelstudio aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het zorgvuldig uitvoeren van behandelingen. Nagelstudio neemt de persoonlijke gegevens van de cliënt op in een (al dan niet geautomatiseerd) klantensysteem/ klantenkaart.

8.Beschadiging & diefstal
Nagelstudio heeft het recht om van de cliënt een schadevergoeding te eisen indien de cliënt meubilair, apparatuur of producten beschadigt. Diefstal wordt altijd gemeld bij de politie.

9.Geheimhouding
Nagelstudio is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die de cliënt heeft meegedeeld tijdens de behandeling. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de cliënt is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De geheimhouding vervalt bij een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak.

Succes met de handhaving in je salon!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 14.10.2016 - 00:39 uur | Monique Bouterse

    Ik ben het volledig eens met het opstellen van regels waar zowel de studio als de klant zich dienen te houden. Met name over betaling en afspraken. Nu heb ik een kleine en vaste klantenkring waar dit allemaal vanzelfsprekend is, ik kan me echter voorstellen dat het in een grotere studio een must is. Dit zorgt dat er nooit een discussie kan/mag zijn naderhand.