Kinderen in je salon, ja of nee?

25.03.2016 | Columns | 3816 keer bekeken
Kinderen in je salon, ja of nee?

Kinderen in je salon, ja of nee?

Op een mooie dag had ik een afspraak met een nieuwe klant. Ze wilde graag haar nagels opvullen. Dat wordt dan een nieuwe set want ik werk net als vele van mijn collega's niet op/over andermans werk.

Op de afgesproken tijd stond de vrouw voor de deur met een Maxi-Cosi. Dit heeft ze niet aangegeven of gevraagd dus je begrijpt dat mijn verbazing groot was. 

Een baby van een paar maanden oud mee nemen naar je afspraak zonder dit vooraf te bespreken met de nagelstyliste vind ik niet handig. 

Ik heb de dame binnen gelaten en aan gegeven dat ik een salon/studio geen plaats voor kinderen vindt. Mijn mening bleek ook gegrond want tijdens de behandeling is de klant met haar dochtertje bezig (met haar voet de Maxi-Cosi wiegen) waardoor ze niet recht zit en haar handen zich steeds meer van me verwijderen. Dit maakte mijn werk er niet makkelijker op. Toen ik op de helft was van de behandeling begon de kleine dame te huilen, het was tijd voor de voeding. En toen raakte de klant in paniek, de kleine moest echt eten en ze kon niet langer blijven. Ik heb de behandeling stop gezet en met de klant afgesproken dat ze de volgende dag terug kon komen om de behandeling af te maken.

Het zette me aan het denken en er kwamen een aantal vragen bij mij naar boven;

Hoe werkt dit bij mijn collega's in hun salon/studio? Ik heb in een van de facebookgroepen wel eens gelezen dat een styliste speciaal een plekje had gecreëerd in of naast haar salon voor kinderen. Hebben jullie op je pagina, website of in je voorwaarden staan dat kinderen wel of niet welkom zijn?

En als je gewoonweg geen plek hebt om kinderen op te vangen, zoals ik, wat dan? Laat je ze dan wel bij je klant in je salon tijdens de behandeling? Vragen jullie standaard bij een nieuwe klant of er kinderen mee komen? 

Ik persoonlijk ben van mening dat kinderen niet in een salon thuis horen. Op mijn website geef ik aan dat een bezoek aan mijn studio een moment voor jezelf is. Telefoon uit of op stil, even lekker ontspannen en genieten van je behandeling onder het genot van en kop koffie of thee. Als de klant haar kind mee neemt zal ze zich niet helemaal kunnen ontspannen en dus ook niet voluit van de behandeling kunnen genieten. Daarnaast willen de meeste klanten lekker kletsen over toch wel persoonlijke zaken is mijn ervaring en dat gaat nu eenmaal een stuk minder als ze wordt afgeleid omdat ze op kaar kleintje moet letten. 

Daarnaast vind ik de atmosfeer in een salon/studio net niet goed genoeg voor kinderlongetjes. Ja, ik heb een goede tafel met stof- en geurafzuiging en ik houd mijn studio brandschoon. Dit alles neemt niet weg dat er toch altijd wat fijnstof in de lucht kan blijven hangen en dat je sommige geurtjes wel even ruikt als je ermee bezig bent, zoals afweekmiddel voor acryl en dergelijke. Deze geurtjes, hoe kort ook aanwezig, ademt iedereen in. Tuurlijk, we kunnen mondkapjes aan de klant geven en ook aan hun kinderen. Wij als stylistes dragen ze wel (Of niet?)

Maar toch...... Het voelt voor mij niet goed.

Wat vindt jij? Ik hoor graag je mening en zou het fijn vinden als je een reactie wilt achter laten. 

Fijne dag nog allen en misschien zie ik jullie op de Beautyspot trade edition in Utrecht op 9, 10 of 11 april?

Groetjes!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (11)

Reageren
  • D. Dynka
    31.03.2016 - 17:38 uur | D. Dynka

    Een kind hoort niet thuis in de salon ! Jij bent geen kinderoppas maar schoonheidsspecialiste en kunt jezelf dan onvoldoende op je klant focussen maar ook de klant blijft continue met het kind 'bezig' wat voor alle partijen erg storend is. Afspraak loopt hierdoor uit (wat zeer vervelend is voor volgende klant(en) en wat àls het kind zich in jouw salon ergens aan bezeert o.i.d. ? Wordt jij dan aansprakelijk gesteld door de moeder ? Of wat als het kind aan jouw kostbare apparatuur schade toebrengt ? Kun je die schade dan op de moeder verhalen of blijf JIJ met de (on)kosten zitten ? Hoe zit dat juridisch/verzekeringstechnisch ? Dat is iets wat je vooraf goed moet bedenken en uitzoeken. Niet aan beginnen dus en op je website duidelijk vermelden dat kinderen NIET meegebracht kunnen worden. Stel je relatie met je klant niet op de proef maar ben hier gewoon duidelijk over ! Ik had laatst een nieuwe klant die voor de 1e keer kwam en zelfs haar (grote) hond meebracht naar haar afspraak !! Toen ik haar hond de toegang in mijn praktijk weigerde (naar mijn mening terecht) en uitlegde dat dit ècht niet kon (zeker ook vanuit hygiënisch oogpunt) was ze zeer verbouwereerd en reageerde erg boos met: "Als mijn hond niet welkom is, dan kom Ik hier ook nooit meer!" En toen is ze vertrokken. Jammer, maar dáár ga ik toch ècht niet aan beginnen ! Er zijn gewoon grenzen ! Sommige mensen zijn (honds)brutaal en vinden dat alles maar moet kunnen. De klant is naar mijn mening altijd 'koning' (en wordt ook als zodanig ontvangen en behandeld) maar is zeker geen 'keizer' ! Succes !

  • Ilse Maarse
    31.03.2016 - 11:36 uur | Ilse Maarse

    Inderdaad, een lastige kwestie. Ik heb het ook regelmatig tijdens de gezichtsbehandelingen, massage of pedicure. Bij de laatste deel ik je mening over de hygiëne (geuren en stof) voor de kleine. Daarnaast, als ze (help) al wat ouder zijn, de grijpgrage handjes....!! En dan zeggen sommige moeders er niet eens altijd wat van. Dan moet ik dus optreden, met een wat strenge blik naar moeders (met 10 vingertjes geboren, met 9 de deur uit...?) Ik snap dit echt niet...
    Tijdens het masseren is een huilend kind DRAMA, de moeder vliegt omhoog, hangt half van de bank af etc.
    Ik geef het wel vooraf en tijdens aan dat het vooral voor de klant niet prettig is, qua afleiding en ontspanning, voor het kind ook niet en voor mij als laatste, omdat ik mijn werk niet goed kan uitoefenen (met een concreet voorbeeld erbij).
    Als ze de ervaring eenmaal hebben, snappen ze het wel, maar vooraf zeggen....dit levert weer een omgekeerde reactie (is MIJN kind niet welkom bij JOU...?!) en de behandeling loopt 9 vd 10 keer uit...ze betalen, maar krijgen niet het volledige voldane gevoel en dit wordt mijns inziens bij mij neergelegd, ook al kan ik er niets aan doen.
    Ik zet het daarom niet op de website, maar hoop het telefonisch vooraf te kunnen tekkelen.
    Succes ermee!

  • Corrie Ende
    31.03.2016 - 11:23 uur | Corrie Ende

    Het is goed te doen met een baby in de praktijk werken, nu voelde het kindje al dat ze niet welkom was, daar werd de moeder ook nerveus van, dan is het kwaad geschied de enigste manier dat de kleine dit aan kan geven is door te huilen. Mijn mening is zet het op je site, dan is het maar duidelijk, succes.

  • Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft
    31.03.2016 - 11:08 uur | Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft

    Goedemorgen,
    Persoonlijk vind ik dat een kind niet thuishoort in de salon.
    De klant, maar ook zelf ben dan afgeleid. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.
    Het rustmoment voor de klant wordt hierdoor verstoord.

    Mijn salon aan huis is aan de kleine kant dus ik kan überhaupt eigenlijk geen extra persoon herbergen.
    Het is eenmaal gebeurd dat een volwassen klant haar moeder meenam. Deze moet dus bij de behandeling aanwezig zijn.
    De klant en moeders waren constant aan het woord. Ik voelde mij er een beetje voor niets bijzitten.
    Buiten het feit dat de rust hierdoor niet gewaarborgd is vind ik het gewoonweg asociaal.
    Gelukkig is een tweede persoon erbij bij deze ene keer gebleven.
    Heb ik maar tijdens de boeking enigszins in de gaten dat de klant iemand wil meenemen dan meld ik dat dit niet wenselijk is ook zeker gezien de vrije ruimte in de salon.
    Tot maandag op de beurs
    Met vriendelijke groet,

    Lindsey Weterings

  • X G
    31.03.2016 - 10:35 uur | X G

    Dat is een goeie! Ik ga over 1-2 maand(en) me eigen salon aan huis openen en heb hier nog niet over na gedacht. Wel weet ik op me vorige werkplek dat als ze kinderen mee namen de stagaires er op moesten passen. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.. Als stagaire moet je opgeleid worden tot je beroep en niet als oppasmama. Maar inderdaad mijn kamer is net groot genoeg om een behandelstoel kwijt te kunnen. Daar kan een kind niet bij komen zitten en zal je client ook niet genieten van de behandeling. Ik ga op mijn site zetten dat er geen plek voor kinderen zijn. PS: als er een vriendin komt met haar kindje dan vind ik het niet zo erg. Die zet ik dan achter de spelcomputer of lego. Maar dan ken ik het kind.

    Tot op de beurs!
    Groetjes
    X

  • Annemarie Zeldenrijk
    31.03.2016 - 10:12 uur | Annemarie Zeldenrijk

    Ben het hier helemaal mee eens, salon is geen plek voor kinderen. Zelf ook wel eens mee gemaakt en gelijk aangegeven dat het voor de klant en voor mij ook niet ontspannen is om een kind om je heen te hebbenn. Een momentje voor je zelf toch?

  • Marian Dekker
    31.03.2016 - 10:00 uur | Marian Dekker

    Ik moet eerlijk zeggen, heb het maar een keer meegemaakt maar dat was met een pas geboren baby, dame wilden alleen manicure , dat was dus niet zoveel werk. Maar bij voorbaat heb ik hier ook geen zin in dat er kinderen meekomen naar mijn salon. Want als ze dan kunnen kruipen en of lopen wordt het nog lastiger

  • Pia Bertens-Zebregs
    25.03.2016 - 19:44 uur | Pia Bertens-Zebregs

    Kinderen horen inderdaad niet in de salon thuis, mede door de door jou genoemde redenen, maar ook omdat sommige kinderen overal aanzitten en moeder alles goed vindt. En nog boos durven worden als je er ets van zegt. Soms, maar dan ook heel soms, mag een kind meekomen als is het helemaal niet anders kan maar dan alleen als ik weet dat het kind "goed" opgevoedt is!!! Als het kind een meisje is en ze is echt luef geweest is, dan lak ik de nageltjes met toestemming van de moeder. Maar dat is tot nu 1x voorgekomen dat een kind mee kwam.

  • Anna Ommeren
    25.03.2016 - 12:42 uur | Anna Ommeren

    Je benoemt in je bericht al een aantal rationele redenen om kinderen in je salon te weigeren. Gebrek aan veiligheid en hygiëne is voor alle betrokkenen niet gegarandeerd. Je levert kwaliteit en deze twee punten zijn ook een onderdeel van je kwaliteit.
    De emotionele redenen van collega's om dit wel te doen zijn te respecteren. Deze collega's hebben dan ongetwijfeld alle voorwaarden " in huis" om ook deze aspecten van kwaliteit te garanderen. Of je dit toelaat of niet, hangt van jouw situatie en jouw doelgroep af. Bij jou weten klanten zeker dat ze echt een moment voor zichzelf hebben. De andere doelgroep zoekt een salon uit waar ze zich prettig voelen met hun kind(eren) in de VEILIGE nabijheid.
    Succes met je praktijk en doe nooit iets waar je zelf niet achter staat.

  • Karen Van Poortvliet
    25.03.2016 - 11:50 uur | Karen Van Poortvliet

    Ook ik vind het ongewenst dat klanten kinderen meebrengen. Zeker ook omdat ik met acryl werk en dat echt niet goed is voor kinderlongen. Toch overvalt men mij wel eens. Maar dan geef ik duidelijk aan dat het niet de bedoeling is.

  • Tamara Aslo-Vervuren
    25.03.2016 - 10:15 uur | Tamara Aslo-Vervuren

    Op mijn website staat duidelijk vermeld dat er geen ruimte is om kinderen mee te nemen aangezien het een salon aan huis betreft. En ik wil geen andere kinderen/klanten in mijn privé toe laten. Als ze een kind mee nemen dan word de afspraak verzet en gaat het op dat moment niet door.